Ekstrem kvalme og vektnedgang?!??

AngeLine

Gift med forumet
Hei! Er det noen her som opplever ektrem svangerskaps kvalme? Jeg har nemlig det, og har store problemer med å få i meg noe mat i det hele tatt. Jeg prøver jo å spise litt med en gang jeg får lyst på noe, men det er fint lite jeg får ned. Siden jeg var hos jordmor den 22\8 og frem til jeg var hos legen i går har jeg gått ned 6 kg!! Nå skal rett være rett, at jeg har en del å gå på, er litt overvektig i utgangspunktet. Er det noen som har det sånn som meg? [8|]

Oh, yes!![:'(] Helt frem til for halvannen uke siden (jeg er nå i 17. uke) var jeg ultra kvalm og kastet opp hver dag. Levde på moreller og grove skonrokker og små vannslurker.
Jeg kan bare trøste deg med å si at det går faktisk over! Du må bare slite deg igjennom det, og du trenger ikke være bekymret for babyen, den tar det den skal ha av næring fra dine lagre.

Jeg kastet opp i en mnd, så ble jeg lagt inn på Ullevål fordi jeg var dehydrert. Ikke så hyggelig svangerskap hittil, vært i utrolig dårlig form. Litt bedre nå, kaster bare opp innimellom, men er mye kvalm om morgenen, tisser mye og har vondt i hodet. Er veldig lei av å være dårlig...

Har forresten gått ned ca 7 kg. Veide 62 kg før jeg ble gravid. Det gjør jo forsåvidt ingenting å være litt på minussiden før man begynner å gå opp da! [:)]

Heia[:)]
Jeg gikk ned mye i begynnelsen av graviditeten. De første fire mnd var jeg kvalm hele tida og kasta opp mye.Spesielt hvis jeg drakk vann. Jordmora mi ba meg ta postafen (sjøsyketab) og det hjalp meg litt slik at jeg klarte å beholde noe av det jeg spiste. Etter jeg begynte på mnd fem gikk det bedre til jeg hadde tre uker igjen da satte det i gang igjen og vekta begynte å dale igjen. Snakk med jordmora de om det er greit å prøve med postafen, det hjalp litt på meg. Lykke til klem

Kjenner meg godt igjen! Jeg har heldigvis ikke kastet opp hver dag, men har vært ekstremt kvalm helt frem til for 1 ukes tid siden. Nesten ikke fått i meg mat. Vekta har nå stoppet opp på 8 kg. mindre enn det jeg begynte på. Som deg AngeLine, så har jeg litt å ta av, så jeg gråter ikke av den grunn, men det er jo kjedelig å være så dårlig så lenge da.

Trøst deg med at det går over etterhvert, og da smaker plutselig maten helt himmelsk, selv det jeg var veldig lei av før jeg ble gravid [:D]

Hei, jeg begynte tidlig å bli kvalm og så kaste opp veldig mye hver dag. Det kalles ekstrem svangerskapskvalme. Jeg lå hjemme i 3 uker. Gikk ned 6 kilo på 3 uker. hadde ikke så mye å ta av. 170 høy og veide 53 kilo når jeg til slutt ikke orket å ha d sånn mer. Da ble jeg innlagt på sykehuset og fikk intravenøst. Var dehydrert.

Jeg må si at det beste er å komme seg på sykehuset. Når du kaster opp så mye mister du reservene i kroppen og det kan være livstruende hvis du ikke får tilført vitaminer fort. På sykehuset får du den hjelpen du trenger.

D spørs jo hvor dårlig du føler deg... jeg fikk noe som heter Phenergan, mot kvalme/brekninger. Er på resept og de er veldig bra. jg prøvde postafen men kastet opp bare.

Ungen tar d den skal ha men det er deg som d går ut over. Til slutt har du ikke reserver engang,hva skal ungen ta da? Krev hjelp[;)]

Takk for gode råd, men jeg kaster ikke opp... er bare konstant kvalm, legen mente at det var extrem svangerskapskvalme. Jeg får i hvert fall i meg litt å drikke, selv om jeg sånn som dere ikke klarer å drikke vann, får jeg i meg litt caprisonne, villa, og juice. Så det hjelper jo litt med kcal og veske. Takk igjen for gode råd, får se det litt an videre... fikk en akutt time hos jordmor på fredag. [:)]

Var slik jeg også begynte,men utvilka seg til oppkast...[8|]
Og kasta opp til jeg runda 18 uker!
Gikk ned 8 kg alt i alt,før det begynte å komme på noen kilo igjen...
Hadde også litt overflødig å ta av,så var ikke noe problem i forhold til dehydrering.
Så så lenge du selv er i ellers greit form er det ikke farlig,den lille tar det den trenger den![;)]

Huff. jeg er ca 14 uker.. har vært kvalm lenge nå.. jeg får i meg maks en halv skive. middag er jo helt fælt. føler jeg må spy med en gang[:'(] Er fryktelig slitsomt. Men er jo ikke så mye man kan gjøre med det[:-]

Back
Topp