Ekstrem sikling 2 åring

Lille lys

Forelsket i forumet
Julistrålene 2025 ♡
Oktoberfruene 2018
Vår 2 åring sikler ekstreme mengder og har gjort det siden 3 mnd alder. H*n har blitt utredet og har litt forstørrede mandler, som kan være årsak. Jeg synes likevel at siklingen er så ekstrem at det virker rart om det kun er det.. må skifte siklesmekker rundt 6 ganger dagen og da er de KLISSVÅTE.

Virker som h*n har munnen mye åpen og puster mest med munnnen.

Er det andre som har 2 åringer som sikler så mye? eller som har hatt det hvor det gikk over av seg selv? isåfall når ga det seg?

Generelt hadde jeg også satt pris på tips og råd rundt dette.

Er redd h*n skal sikle for alltid selv om jeg vet at det virker en smule urassjonelt...

Vår 2 åring sikler ekstreme mengder og har gjort det siden 3 mnd alder. H*n har blitt utredet og har litt forstørrede mandler, som kan være årsak. Jeg synes likevel at siklingen er så ekstrem at det virker rart om det kun er det.. må skifte siklesmekker rundt 6 ganger dagen og da er de KLISSVÅTE.

Virker som h*n har munnen mye åpen og puster mest med munnnen.

Er det andre som har 2 åringer som sikler så mye? eller som har hatt det hvor det gikk over av seg selv? isåfall når ga det seg?

Generelt hadde jeg også satt pris på tips og råd rundt dette.

Er redd h*n skal sikle for alltid selv om jeg vet at det virker en smule urassjonelt...

Nå er min kun 16 mnd da, men det er samme greia her. Konstant sikling i mengdevis, det blir gjerne store dammer på gulvet. Jeg er ikke bekymret da :)

Det er ikke uvanlig at barn sikler til de er rundt 2 år. Mange barn jeg møter på jobb slutter plutselig av seg selv. Men samtidig vil jeg nevne et barn jeg hadde i barnehagen for noen år siden. Han siklet til han var rundt 4 år, da fant de ut at han hadde en veldig "stille" form for astma og siklingen kom når han hadde anfall. Ble så og si borte da han begynte på medisiner. En annen gutt jeg møtte på i praksis i barnehage siklet enda da han var 6 år. Det var fordi gutten ikke forsto hvordan han skulle svelge unna spyttet. Han gikk til fysioterapaut og/eller logoped mener jeg å huske, for å lære å bruke de korrekte musklene. Har også hørt om barn som sikler mye fordi det er vanskelig/ubehagelig for de å holde munnen lukket og svelge.

Ikke så mye til hjelp dessverre, men kanskje noe å ha i tankene.

Vår toåring har også siklet veldig mye, helt siden han var baby. Det har tidvis vært som å bo med en kjempestor snegle :rolleyes: Han sikler fortsatt, men de par siste ukene har jeg merket meg at han plutselig tørker seg rundt munnen selv, og syns åpenbart at det er ekkelt at det renner fra haka. Samtidig syns jeg at det er blitt litt bedring i det siste, så jeg lurer på om det kan ha en sammenheng. Altså at han er blitt bevisst siklingen, og syns det er ubehagelig. Jeg har dessverre ingen gode råd, annet enn at siklesmekker fra Pippi er de beste vi har prøvd ut. Og så håper jeg at barna våre slutter snart. Vår plan var å ta dette opp på toårskontrollen vi skal på denne uka, og også fastlegen hvis det ikke gir seg snart.

Vår er 1 år og 9 mnd, og hun sikler merkbart mer når det er tenner på gang.

Back
Topp