Ekstra oppfølging ved graviditet og BMI over 40?

Fever

Gift med forumet
Noen her som har vært gjennom det? er visst noe nytt... hadde ikke det sist. Skal på KK den 14, men aaner ikke hva dem skal sjekke.

Fever skrev:
Noen her som har vært gjennom det? er visst noe nytt... hadde ikke det sist. Skal på KK den 14, men aaner ikke hva dem skal sjekke.

Jeg fikk noen extra ul men det var pga forranliggende morkake så jeg kjente ikke vesla så godt som jeg burde. Og så fikk jeg extra oppfølging i fht svangerskapsforgifting noe jeg var på grensa til fra uke 36, men aldri fikk. Lykke til :)

Her er det ekstra oppfølging dersom du har bmi over 37 når du blir gravid.
Glukosebelastning i uke 28 og UL til vekstestimering i uke 36. Er visst noe nytt ja, var ikke sånn i 2009 da jeg fikk forrige.. Men kos med en ekstra UL da :D

jeg fikk beskjed om å ta glukosebelastning hos lege nå rundt denne uken (uke 20)
Kansje jeg skulle ringe KK og høre om jeg skal ta det den 14...sto ikke noe i brevet så er litt spent på hva dem "vil"

Jeg fikk glykosebelastning fordi jeg hadde BMI på 30... Virker som om de praktiserer litt forskjellig her i landet :) Hadde også samtale timer om ernæring med en jordmor som var "spesialist" på det området.. Synes det er litt rart.. For skal de ha så mye styr med alle som har en BMI på over 30 og rundt der, så får de jammen litt å gjøre.. Er jo ikke enestående å ha BMI på 30 liksom...

mamma.til.to skrev:
Jeg fikk glykosebelastning fordi jeg hadde BMI på 30... Virker som om de praktiserer litt forskjellig her i landet :) Hadde også samtale timer om ernæring med en jordmor som var "spesialist" på det området.. Synes det er litt rart.. For skal de ha så mye styr med alle som har en BMI på over 30 og rundt der, så får de jammen litt å gjøre.. Er jo ikke enestående å ha BMI på 30 liksom...

jeg kom over en sånn presentasjon til etteller annet sykehus om dette. Der sto d at alle med BMI over 27 "skulle " ta glukosetesten:P

Nå er det visst sånn at man skal ta to snakket jm om... blæh.
Tipper det er sånn ernæringssamtale og måling av blodtrykk etc jeg skal gjennom.
Jaja.. bedre med noen kontroller for mye enn for lite. Men jeg føler strengt tatt jeg ikke har veeldig behov for det.. sist gikk jeg bare ned i vekt og d har skjedd nå og så langt. Formen er fin og matlysten dalende :P litt høyt blodtrykk "bare"

Her også blir alle med bmi over 27 innkalt til å ta glukosebelastning i uke 28. Dette ble visst nytt for 2 år siden sa jordmor til meg. Jeg skal ta denne testen om et par uker, og kan ikke si jeg gleder meg veldig :P

Jeg fikk ikke ekstra oppfølgning sist jeg var gravid ihvertfall... men mulig di har begynt med det nå...Jeg tok glukosebelastningen rundt uke 34-35 pga jeg hadde litt for mye sukker på den vanlige diabetes prøven... men var heldigvis ikke blitt svangerskapsdiabetes og jeg slapp akkurat unna... var på grensa... men ingen ekstra oppfølgning pga det... og ikke fikk jeg vekst kontroll på gutten min heller... da di mente det ikke var noen grunn til det

Drømmeren skrev:
Jeg fikk ikke ekstra oppfølgning sist jeg var gravid ihvertfall... men mulig di har begynt med det nå...Jeg tok glukosebelastningen rundt uke 34-35 pga jeg hadde litt for mye sukker på den vanlige diabetes prøven... men var heldigvis ikke blitt svangerskapsdiabetes og jeg slapp akkurat unna... var på grensa... men ingen ekstra oppfølgning pga det... og ikke fikk jeg vekst kontroll på gutten min heller... da di mente det ikke var noen grunn til det

ja er noe helt nytt...legen min hadde heller ikke hørt om d. Men jm sa d... også at det var en ekstra glukosebel senere i svangerskapet+ ekstra ul senere.

Back
Topp