Ekstra oppfølging etter ma?

tulipanen88

Betatt av forumet
Er det noen som har hatt ma/sa før og fått noe ekstra oppfølging med flere ultralyder i neste svangerskap? Jeg har "bare" hatt 1 ma, men tenkte å høre med legen om det er mulig å få litt mer.... noen erfaringer?

mener du har rett på det... ;-)

jeg skal ha ekstra ultralyder men av litt andre grunner, b.l.a skal de sjekke navlegjennomstrømningen etter uke 20 pga svangerskapsforgiftning sist.
og skal ha tidlige ultralyder pga både PCOS og AiH forsøk. de skal sjekke hvordan eggstokkene takler graviditeten (primært pga pcosen) og at dette ikke er et ektoptisk svangerskap som det er en bittelitt forhøyet risiko for ved aih. ;-)

mener du har rett på det... ;-)

jeg skal ha ekstra ultralyder men av litt andre grunner, b.l.a skal de sjekke navlegjennomstrømningen etter uke 20 pga svangerskapsforgiftning sist.
og skal ha tidlige ultralyder pga både PCOS og AiH forsøk. de skal sjekke hvordan eggstokkene takler graviditeten (primært pga pcosen) og at dette ikke er et ektoptisk svangerskap som det er en bittelitt forhøyet risiko for ved aih. ;-)
Ja, håper det.. kommer uansett til å bestille privat hvis ikke, bare for å få litt ro i sjela ;)

Jeg vet ikke h a halvparten av det du skriver om betyr :o det høres innviklet ut!

Ja, håper det.. kommer uansett til å bestille privat hvis ikke, bare for å få litt ro i sjela ;)

Jeg vet ikke h a halvparten av det du skriver om betyr :eek: det høres innviklet ut!
heheh helt greit... ;-) det rundt PCOS (en diagnose) og AiH (en behandling for å bli gravid) er egentlig litt komplisert... ;-)

Jeg har hatt 1 MA, og fikk beskjed av sykehuset at jeg skulle ta kontakt så snart jeg ble gravid igjen! Så dro til legen denne uken, så han sendte inn søknad om tidlig UL til sykehuset. Har allerede fått svar, og skal dit når jeg er 8+5 :) Så er jo verdt et forsøk å høre!

Last edited:
Jeg fikk beskjed på gyn når jeg hadde MA i oktober at vi skulle få ul i uke 6-9 og uke 12, og at jeg skulle ringe gyn direkte. Men så redd dette ikke ble journalført eller at det stemmer. Håper virkelig dette er noe man har rett på. 3+5 i dag, og jeg er så redd og bekymra for at vi skal miste igjen :( Men ber dere fastlege henvise, eller ringer dere sykehuset selv?

Var hos legen idag. Hun henviste meg til gynekolog og skal få time der rundt uke 8. Venter bare på time :) så bare å høre med legen. Tror det er litt forskjellig... hun sa det ikke er en selvfølge å få det. Men legen min er veldig "snill" på sånt :)

De fleste legene vil vel ikke at man skal gå rundt å bekymre seg, bra du traff på en av de snille :-) Har hatt 1 MA og 2 SA, og får ultralyd annenhver uke så lenge jeg vil. Første om 2 uker, da er jeg 6+3 :-)

Var hos legen idag. Hun henviste meg til gynekolog og skal få time der rundt uke 8. Venter bare på time :) så bare å høre med legen. Tror det er litt forskjellig... hun sa det ikke er en selvfølge å få det. Men legen min er veldig "snill" på sånt :)
Vi får også ❤️ Snakket med både gyn og fastlegen, og det var null stress :) Var bedre at vi fikk se når vi ville på en måte og var avslappet, enn at vi må vente og er redde. Vi strevde i over ett år før den satt sist, og mistet i uke 9, ble ikke tatt seriøst av helsevesenet i det hele tatt, så godt de endelig gjør noe ordentlig! :)

Jeg tror det varierer endel, jeg har hatt 1 MA tidligere og fikk ikke noe ekstra oppfølging etter det. Nå maste jeg ikke heller,når legen sa det ikke var nødvendig sa jeg ok og bestilte pivat, så usikker på om jeg kunne fått...

Jeg har fått ekstra ultralyder allerede etter første MA. Nå har jeg hatt 4 MA og får fortsatt hyppige ultralyder i dette svangerskapet. Annenhver uke foreløpig :)

Back
Topp