Ekstrem kvalme?!

VL

Glad i forumet
Noen her som har/har hatt ekstrem svangerskapskvalme? Jeg er i 10+4, og de ti siste ukene har vært ett mareritt... Og formen blir bare verre...igår spydde jeg fra jeg sto opp til halv to inatt... Har ingen næring i kroppen, for alt jeg spiser kommer rett opp igen, av både mat og drikke... Hva bør jeg gjøre? Tips?

Ta kontakt med legevakten å sjekk om ikke du bør legges inn for å få noe væske intravenøst. Jeg har vært dårlig selv, men klarer i løpet av døgnet å gå i meg noe næring.

Hadde med første. Men tok afipran som hjalp akkurat nok til at jeg fikk i meg litt så jeg slapp å legges inn. Det er viktig at du får sjekket deg for dehydrering tilfelle det er så ille at du må legges inn.

Ja, jeg har hatt det slik! Er et sant helvete (beklager Ordbruken). Det startet 6+3 og først nå begynt å bli bedre (er nå 13+3). Jeg tok kontakt med legen min som etter urinprøve la meg inn på gyn sengepost. Der var jeg i 3 dager og det var som å komme til himmelen. Kvalmestillende intravenøst, samt væske. Gikk etterhvert over på kvalmestillende tabletter (samme som intravenøsen jeg fikk). Etter 3 dager på sykehus fikk jeg være hjemme noen dager, før jeg som forebyggende tiltak fikk lov å komme tilbake på poliklinikken på sykehuset for påfyll av væske. jeg fikk også med meg tabletter hjem. Etter dette har jeg vært til og fra på sykehuset, for å få intravenøst kvalmestillende (synes denne har noe bedre effekt) og væske når jeg har vært dårlig. Har kunnet ringe poliklinikken på morgenen for så å kunne komme inn på dagen. Og det har vært redningen;)

jeg unner ikke noen å ha det slik, og håper det går bedre med deg snart;)

Sise innspill: kom deg til legen med urinprøve, Så kan de teste den for ketoner (ift hvor mye næring du får i deg).

Jeg klarer ikke kaste opp. Eller, altså, jeg har gjort det en gang i dette svangerskapet, men resten står ejg bare å brekker meg og tror jeg skal dø av det. De siste dagene har jeg klart å få i meg mat. De fleste måltider består av 1 sprett yoghurt med en ss cheerios i. Kjeeeempe nærningsrikt :P

Jeg har også hatt hyperemesis. Ble innlagt for dehydrering etter 3 dager med non-stop oppkast hvert femtende minutt i 3 døgn. Jeg tisset ikke på over to døgn. Afipran hjalp ikke, postafen hjalp ikke. Ingefærkapsler tok knekken på det for meg. Kan jo hende at jeg begynte med de når kvalmen begynte å gå over av seg selv, men etter jeg begynte med det roet kvalmen seg betraktelig. Jeg har brukt reisesykearmbånd i tillegg. Noen sier placebo, jeg tok de i allefall aldri av i tilfelle!

Uff Uff Uff :(
Får vondt av deg, kvalme er bare det helt klart værste som er!

Kom deg til legen så får du helt sikkert skrevet ut noe kvalmestillende.

Sjekket om du får i deg nok næring, hvis ikke kan en liten natt på sykehus med intravenøst være gull! :)
Var innlagt og fikk litt væske sist svangerskap, hjelper som regel godt på.

Håper du føler deg bedre veldig snart! :)
Klem .

Back
Topp