Ekstrem tørste, orker ikke mer.

sas

Gift med forumet
Kan stoffskifte gjøre at man blir ekstrem tørst? Jeg har sjekket meg for diabetes og adh og alt så bra ut. men likevel er jeg så tørst at jeg sover såvidt det er. Det eneste som slukker tørsten LITT er cola, men kuttet ut det for noen uker
siden. Drikker heller ikke noe annen koffein holdige drikke.

Jeg våkner hver time eller annen hver time fordi jeg er så tørst pluss at jeg må tisse. I natt var jeg oppe 15 ganger. Denne tørsten styrer livet mitt. Sist jeg var hos legen med dette problemet og man kunne utelukke diabetes og hadde sjekket dette adh etter en blodprøve sa han at det ikke var noe han kunne gjøre for meg.
Noen har fortalt meg at det kanskje var noe med stoffskiftet mitt. Det må da være noe mer de kan undersøke. Jeg orker bare ikke å leve slik.
Jeg drikker minst 2 liter væske i døgnet.

Noen som vet hva jeg kan gjøre videre for å få hjelp?

Vil også legge til at jeg er sån uavhengi om jeg er gravid eller ei.

Trodde 2 liter væske i døgnet var det som var anbefalt jeg...
Men å våkne på natta skjønner jeg er slitsomt.
Har desverre ingen råd!

2 liter væske i døgnet er ikke mye og cola (koffein) virker vanndrivende, så det kan forklare litt.

En årsak kan også være munntørrhet da dette gir en veldig tørstefølelse.

Ellers har du bare kommet inn i en ond sirkel der kroppen han vennet seg til å både få mye vann og skille ut mye vann. Dette i seg selv er ikke farlig, tvertimot sunt, men siden du opplever det som et problem bør du jo forsøke å gjøre noe med det.

Mitt råd vil være å kutte ut cola og andre koffeinholdige drikker, spise jevnlig for å opprettholde normal spyttsekresjon og dermet unngå munntørrhet og forsøke å kutte ut drikking på natten. Er du tett i nesen vil dette også bidra til tørstefølelse og det kan kanskje være en ide å bruke nesespray i en kort periode.

Ellers anbefaler jeg et væskeinntak på 2 liter i døgnet uansett.

Jeg vil anbefale deg å drikke 2 liter VANN i løpet av dagen, ikke senere enn 1 time før du legger deg.
Gi det litt tid, så skal du se det hjelper. Ligg unna koffein.

ORIGINAL: Inmari

2 liter væske i døgnet er ikke mye og cola (koffein) virker vanndrivende, så det kan forklare litt.

En årsak kan også være munntørrhet da dette gir en veldig tørstefølelse.

Ellers har du bare kommet inn i en ond sirkel der kroppen han vennet seg til å både få mye vann og skille ut mye vann. Dette i seg selv er ikke farlig, tvertimot sunt, men siden du opplever det som et problem bør du jo forsøke å gjøre noe med det.

Mitt råd vil være å kutte ut cola og andre koffeinholdige drikker, spise jevnlig for å opprettholde normal spyttsekresjon og dermet unngå munntørrhet og forsøke å kutte ut drikking på natten. Er du tett i nesen vil dette også bidra til tørstefølelse og det kan kanskje være en ide å bruke nesespray i en kort periode.

Ellers anbefaler jeg et væskeinntak på 2 liter i døgnet uansett.

Drikker ikke kaffe, te eller cola lengre. Kuttet ut cola for noen uker siden, men det var det som pleide å hjelpe før.
Selvfølgelig vil jeg kutte ut å drikke om natten, men det er helt UMULIG. LIke umulig som å si ikke kaste opp når man må kaste opp faktisk.
Jeg våkenr opp, er knusk tørr, føler meg kvalm. Prøvd å ikke drikke, men ender med å ikke sove overhodet og det er faktisk meget ubehagelig å ikke få drikke.
Spiser hver 3.time

ORIGINAL: Durken

Jeg vil anbefale deg å drikke 2 liter VANN i løpet av dagen, ikke senere enn 1 time før du legger deg.
Gi det litt tid, så skal du se det hjelper. Ligg unna koffein.

Tror du det? Verdt et forsøk. Drikker mye vann på dagen også, og drikker sukkerfri saft. Drikker ikke noe koffein lenger, hverken dag eller natt.
Men skrev at cola hjelper LITT mot tørste, da det gjorde det. kuttet ut cola helt for noe uker siden.

Jeg skal følge rådene deres og kun drikke vann selv om det er det jeg mer eller mindre har gjot til nå. Skla også skaffe disse pillene mot munntørrhet.
Også skao jeg prøve å kun skulle munnen min med vann om natten og ikke svelge og prøve å sove.
Får jo ikke sove nå heller nesten når jeg faktisk svelger vannet da men..Da får jeg heller ha noen uker uten søvn og kanskje det går seg til?? ikke vet jeg.Men takk for rådene deres.

Bare tenkte at det KUNNE være noe annet. Altså dette med stoffskifte...
Om det varn noen måte å finne det ut på..??

To liter vann er jo overhodet ikke mye, så om du er oppe 15 ganger i løpet av en natt kan det ikke være det store vanninntaket du har da iallefall...

Ville prøvd som de andre her sier og drikke minst to liter vann i løpet av dagen og se om det blir noe bedre på natta da, for slike oppvåkninger er dønn kjedelig[:)]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

Ja, 2 liter væske er ganske lite i løpet av en dag.

Jeg drikker rundt 4 liter rent vann, i tillegg til alt det andre.

Og om du er oppe og drikker 15 ganger om natta, så er det rart at du ikke får til mer enn 2 liter.

Prøv å drikk mer på dagtid.

Sign.
(bare at jeg ikke drikker 4 liter, men rundt 3)

ORIGINAL: fairy

Og om du er oppe og drikker 15 ganger om natta, så er det rart at du ikke får til mer enn 2 liter.

Sign.

ville prøvd å kutte ut saften å, for saft hjelper ikke på tørsten...
Har du skjekket saltinnholdet ditt da, for salt binder vann i kroppen.

Jeg er oppe og TISSEr 15 ganger. Tar bare små slurker av vannet innimellom. Men ja, drikker hver gang jeg går på do. noen ganger havl liter med vann der og da, noen ganger slurker o.l...

ORIGINAL: Linn1

ORIGINAL: fairy

Sign.

ville prøvd å kutte ut saften å, for saft hjelper ikke på tørsten...
Har du skjekket saltinnholdet ditt da, for salt binder vann i kroppen.

hmm??? nei tanken har ikke streifet meg. Tusen takk for tipset. Hvorfor kan ikke legen komme med slike forslag selv??

Ikke så ekstrem som deg jeg kanskje, men jeg har også sjekka meg for diabetes. Kan drikke døgnet rundt konstant om jeg ville uten å være "utørst" (er det et ord?? [8D]) Sånne små kjøkkenglass er bare tull, her er det halvlitersglass som gjelder!
Jeg merker at drikker jeg feks kaffe, så må jeg ha en halv liter vann etterpå... så det kan være noe i det de skriver med cola. Jeg merker også at jeg blir enda mer tørst om jeg er trøtt.. og det er man jo når man har små barn...

Tror jammen jeg skal sjekke ut de pillene jeg å. Hyl ut om du finner ut hva det er, for kanskje jeg har det samme...[8|]

Back
Topp