Eksempler fra din ikke-pedagogiske hverdag

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
http://www.aftenposten.no/familieog...r-imot-klassiske-oppdragelsesrad-676708_1.snd

ImageUploadedByBV Forum1453887799.087954.jpg

Inspirert av casa kaos, har du noen eksempler på ting du gjør i hverdagen som andre mener er feil?

Her lar vi toåringen styre med paden ved matbordet.

Hun får ofte lov til å se på TV istedenfor å spise middag (mat som hun tydeligvis ikke har noen interesse for).

Hun må ikke sitte ved matbordet til alle er ferdig med å spise.
 
Her får hun spise mat foran tv'en. Er eneste måten vi får henne til å spise på.
 
Han er bare knapt rundet året, men han får se tv så jeg får fred til å pakke sekken/lage middag/etc. Han får også leke apekatt i handlevogna på butikken (han har ikke på skitne sko altså), og grise så mye han vil med middagen (som han forøvrig insisterer på å spise med gaffel). Han er aldri en full dag i barnehagen, men noen ganger er han en halvtime ekstra så jeg får litt fred. Har ikke dårlig samvittighet for det på en flekk :p
 
Vi spiser i stua med tv på... Hver dag :p men vi spiser sammen og frøkna får i seg mat da ;)
 
Får være oppe lenge i helga, og gjerne popcorn og brus på fredagen og i tillegg til lørdag. Av og til får hun nok se litt for lenge på tv/nettbrett, spesielt nå når jeg er gravid og det er drittvær.

Ellers tror jeg at dama bak casa caos er ei herlig dame, men jeg ville aldri gitt så frie tøyler selv. Enig med henne om at barn skal få være barn, utforske, få lov til å slå seg litt... Men man skal samtidig ta hensyn til andre mennesker rundt seg, og det gjør man altså ikke dersom man lar barna løpe opp og ned midtgangen på flyet. :p
 
Det er ikke greit at mine barn knuffer og slår hverandre og kaller hverandre stygge ting.
Det er ikke greit å droppe tannpuss og middag spiser vi sammen.

Syntes CasaKaos er lat, uskikket og en dårlig mamma!
 
Det er ikke greit at mine barn knuffer og slår hverandre og kaller hverandre stygge ting.
Det er ikke greit å droppe tannpuss og middag spiser vi sammen.

Syntes CasaKaos er lat, uskikket og en dårlig mamma!

Hun dropper ikke tannpussen, hun bare tar den ikke på badet ;)
Å kalle noen dårlig mamma fordi de ikke gjør som deg er utrolig dårlig synes jeg. Barna får Mat, omsorg, kjærlighet, rene klær Hver dag. Er ikke dårlig mamma fordi maten ikke blir spist sammen!

Her ser vi en del på TV, det er ingen kamp for meg :)
 
Å spise middag sammen rundt bordet synes jeg er veldig viktig, men barna må ikke sitte til alle er ferdig.

Jeg er ikke så nøye på sengetider alltid. I hverdagen blir det naturlig rundt 19-20, men vi er ikke sånn at vi må dra hjem og legge barna når vi er borte. De sover 12 timer uansett når de legges.

Det blir mye TV-titting noen dager

De får hoppe og herje i stua

Det jeg kommer på :)
 
Vi har ikke maxtid foran TVen, og ho får fint spise måltidene sine foran TVen og. Vi gidder ikke ta kampen med mat ho ikke vil ha, så vi lager stort sett det vi vet ho liker.
 
Det er ikke greit at mine barn knuffer og slår hverandre og kaller hverandre stygge ting.
Det er ikke greit å droppe tannpuss og middag spiser vi sammen.

Syntes CasaKaos er lat, uskikket og en dårlig mamma!
Synes ikke hun er en dårlig mamma akkurat, men synes hun drar den antipedagogikken lott VEL langt!
 
Det er ikke greit at mine barn knuffer og slår hverandre og kaller hverandre stygge ting.
Det er ikke greit å droppe tannpuss og middag spiser vi sammen.

Syntes CasaKaos er lat, uskikket og en dårlig mamma!

