Eksotisk mat - i alle fall utenlandsk

lenemor

Forumet er livet
Indiske kikerter med blomkål

Jeg bruker denne som tilbehør til vanlig indisk mat (tandoori kylling, nan, ris, raita)
1 boks kikerter (ferdig kokt)
1/2 blomkålhode
1/2 boks Crème Fraîche
0,5 dl chilisaus (ikke sur-søt eller søt)
1 ts mango chutney ( kan sløyfes)
1 ts karri
1/2 ts pepper
1 ts buljongpulver
1 fedd hvitløk- finhakket
Kikertene skylles og kokes en 10-15 minutter før blomkålbukettene has oppi. Kok i fem minutter mens du rører sammen resten av ingrediensene. Hell av kokevannet på grønnsakene, og hell røra over. Rør sammen og la koke mens du tilbereder resten av maten. Kan gjerne koke i 20-30 minutter, til den ikke er så flytende lenger

oppskriften har jeg forresten laget basert på denne hovedretten:

Indisk potetform

Ca. 10 poteter
2 kyllingfileter
1 boks Crème Fraîche
1 dl Heinz chilisaus
2 ts mango chutney ( kan sløyfes)
1 ts estragon
1 ts karri
1 ts pepper
2 ts buljongpulver
2 fedd hvitløk- finhakket

Revet ost
Olivenolje, salt og pepper.

Del potetene i skiver og legg de i en ildfast form. Ha over olivenolje, salt og pepper.
Sett i steikeovnen i 35 minutter.
Steke kyllingterningene.
Bland resten av ingrediensene, og ha oppi den stekte kyllingen. Hell dette over potetene.
Ha revet ost på toppen.
Stekes på 220 grader i 20 minutter.
Serveres med nanbrød og salat.

Tidabæibis gambiske lammegryte

det er veldig godt med kylling også. Det er ikke vanskelig.

Det er lettest å bruke en stoooor kasserolle.

Jeg sauterer da disse filetene i olje og tar de ut (jeg syns ikke de trenger å koke så hardt, de gambiske damene har sikkert sin vri, men det bryr jeg meg ikke om for min saus er best)

en stor hakket løk freses oppi oljen.
sterk rød chilipulver etter smak tilsettes oljen og løken
hvitløk etter smak
ha i en liten boks tomatpure som du surrer i blandingen
hell over en passe mengde kraft 1-2 l avhengig av hvor mye saus du vil lage (hvis du ikke har kraft, bruk gjerne buljong)
en boks peanøttsmør, grov eller fin alt ettersom hva du liker
salt etter smak, noen liker å bruke tamarind.

jeg lar det gjerne småkoke en stund halvtime kanskje, til oljen i peanøttsmøret såvidt begynner å skille seg

gulrøtter og poteter skjæres opp i store stykker og tilsettes gryten med kyllingbrystene.

etter ti min kanskje... og hvis du er glad i sterke saker så putter du oppi en 4-5 stk HELE habaneros. NB disse skal ikke spises hele, da frøene setter seg fast et eller anent sted i fordøyelsen husker ikke hvor. De skal knuses forsiktig i sausen når du spiser slik at det sterke chilivannet kommer i sausen. Tro meg det er sterkt nok..

Ta gjerne litt sitron i sausen. En ss eller to.

Når potetene er møre og du har fått litt rød olje på toppen av gryteretten så er den ferdig.

Det er godt med hvit ris eller hvit couscous til

Vann i munnen.....sikle, sikle, sikle, sikle....

Hmm dette hørtes veldig godt ut. si i fra når du skal lage den gambiske gryta da kommer jeg en tur

Back
Topp