Eksponering av barn i media

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Nå tenker jeg ikke bare på bilder, men jeg ser så mange videoer av barn i sårbare situasjoner! Nå nettopp kom jeg over en som viste barn som er opprørte pga at de må smake på grønnsaker. Noen er i skolealder. Hvis jeg har sett filmen av dem har nok klassekamerater også det! Hvor kult er det at hele skolen ser at du griner mens du tvinger i deg en skje med mat? Og jeg nekter å tro at noen unge gir tillatelse til foreldrene om å publisere det fordi det er "så søtt og morsomt". Jeg spyr...
 
Og jeg tenker stakkars unger som har foreldre som heller filmer enn å sitte sammen med dem og prøve å hjelpe dem i situasjoner.
For ja, du kan snakke med dem selv om du filmer, men da har du jo ikke fullt fokus på ungene og situasjonen de er i, du har minst et øye og en tanke på kameraet du bruker også.
 
Nå tenker jeg ikke bare på bilder, men jeg ser så mange videoer av barn i sårbare situasjoner! Nå nettopp kom jeg over en som viste barn som er opprørte pga at de må smake på grønnsaker. Noen er i skolealder. Hvis jeg har sett filmen av dem har nok klassekamerater også det! Hvor kult er det at hele skolen ser at du griner mens du tvinger i deg en skje med mat? Og jeg nekter å tro at noen unge gir tillatelse til foreldrene om å publisere det fordi det er "så søtt og morsomt". Jeg spyr...
Det er ikke greit nei
 
Nå tenker jeg ikke bare på bilder, men jeg ser så mange videoer av barn i sårbare situasjoner! Nå nettopp kom jeg over en som viste barn som er opprørte pga at de må smake på grønnsaker. Noen er i skolealder. Hvis jeg har sett filmen av dem har nok klassekamerater også det! Hvor kult er det at hele skolen ser at du griner mens du tvinger i deg en skje med mat? Og jeg nekter å tro at noen unge gir tillatelse til foreldrene om å publisere det fordi det er "så søtt og morsomt". Jeg spyr...
Hæ? Har verden blitt gal? Går det an? Hva er vitsen liksom? Blir ikke dette litt å drite ut barnet sitt? Sånt burde ikke forekomme!
 
Du kan så si... Det er tragisk.
Ikke bare tragisk. Det som legges ut på nett blir aldri borte. Barn har også et personvern! Det er ganske mange som ukritisk legger ut utrolig mye bilder av barna sine også. Jeg tenker at film og bilder av barn har ingen ting på nett å gjøre. Barn kan ikke alltid samtykke til at bilder av seg publiseres, og derfor må foreldrene tenke litt lengre enn at dette er underholdning.
 
Helt tragisk. Samme med alle YouTube familier som har hundrevis av videoer av barna deres. «Oi se nå dret han ut hele senga». Som millioner av mennesker ser. Hadde mamma gjort det med meg så hadde jeg klikka i vinkel. Jeg har ikke lagt ut et eneste bilde av barnet mitt på Facebook. Har en del på Instagram men har lukket konto så familie og venner i Norge kan følge med på han siden vi har flyttet til utlandet.
 
Tror kanskje at mange voksne ikke helt forstår internett, personvern og grenser. Veldig trist for barna dette gjelder..

Enig! Mange som lever av oppmerksomheten og klikk de får av å poste bilder og videoer av barna.
Her har jeg fått streng beskjed av mine. De vil ikke på Facebook og insta.
 
Dette er virkelig ikke greit!
 
I dag får jo barn og unge opplæring i nettvett på skolen, men de glemte at den verste generasjonen er de som er for gamle til å få dette [emoji849]
 
Back
Topp