Ekstrem uro hos barn reflux/mandler??...

Kia85

Flørter med forumet
Har ei jente på 4 mnd, akkurat som sin storebror som er 3 og et halvt er hun en meget urolig baby..Har fektet og viftet med armer så og si konstant siden hun ble født(dette gjorde også storebror) Storebror gulpet ekstremt mye, men ikke sprutbrekninger, gulpinga avtok når han var ca 1 år.. Han fikk konstatert melkeallergi når han var 5 mnd, mage og utslett(atopisk eksem) ble da bedre,men ikke uroen
Vi tenkte som så med sprellinga at han bare var en veldig urolig unge..
Når han ble ca 1 1/2 år begynte magen og tulle igjen, og han var plaget med diare og sterk avføring frem til han var 3, da kuttet vi ut sitrus og belgfrukter, og magen ble plutselig bra:)
Vi har også nylig funnet ut at han har store mandler og polypp og skal snart inn og operere dette..

Lillesøster er nå likedan, gråt den første måneden, vi gikk over på melkefri, hun ble mye bedre, men uroen og kavinga er fortsatt der.. Fra hun ble født var hun stiv som en stokk og sterk, holdt hodet selv 3 dagen, og ville begynne og stå en uke gammel...
Hun gulper en del hun også, men ikke på langt nær som storebror, hun har innimellom brekninger uten at det kommer noe ut.. Uroen er værst når hun ligger på ryggen da spreller hun ustanselig og hiver etter pusten(virker som hun har tungt for å puste) hun har vært tett i nesa siden hun ble født så jeg bruker mye saltvann for å løse opp, men ser ikke ut som det hjelper..
Ellers er hun en utrolig blid og fornøyd unge, skriker nesten aldri og sover ganske så bra på natta, men det er altså denne fryktelige uroen/kavinga...

Har lest en del om reflux(stille reflux) og syns jo mye kan passe, men det virker jo ikke som hun har smerter(så sant ikke uroen er smerter/ubehag??) og hun sover som sagt bra...Tenker jo også på om de evt kan ha plager med mandlene fra de er nyfødt??

Håper noen kanskje har opplevd noe lignende eller har noen gode råd og komme med...

Takk for at du tok deg tid til å lese:)

jeg aner ikke, men hjelper deg å dytte[:)]

jeg er imponert av at hun ville opp å stå 1 uke gammel[:D]

her var det melkeallergi og reflux,og en ekstrem uro. ikke 3 timer sammenhengende søvn på natten før ved 7-8mnd...

men nå etter at reflux er vekke,og allergien er under kontroll,er uroen enda her... jeg tror det har blitt en uvane, i tilegg til ekstremt dårlim matlyst,virker som han har utviklet en slags spsievegring,pga at han tidligere forbandt mat med smerter...

har bedret seg nå med nettene,gradvis,men er enda fler dårlige enn gode.. natt til i dag ar det så å si null soving,det resulterer i null mat i dag,og 3 timers kamp for å få ham til å sove duppen sin idag,.. er ekstrem slitsomt til tider,men er ikek noe galt med mini,han er sjekket opp og ned i mente,og er på kontroller hver 3mnd

jeg har en gutt som var urolig så og si døgnet rundt. De første 6 ukene sov han godt når han først sov, men når han var våken kunne han ikke ligge stille et lite sekund. Han kavet veldig med spesielt den høyre armen. Den lå aldri stille... Det var umulig å holde ham som en vanlig baby. Han va stiv som en stokk. Når jeg skiftet bleie på ham og løftet føttene under hælene så kom hele kroppen... fra han var ca 2 mnd skrek han nesten hele døgnet. Han sov kanskje 3-4 timer hver natt og fant sjelden roen på dagen. Det var en FÆL periode!

Først gikk vi til manuellterapeut, og han fant kraftige låsninger i ryggen, nakken og bekkenet. Vi gikk der 8 ganger, men manuellterapeuten kunne ikke hjelpe mer. Så gikk vi til kiropraktor. Gikk der 5-6 ganger så gav han opp også. Gutten min var skikkelig anspent og hadde stive muskler, så de klarte ikke få opp låsningene.

på 6 mnd kontrollen fant legen ut at han hadde refluks og gav han medisin for dette. Lillegutt gulpet lite og han var stor og fin, så derfor ingen  hadde tenkt på dette før. men han var plaget med mange oppgulp som ikke kom ut. Han hadde mye sure oppstøt, han hostet en del, var plaget av mye slim, tett i nesen, rapte veldig mye (til mer han gråt til mer sure oppstøt og rap kom det). Han nektet omtrent å ligge på ryggen, han klorte seg opp i ansiktet og halsen for han hadde så kraftig halsbrann.