Leser du artikkelen står det ingenting om å droppe tannpussen, bare at den ikke blir gjort på badet!! Og ungene kommer som oftes og spiser middag!
Det og kalle noen for en lat, uskikket og en dårlig mor syns jeg rett og slett er ufint, når du ikke kjenner henne eller gidder og lese artikkelen en gang!
 
Vi ser ofte på tv mens vi spiser. Sønnen min er veldig småspist og spiser mer når han ikke fokuserer så mye på maten.

Tenna pusser vi ofte på soverommet siden babyen ligger og pludrer i senga ved siden av oss.

Han får titt og ofte en kjeks, yoghurt eller et glass brus om han har spist opp middagen.

Han får spille tv-spill flere ganger i uka.

Han får sove med oss i senga om han blir redd på natta.

Han får hoppe i sofaen, og tulle med oss og kalle oss tøyseting.
 
Leser du artikkelen står det ingenting om å droppe tannpussen, bare at den ikke blir gjort på badet!! Og ungene kommer som oftes og spiser middag!
Det og kalle noen for en lat, uskikket og en dårlig mor syns jeg rett og slett er ufint, når du ikke kjenner henne eller gidder og lese artikkelen en gang!
Veldig enig med deg, snakk om å dømme !
 
Det er ikke greit at mine barn knuffer og slår hverandre og kaller hverandre stygge ting.
Det er ikke greit å droppe tannpuss og middag spiser vi sammen.

Syntes CasaKaos er lat, uskikket og en dårlig mamma!
Kanskje du burde lese artikkelen før du uttaler deg?
Å kalle andre lat , uskikket og dårlig mamma Fordi de gjør ting annerledes enn deg blir for dumt!
 
Pusser tennene opp ned i sofaen vi ;) og spiser kveldsen foran barne-tv :)
 
Jeg syns det blir å gå litt langt å kalle henne dårlig mamma...

Hun ønsker nok det beste for sine barn og lar de utfolde seg i beste mening, dette blir jo en form for fri barneoppdragelse... Mange som kjører den stilen. Min personlige mening er at fri barneoppdragelse gir barna alt for mye rom til å ta egne valg, barn må ta egne valg med veiledning for å bli trygge på seg selv og ulike situasjoner. For mye frihet vil også gi en kald dusj senere i liver så jeg ville aldri hatt det så "løst" hjemme hos oss. Her er det kaos til tider men vi har fortsatt grenser og trygge rammer på det meste. Alle trenger regler, både barn og voksne, det å frata barna det syns ikke jeg blir riktig. Samtidig syns jeg det er viktig å ta hensyn til omgivelsene, alle har vel opplevd å bli plaget av en unge på fly, tog eller buss som henger over setet å lager grimaser, løper nedover midtgangen osv... :p så her handler det om respekt for andre rundt seg også...

Ellers må jeg jo si hun har noen artige løsninger på ting ;)
 
Jeg er litt delt når det gjelder den bloggen. På den ene siden er det flott at hun kan gi folk troen på at de er en god mor/far selv om alt ikke er perfekt, for det er man som regel!

MEN jeg synes det er litt skummelt å tenke på at bloggen også leses av de som IKKE har en tilstrekkelig omsorgsevne, og er litt redd for at disse kan bruke hennes eksempler som støtte for på at det de (ikke) gjør sikkert ikke er så ille likevel..
 
Vi pusser tennene sikkert 98% av gangene i sofan
Spiser stort sett alltid kveldsmat i sofan foran barnetv.
Han trenger ikke sitte ved bordet til alle er ferdig. Og om han ikke vil spise med en gang, så er det greit. Han kommer som regel etter 2 min når han ser vi spiser uansett.

Synes ho har en del måter å gjøre ting på som jeg liker. Men angående å hoppe i sete eller leke i midtgangen synes jeg ikke er greit. Ute er noe annet enn hjemme og da oppfører man seg. Handler om respekt for at noen vil slappe av eller sove på fly, tog eller buss.
 
Last edited:
Blir litt mye tvspill innimellom ja! Er sikkert flere ting og, men kom liksom ikke på no akkurat i farta:p
 
Back
Topp