Ekstremt dårlig sæd, del din historie

BegynteIVF2021

Forelsket i forumet
Augustmagi 2025
Mannens sædanalyse kom tilbake med nedslående resultater. Er det noen her som har fått mannens biologiske barn tross dette?

Sædanalysen viste i prosent;

Average sperm DNA-fragmentation;
-normal: 0-29.
-mannen: 41.

Healthy sperm;
-normal: 69-100.
-mannen: 17.

Un-healthy sperm;
-normal: 0-3.
-mannen: 18.

Klinikken sier man har større sannsynlighet for å lykkes dersom man henter sperm fra pungen, men jeg lurer på om vi bare burde sette igang prosessen med sæddonasjon?

Hei,
Er dette resultatet av en Sperm Comet-test/ analyse av DNA-skade i sædcellene?
I så fall har dere (forhåpentligvis) fått informasjon fra klinikken om hva mannen kan gjøre for å redusere DNA-skader, samt fått tydelige, realistiske anbefalinger fra klinikken om veien videre?

Hvis dere ønsker et biologisk barn er det ingen grunn til å sette igang med sæddonor allerede nå. Det er mange som lykkes med TESA/TESE, og det er definitivt verdt et forsøk. Min mann har alvorlig nedsatt sædkvalitet, og vi lyktes (foreløpig) på aller første forsøk med TESA. Han har ikke tatt en DNA-skade-analyse, men vi ble fortalt av legen av som utførte inngrepet at en fordel ved TESE/TESA, er at sædcellene hentet rett fra testikkel ennå ikke har rukket å bli påført DNA-skade. At en stor andel av DNA-skaden påføres fra frie radikaler/toksiner på veien fra testikkel/bitestikkel og frem til ejakulasjon. Husker ikke ordrett, men hør med klinikken din? I så fall burde det være gode sjanser for dere ved behandling med TESA.

Vi vurderer å ta en sånn test på mannen her. Han har litt pjusk kvalitet når de tar sånn standard analyse under mikroskop. Et par ganger har han hatt ok kvalitet. Vi har hatt 5 forsøk der vi har brukt ICSI. Ett førsøk med bare vanlig IVF der alle eggene falt fra og vi ikke fikk noe innsett. Vi har fått 1 bra embryo hver runde etter det og jeg har blitt gravid nesten hver eneste gang vi har satt inn. Men så har vi mistet igjen. Så da tenker vi jo at det er sannsynlig noe dna skade på cellene.

Første graviditet så splitta egget seg etter innsett og det ble tvillinger. Vi rakk å ta NIPT der vi fikk vite at de fant ikke noe avvik. Så det embryoet som ble satt inn var mest sannsynlig helt friskt. Dessverre mistet vi tvillingene sent i svangerskapet av komplikasjoner som ikke hadde noe med IVF behandling å gjøre. Hadde ikke egget splitta seg så hadde vi nok hatt barn nå.

Kanskje det ville være håp for oss om de går inn og henter celler direkte da?

I Medicuspodden, episoden som heter "Professor Sheena Lewis om mannlig fertilitet"forklarer en spesialist dette med DNA-skade og hvordan det kan unngås ved TESE/TESA. Fra ca. 18:38.

Tusen takk for gode svar!

Dessverre fikk vi vite dette såpass sent i dag at det ikke var tid for å ringe opp igjen og prate med klinikken. Mannen fikk ikke med seg alt, det er vanskelig å fokusere når man får dårlige nyheter og det å huske tall i hodet er ikke så enkelt.

Fikk heldigvis skriftlig tilbakemelding med tallene da hvertfall. Men for meg ser det jo helt kokko dårlig ut. Mistet nesten håpet. Og da er det så vondt når man ikke får snakket med de som kan det (klinikken). Heldigvis finnes forum som dette.

Dette blir mitt 5 uttak, vårt tosifrede innsett. Eggene mine ser veldig bra ut sier de. Har også blitt sjekket i huet og ræva, nesten bokstavelig talt. Kikkhull hvor det ble fjernet endovev noen små steder i buken (ikke på reproduksjonsorganene) og hysteroskopi, uten noen funn.

Hver gynekolog jeg er hos sier at alt ser veldig bra ut og at jeg har mange egg (for alderen, 38). Ved stimulering får de ut rundt 10 egg og vi har alltid fått minst én på frys. Men jeg mister og mister og mister i MA. Og jeg er helt frynsete mentalt nå. Orker ikke den evige oppoverbakken med stadige nedslående situasjoner.

Men donor er ingen enkel løsning. Mannen er redd for å ikke oppleve tilknytning, det skjer visst ganske mange menn men det snakkes lite om (fordi det er så tabu?).

Back
Topp