Ekstremt tett nese

konkillis

Forelsket i forumet
Oktoberlykke 2019
som tittelen sier, et så tett i nesa at det har blitt plagsomt. Har vært det i noen uker nå og er ikke forkjølet.
Spesielt om natten merker jeg det godt, våkner fordi jeg er så tett. Flere med lignende problem?

Det er helt vanlig. Det sies at slimhinner svulmer opp (eller noe sånt) i svangerskapet, noe som kan føre til tett nese og gjerne neseblod. Jeg har hatt tett nese (mest på kvelden) i snart 3 måneder nå. Litt irriterende, men har blitt så vandt med det :p

Ja jeg er ekstremt tett. Bruker otrivin mentol daglig, får ikke puste uten. Hadde det sånn sist også, og det gikk over ganske kjapt etter fødsel heldigvis :)

Konstant tett og snufsete her. Merker også at jeg har mer slim i lungene (astma). så blir en del astma medisin.
Føles ut som jeg er små syk hele tiden selv om jeg er frisk.

Samme her! Brukte nesespray daglig forrige svangerskap - og behovet forsvant kvelden etter fødsel. Har begynt på samme tralten denne gangen, og regner med det blir å vedvare til fødsel denne gangen og. Bruker saltvann med aloe vera litt innimellom for å rense nesen litt, men ellers bruker jeg barnesprayen til Dexyl (bare fordi den er mildere) - den kan man bruke under graviditet, men skal som med de andre ikke brukes i over 10 dager sammenhengende.

Samme her! Brukte nesespray daglig forrige svangerskap - og behovet forsvant kvelden etter fødsel. Har begynt på samme tralten denne gangen, og regner med det blir å vedvare til fødsel denne gangen og. Bruker saltvann med aloe vera litt innimellom for å rense nesen litt, men ellers bruker jeg barnesprayen til Dexyl (bare fordi den er mildere) - den kan man bruke under graviditet, men skal som med de andre ikke brukes i over 10 dager sammenhengende.
Behovet forsvant ganske kjapt her også sist gang, heldigvis. Har vært avhengig av otrivin før så har en oppskrift på hvordan jeg skal slutte heldigvis. Fram til da så får jeg prøve å ikke bruke nesespray mer enn 10 måneder sammenhengende i stedet for 10 dager :wacky:

Behovet forsvant ganske kjapt her også sist gang, heldigvis. Har vært avhengig av otrivin før så har en oppskrift på hvordan jeg skal slutte heldigvis. Fram til da så får jeg prøve å ikke bruke nesespray mer enn 10 måneder sammenhengende i stedet for 10 dager :wacky:
Greit når man har gjort det en gang før! Haha, ja, tror jeg utvider grensa til måneder jeg og :hilarious: Har ikke sjans til å få sove med tett nese, og av og til når jeg spiser så blir jeg så tett att jeg må puste med munnen - og det er å forferdelig slitsomt!! Så så lenge ikke babyen tar skade av det (og det gjør den jo ikke), så blir jeg nok å bruke nesespray så lenge jeg må denne gangen også :bag:

Greit når man har gjort det en gang før! Haha, ja, tror jeg utvider grensa til måneder jeg og :hilarious: Har ikke sjans til å få sove med tett nese, og av og til når jeg spiser så blir jeg så tett att jeg må puste med munnen - og det er å forferdelig slitsomt!! Så så lenge ikke babyen tar skade av det (og det gjør den jo ikke), så blir jeg nok å bruke nesespray så lenge jeg må denne gangen også :bag:
Ja nettopp. Kan jo ikke gå i 9 mnd uten å puste ordentlig eller sove, og hverken saltvann eller nesehorn funker på meg så da er jo saken grei :D

Kjøpte en genial nesespray i Sverige men den er selvsagt tom å ikke husker jeg hva den het får panikk når jeg ikke får puste gjennom nesa, puste gjennom munnen er bare travelt. Så har en nesespray i hvert rom tror jeg, pluss en i bilen og en i jakkelomma :hilarious:

Jeg er også skikkelig tett. Ble det sist også. Prøver å sove uten spray først, men går ikke det må jeg jo bare krype til nesespraykorset.. selv om jeg ikke vil!

Vil du dele oppskriften? :rolleyes:
Jeg har følt meg konstant forkjøla siden frøkna begynte i bhg høsten 17, brukt otrivin mer eller mindre sammenhengende siden januar i fjor:confused:

Kjøpte en genial nesespray i Sverige men den er selvsagt tom å ikke husker jeg hva den het får panikk når jeg ikke får puste gjennom nesa, puste gjennom munnen er bare travelt. Så har en nesespray i hvert rom tror jeg, pluss en i bilen og en i jakkelomma :hilarious:

Hva var spesielt med den?
Hilsen avhengig :P

Ja blitt tett over natta jeg å, men tror jeg er litt forkjøla blitt i tillegg har en hoven kjertel PG null lukte/smakssans:finger: men da skjønner jeg å hvorfor jeg har vært ekstra tett og ble det på dagen jeg klm på 11+0

Vil du dele oppskriften? :rolleyes:
Jeg har følt meg konstant forkjøla siden frøkna begynte i bhg høsten 17, brukt otrivin mer eller mindre sammenhengende siden januar i fjor:confused:
Jeg bruker kortisonspray hver kveld (heter Avamys), og minst mulig Otrivin, kanskje en halv dusj i hvert nesebor på kvelden. Går gjennom dagen tett. Kortisonsprayen hjelper på, så da går det greit :) men dette funker ikke nå altså :P

Last edited:
jeg ble avgengig av otrivin nå etter jeg ble gravid men jeg har akkurat klart å slutte igjen for det ble faktisk verre når jeg brukte den. var åpent i 2-3 timer etter spray og så ble det heelt tett. var uten og var veldig tett i 2-3 dager og så har tettheten nesten forsvunnet.

Når man blir avhengig blir meningen med otrivin litt omvendt; altså før avhengighet så skulle man ta det for å "åpne" tett nese men når du blir avhengigså får du tett nese nettopp pga otrivin og må slutte med otrivin for å få "åpnet" nesen.

Ei venninne av meg ble hoven og tett i alle slimhinner, inkludert i underlivet, hun sa det var helt hovnet opp, ikke sjans til å få en finger inn en gang :yuck:

Bedret det etter fødsel, bortsett fra nesen, men hun ble avhengig av otrivin og brukt det ihvertfall i 9 år nå

Back
Topp