Eksempler fra din ikke-pedagogiske hverdag

Jeg er litt delt når det gjelder den bloggen. På den ene siden er det flott at hun kan gi folk troen på at de er en god mor/far selv om alt ikke er perfekt, for det er man som regel!

MEN jeg synes det er litt skummelt å tenke på at bloggen også leses av de som IKKE har en tilstrekkelig omsorgsevne, og er litt redd for at disse kan bruke hennes eksempler som støtte for på at det de (ikke) gjør sikkert ikke er så ille likevel..
Enig med deg. Det er skummelt at dette blir sett på som helt greit av alle.

For noen barn er det viktig med grenser, og ikke frie tøyler. Og alle foreldre er ikke like skikket til å ha barn dessverre...

Men vi har våre greier vi ikke er så strenge på vi og ;-)

Ingen maxtid med tv/ipad. Vi kan godt sitte sammen og se på/spille ;-)

De får gå fra bordet når de er ferdige, og vi passer alltid på at det er mat på bordet som alle liker noe av. Tar ikke kampen med den sære 6-åringen på det.

De er oppe litt lenger i helgene, men ikke til de stuper.

Vi kan godt finne på å spise godteri eller dessert midt i uka ;-)
 
Alle tre får lov å se iPad til frokost for vi er en gjeng med supergretne morramennesker. Da unngår jeg krangling.

Lager middagen de vil ha for da spiser alle godt og sitter fint ved bordet. De kan gå etterhvert som de er mette.

Vi har ikke lørdagsgodt, men kan heller gi en sjokoladebit midt i uka. De maser ikke på godteri og spiser mye mindre enn barna jeg kjenner som har godteri kun på lørdag.

Sikkert mye mer, men det jeg kom på nå.
 
Jeg er litt delt når det gjelder den bloggen. På den ene siden er det flott at hun kan gi folk troen på at de er en god mor/far selv om alt ikke er perfekt, for det er man som regel!

MEN jeg synes det er litt skummelt å tenke på at bloggen også leses av de som IKKE har en tilstrekkelig omsorgsevne, og er litt redd for at disse kan bruke hennes eksempler som støtte for på at det de (ikke) gjør sikkert ikke er så ille likevel..
De som ikke er gode omsorgspersoner finner grunner til at det er greit å gjøre som de vil uansett. De tingene Casacaos-bloggen omhandler er ikke ting som er farlig. Hun skriver stort sett om at hun ikke har pusset opp barnerommet, at barna ikke sitter stillle når de spiser og som her; at tannpussen ikke blir tatt på badet. Jeg leser bloggen hennes ofte og har aldri sett henne oppfordre til slurv på en måte som ikke ville vært bra. Det handler om å senke skuldrene, noe jeg setter enormt pris på. De med dårlig omsorgsevne vil som sagt finne ting på nett som støtter deres syn på oppdragelse uansett, det kan ikke (og bør ikke) en blogg som dette stå til ansvar for.
 
Her kan det i perioder bli for mye ipad, og i jula kastet treåringen seg over alt av godteriskåler hun fant (vi var mye på besøk hos familien), dermed ble det godteri nesten hver dag. Vi strammet kjapt inn etter nyttår, altså, men det tok litt av der noen dager. Godt det bare er jul en gang i året. :p

Det minst pedagogiske jeg gjør er nok å kjefte. Jeg prøver å unngå det, men kan bli kjeftemamma når jeg er stresset, spesielt når treåringen tar fullstendig av og jeg samtidig må ta meg av babyen som gråter. Heldigvis merker jeg at ting er lettere nå som minsten begynner å bli litt større (7mnd), og det blir mindre kjefting. Det er vel sånt som må jobbes med kontinuerlig til de er voksne og ute av huset, men... :)
 
Pusser tenner på soverommet eller i stua, spiser på fanget mitt iblant, får se på tv på morgenen, får ofte dra ut sofaputer og lage hytte, får egentlig kun ha smokk når han sover men det har sklidd ut en del, kommer ofte inn til oss iløpet av natta (det skulle KUN skje når han var syk) :)
 
2 åringen er ekstremt kresen, og nekter smake uansett hva jeg lager til middag. Bare for å beholde freden mens vi spiser, får han sleppe sitte med oss mens vi spiser.

