Ekstratime hos jordmor

Hergre

Flørter med forumet
❤Januarlykke 2022❤
Hei alle smarte folk :angelic:
Eg er no 9+5 og hadde første time hos jordmor allerede 5+0, då eg hadde ein del spørsmål (førstegangs). No har eg hatt smerter i bekken (dei to bakre bekkenleddene) og hofter i fleire veker uten at eg veit heilt kva eg skal gjer med det. Er det innafor å ringe helsestasjonen og be om ekstra time hos jordmor for å få snakka med ho om smertene, samt kor eg kan be om hjelp (fysioterapaut som er god på slik o.l.)? Eg har ikkje neste time hos jordmor for oppfølging før eg er i veke 24, og det er jo langt utpå høsten.

Tusen takk for raskt svar! Da ringer eg med ein gong. Er bare så redd for at de skal synes eg er teit som ber om ekstra time, men det går nok fint.
Nei, det er absolutt ikke teit. Jeg er jordmor selv, hadde tatt deg inn til time :happy:

Det var dessverre en veldig kjip opplevelse. Har tenkt på å ringe for å få en ekstra time i sikkert ei veke no, men utsatt det fordi eg grua meg sånn. Beskjeden eg fekk når eg ringte var at alle jordmødrene der er veldig opptatt, så dei kunne ikkje gi meg noko time før eg er i veke 24. Problemer som oppstår i mellomtiden må eg ta med fastlegen. Kjenner eg er skikkelig provosert og lei meg no. Kjempa veldig mot gråten heile samtalen. Hvis eg hadde vist at eg "brukte opp" muligheten til å snakke med jordmor i veke 5 så hadde eg heilt klart utsatt den timen nokre veker.

Sniker: du kan ringe fysio i kommunen direkte og si problemstillingen. De har ofte god kontroll på hvem som er gode på hva, og hvem som har driftstilskudd.

Det var dessverre en veldig kjip opplevelse. Har tenkt på å ringe for å få en ekstra time i sikkert ei veke no, men utsatt det fordi eg grua meg sånn. Beskjeden eg fekk når eg ringte var at alle jordmødrene der er veldig opptatt, så dei kunne ikkje gi meg noko time før eg er i veke 24. Problemer som oppstår i mellomtiden må eg ta med fastlegen. Kjenner eg er skikkelig provosert og lei meg no. Kjempa veldig mot gråten heile samtalen. Hvis eg hadde vist at eg "brukte opp" muligheten til å snakke med jordmor i veke 5 så hadde eg heilt klart utsatt den timen nokre veker.
Ja, det er jo straks ferietid, så de prøver nok å få unna mye arbeid nå før fellesferie. Hva med å sende en elektronisk melding til fastlege? Har du prøvd å google etter noen som er flinke? Ville absolutt anbefalt å få tak i en fysioterapeut, og de kan du jo også kontakte uten henvisning :happy:

Hvordan kan det være så forskjell på oppfølgingen fra kommune til kommune? Jeg kan få så mange timer jeg vil. Har tilogmed direktenummer og kan sende sms. Jeg har flyttet til nabokommunen siden forrige svangerskap, men valgte å ha samme jordmor som sist i min gamle kommune. Det er fritt jordmorvalg. Hvis du bor nær en annen kommune, så kan du jo ta kontakt der?

Her har jeg også hatt 2 timer før uke 10 bare for «gøy» egentlig da dette er 1. barnet. Har også fått jordmor sitt mobilnr. og kan ringe og tekste om det er noe jeg lurer på. Syns det er så utettferdig at det skal være så stor forskjell fra kommune til kommune:sorry: I barndomskommunen min har de faktisk ikke jordmor engang og nabokommunen har kun en jordmor en dag i uka. Veldig glad jeg flytta til en litt større plass.

Takk for alle svar. No har eg endelig fått snakket med fastlegen og har fått råd om hvor jeg kan henvende meg for å få en god fysioterapeut. Håper bare jeg får time hos noen før ferien :happy:

Back
Topp