Løsningen for min gutt var medisin for refluks og hyppig fysiorterapi kombinert med kiropraktor. Da han var ca 1 år var vi å sjekka refluksen. Denne hadde grodd fint sammen selv. Han er nå en frisk, flott og veldig fornøyd gutt!! Han spyr fortsatt lett, feks er han veldig var for biter i maten. Men ellers så merker vi lite, og han sover veldig godt nå. Skulle ønske starten i livet hans kunne vært litt lettere, både for min del og hans del.

Håper dere finner utav det med jenta di. Synes det ligna på det med min gutt.

Tusen takk for svar, kan jo nesten virke som det er reflux som fører til denne uroen, jeg skal iallefall spørre om en utredning....

Vi har foressten vært hos osteopat som sjekket henne for låsninger og han mente at det ikke var noe der, men at uroen kom fra mage...
Syns det bare er så rart at ho virker så blid, skulle jo tro ho skulle gråte litt hvis hun har mye oppstøt..
Ho sover ikke så bra på dagen..kanskje 3 timer til sammen 2-3 lurer, fra kl 6 om morgenen til 7 på kvelden, men når hun sovner på kvelden ca 7 halv 8 sover hun til halv 5-5 om morgenen..virker som om senga er veldig god(har hevet hode) eller om hun rett og slett er utslitt etter all den aktiviteten på dagtid....

ORIGINAL: Kia85

Tusen takk for svar, kan jo nesten virke som det er reflux som fører til denne uroen, jeg skal iallefall spørre om en utredning....

Vi har foressten vært hos osteopat som sjekket henne for låsninger og han mente at det ikke var noe der, men at uroen kom fra mage...
Syns det bare er så rart at ho virker så blid, skulle jo tro ho skulle gråte litt hvis hun har mye oppstøt..
Ho sover ikke så bra på dagen..kanskje 3 timer til sammen 2-3 lurer, fra kl 6 om morgenen til 7 på kvelden, men når hun sovner på kvelden ca 7 halv 8 sover hun til halv 5-5 om morgenen..virker som om senga er veldig god(har hevet hode) eller om hun rett og slett er utslitt etter all den aktiviteten på dagtid....

tror ikke hun har sovet så bra på natten om det er reflux? og synes hun sover mye på dagen også i forhold ti ldet. her sov mini 20-30min 3-4 gagner dagen nårhan var liten,før medisinering begynte. på natten sov han alldri mer enn 1,5 timer sammenhengende før ved 7 mnd alder.

men er jo bare å høre md fastlegen,hva h*n tenker. er ikke noesærlig åta den 24t ph målingen om man ikke må.

ORIGINAL: ohBaby!

ORIGINAL: Kia85

tror ikke hun har sovet så bra på natten om det er reflux? og synes hun sover mye på dagen også i forhold ti ldet. her sov mini 20-30min 3-4 gagner dagen nårhan var liten,før medisinering begynte. på natten sov han alldri mer enn 1,5 timer sammenhengende før ved 7 mnd alder.

men er jo bare å høre md fastlegen,hva h*n tenker. er ikke noesærlig åta den 24t ph målingen om man ikke må.

Vi har en gutt med refluks og melkeallergi. På 24 timers ph-måling i spiserøret så viste resultatet at alle de sure oppstøtene kom på dagtid, og mest på ettermiddag. Lite, eller ingen oppstøt om natten, så han har sovet godt natten gjennom fra han var liten. Men soving på dagtid har vært et styr uten like![:'(][&o] Så det er forskjell fra unge til unge, når på døgnet man er mest plaget.

Her tok det faktisk et år før vi fant ut han hadde refluks[&o] Det var et år med mye skrik, uro, og frustrasjon. Men nå er han heldigvis bra igjen[:)] Kan fortsatt merke det hvis han får for mye melkeprodukter. Men litt går greit. Han drikker fortsatt nutramigen mme, og har fortsatt en litt følsom mage.

Jeg syns jo egentlig ikke 3 timer på 13-14 timer på en liten baby er mye da?? De tre timene hun sover er som regel over 2 lurer før kl 2 på dagen, etter det sover hun ikke før det er natta mellom 7 og 8...
Når ho var nyfødt fem til ca 1-2 mnd sov ho ca 10 timer i døgnet..Utfra hva jeg ser hos andre barn er det ganske lite...

Tror nok kanskje det kan være som *2*aprilbarn* sier at syreproduksjonen går opp og ned i løpet av dagen..

For meg virker det som det går på litt.. den siste uka har hun begynt og gulpe mer og sliter med å spise(tuller mye med flaska) i dag har hun hatt 2 skikkelig sprutgulper, når hun var halveis i et normalt måltid, hun har også hatt en del brekninger..

Så må ho ha noe inni munn og sutter helt febrilsk hele tiden, enten det er smokk, leke eller hender, sånn har hun også vært fra hun var noen uker..Kan vel ikke begynne med tenner så tidlig............

Back
Topp