Tripptrapptresko
April 2011 August 2012 Desember 2013
Kan jo oppdatere her inne...
Er innlagt på Føden på SUS (Stavanger) med totalt sengeleie. Ble innlagt 11.07. på ettermiddagen. Etter en stormblødning med slim ble jeg hentet av ambulanse med blålys, sirener og det hele! Litt vel dramatisk tenkte jeg da, men det viste seg da vi ankom sykehuset at fødselen var rett rundt hjørnet! Hadde forkortet, ustabil livmorhals og 1-2 cm. åpning, blødninger med slim og en gutt som tydeligvis ville ut - 24+3 uker - så alt for tidlig!
Jeg ble innlagt umiddelbart, fikk lungemodningssprøyte med en gang og ble satt på riehemmende medisin. Etter hvert som jeg begynte å få sammentrekninger fikk jeg riehemmende drypp.
Han ble estimert til 691 gram (+/- 20% feilmargin).
Klokken passerte midnatt og det ble 12.07. - én dag lenger på vei - 24+4 :) Det så ut til at medisinene virket!
Men, kl. 05:40 gikk vannet...
Dryppet ble økt til full styrke igjen og nå var det i følge overlegen snakk om timer, i beste fall en dag! Målet var nå og rekke siste lungemodningssprøyte kl. 17:00.
Nyfødtintensiven har siden vannavgang vært klar med kuvøse og et team som skal ta seg av lille Max når han kommer til verden <3 jeg har også siden vannavgang fått antibiotika hver 4. time mot infeksjonsfaren det medfører. ut på dagen i går ble det bestemt at jeg skulle tas av dryppet. det hadde ikke lenger noe effekt mot sammentrekningene og jeg hadde gått på det lenger enn anbefalt. og så viste ul at hodet hadde festet seg. så nå lot de han bare komme når han var klar. rundt midnatt fikk jeg paracet mot sammentrekningene og fikk 3-4 timers etterlengtet søvn ><3 det ble dagen i dag, 13.07., nok en dag lenger på vei - 24+5 ><3 på legevisitten i dag uttrykte legen håp om at dette kanskje kan drøye en dag eller to til. håper det, for på søndag kan jeg juble for 25 uker! da kan jeg kanskje flyttes opp på obs-posten for gravide på mandag - blir uansett her på føden til over helgen. på mandag har de ny konsultasjon med haukeland i bergen ang. hele situasjonen, så får nok mer svar da hvis ingenting skjer før. ul i dag viste at han har snudd seg i seteleie og har nok fostervann enda. Åpning på drøye 2 cm. og kort livmorhals på kun 12 mm. må ligge rett ut på ryggen, helt i ro. teamet er fullt forberedt på at han kan komme når som helst så her jubles det for hver time! de mener alt tyder på at max vil ut! håper bare han venter en dag eller to! så vi blir her på sus til max fødes... ><3>3>3>3>3>