7 åringen får stort sett være våken til hun er trøtt, og den kan bli 22..

Av og til ligger jeg og 2 åringen i senga og ser Karsten og petra før han sovner :p

Bryr meg ikke så mye om leking og rot, så lenge de hjelper å rydde opp...

Kan pusse tennene i stua, null problem så lenge de pusser...

Begge får bruke ipad..
 
Hun får se tv, og vi har ikke fast leggetid. Hun legges når hun er trøtt, og det er mellom 19 og 21.
 
Her får hun spise mat foran tv'en. Er eneste måten vi får henne til å spise på.
samme her.. å vil han ikke ha ( svært lite mat han vil ha til tider) får han brødskrive istedenfor middagen! ...
 
Kveldsmaten blir spist med nettbrettet på fanget.
Tannpussen foregår i senga eller på gulvet.
Han spiser middag med oss voksne, men får gå når han er ferdig.
Alle foreldre velger sine kamper med omhu.
Å kalle noen for lat, dårlig forelder o.l blir bare dumt.
 
De får spise kveldsmat i stua på eget bord og stoler(fra IKEA) mens de ser på barnetv :) Tar ofte frokosten der å :p
 
Jeg lurer bare mest på hvordan man pusser tenner i stua. Man trenger jo vann? Og et sted å spytte?
Storebror pusser på rommet sitt med pappa :p

Tannbørsten ordnes på badet, med vann og tannkrem. Så går han på badet og spytter når han er ferdig.

Vann bruker vi ikke siden tannkremen ikke skal skylles ut av munnen etter pussing ;-)
 
Har mange upedagogiske ting vi gjør.
Spiser foran tven, bruker nettbrett når hun vil, får være oppe lengre i helgene osv.
 
Her pusses tennene stort sett aldri på badet, og ser absolutt ikke på dette som "upedagogisk". Og hvem bestemmer egentlig hva som er det eller ikke? For meg er det viktig at barnet har faste rammer og masse kjærlighet - så tar vi det derfra. ;)

Ang. casa kaos så synes jeg hun skriver mye bra. Men ofte virker det som hun må på død og liv leve opp til bloggnavnet sitt, og da kan det bli litt krampeaktig for min del. Men betviler sterkt at hun er en dårlig mor. :)
 
Last edited:
Jeg lurer bare mest på hvordan man pusser tenner i stua. Man trenger jo vann? Og et sted å spytte?
små barn svelger vel og d er vel bare å ta med en kopp vann;) hvordan de gjør d med større barn ifht spytting,vet jeg ikke:p
 
Har et par unger som stiller 1000 spm om dagen,hver,minst! Av og til kan man bli så innmari lei,at man leker stilleleken,bare for å få ro et par minutter. Ungene synes d er moro,så er jo egentlig vinn-vinn:p
 
..... Og dette er mye av grunnen til at vi som jobber i barnehage og skole må bruke mye tid på grensesetting, fordi foreldre " ikke gidder " å ta opp kampen. At man lar ungene spise foran tv og lage mat som barnet liker for å slippe kampen er bare å skyte seg selv i foten.
De skal jo tross alt fungere på andre arenaer enn hjemme og da er jo det å klare å sitte sammen under et måltid uten å se tv et Minimum av hva barna bør mestre.
 
Last edited:
..... Og dette er mye av grunnen til at vi som jobber i barnehage og skole må bruke mye tid på grensesetting, fordi foreldre " ikke gidder " å ta opp kampen. At man lar ungene spise foran tv og lage mat som barnet liker for å slippe kampen er bare å skyte seg selv i foten.

Det er jo også viktig at barna lærer at det er forskjell på hjemme og i barnehagen/skolen.
Eller burde vi begynne å la ungene rekke opp hånden når de skal snakke hjemme også, for å gjøre jobben til lærerne enklere? Bare for å sette ting på spissen
 
..... Og dette er mye av grunnen til at vi som jobber i barnehage og skole må bruke mye tid på grensesetting, fordi foreldre " ikke gidder " å ta opp kampen. At man lar ungene spise foran tv og lage mat som barnet liker for å slippe kampen er bare å skyte seg selv i foten.

Ja når man har barn bør man egentlig ta alt av kamper alle andre mener er viktig..
 
Back
Topp