Eksem

Oktober

Forelsket i forumet
Oktoberskattene 2015
Noen som har gode råd mot eksem?

Lille er 1 år og hatt eksem siden 6 ukersalder. Det blir værre om klær blir vasket i omo og ved bruk av ullklær.

Smører med locoid og decubal sin lipid cream.

Noen annet som kan virke enda bedre?
Det er ikke så ille ettersom jeg passer på å smøre men greit å ha litt tips om det skulle forværre seg i vinter. :)

Bambusklær istedenfor ull. bruk kuldekrem uten vann i ansiktet når dere skal være ute. ikke bad babyen unødvendig mye og smør godt etter bad. har eksem selv og det er noe drit! hehe

Parfymefritt vaskemiddel selvsagt, og ikke ull. Godt med fuktighetskrem alltid. Og holder ikke locoid må du få sterkere kortison av legen.

Har han mye kan du få canoderm fuktighetskrem på resept, den er forebyggende. Selges også reseptfritt for dem som ikke har så mye eksem at de får det på resept.

Bruker selvfølgelig parfymefritt vaskemiddel, bader uten såpe og har ikke ull rett på kroppen.

Bruker selvfølgelig parfymefritt vaskemiddel, bader uten såpe og har ikke ull rett på kroppen.

Noen som har gode råd mot eksem?

Lille er 1 år og hatt eksem siden 6 ukersalder. Det blir værre om klær blir vasket i omo og ved bruk av ullklær.

Smører med locoid og decubal sin lipid cream.

Noen annet som kan virke enda bedre?
Det er ikke så ille ettersom jeg passer på å smøre men greit å ha litt tips om det skulle forværre seg i vinter. :)
Bruk kun babyline produkter når hun dusjes vaskes og hold deg langt unna andre barneprodukter, de fleste er allergifremkallende og ikke egnet på eksemhud, eller babyhud. Kanskje hun reagerer på lanolin, sjekk at ikke produkter inneholder dette. Vask med nautral, bruk tørketrommel om mulig og dropp skyllemiddel. Test for allergier. Dropp ulltøy og bruk superundertøy istdenfor.

Hvilket vaskemiddel bruker du?
Vi brukte Blenda. Men så byttet vi til et billigmerke, og det hjalp på kløingen. Vi vasket henne mindre også da, men jeg har snakket med andre som har fått reaksjoner på Blenda. Mener at Neutral gikk bra.

Bruk kun babyline produkter når hun dusjes vaskes og hold deg langt unna andre barneprodukter, de fleste er allergifremkallende og ikke egnet på eksemhud, eller babyhud. Kanskje hun reagerer på lanolin, sjekk at ikke produkter inneholder dette. Vask med nautral, bruk tørketrommel om mulig og dropp skyllemiddel. Test for allergier. Dropp ulltøy og bruk superundertøy istdenfor.
Finnes da andre oljer enn babyline som kan brukes, men kan med fordel unngå natusan og dess like da. Alt med parfyme. Og ellers finne ut hva barnet reagerer på. Det et nemlig ingen fasit på eksem, det som funker for en er håpløst for en annen.

Min samboer hadde atopisk eksem som liten, og var hardt rammet. Han ble smurt med Locobase blandt annet. Nå i dag bruker han faktisk Propolis fra Forever, som fungerer veldig godt. Vi hadde ikke trua, og unnskyld om jeg støter noen, men jeg hater mas om Forever :P Men vi prøvde, og han har veldig godt effekt. Bruker også Helosan og andre pattesalver for å holde det i sjakk. Men alle er selvsagt forsjellige. Aselli kan man nok også forsøke.

Hvilket vaskemiddel bruker du?
Vi brukte Blenda. Men så byttet vi til et billigmerke, og det hjalp på kløingen. Vi vasket henne mindre også da, men jeg har snakket med andre som har fått reaksjoner på Blenda. Mener at Neutral gikk bra.

Blenda og det funker. Omo blir det eksem av så vet at blenda funker :)

Min samboer hadde atopisk eksem som liten, og var hardt rammet. Han ble smurt med Locobase blandt annet. Nå i dag bruker han faktisk Propolis fra Forever, som fungerer veldig godt. Vi hadde ikke trua, og unnskyld om jeg støter noen, men jeg hater mas om Forever :P Men vi prøvde, og han har veldig godt effekt. Bruker også Helosan og andre pattesalver for å holde det i sjakk. Men alle er selvsagt forsjellige. Aselli kan man nok også forsøke.
Samme her, hadde atopisk eksem som liten, mamma smurte meg med all slags kremer og badet meg i olje osv. Nå bruker jeg propolis, av og til i kombinasjon med gellyen på de verste dagene samt jeg drikker juicen. Eldstemann får også tørr hud ser jeg så han smører jeg inn med gellyen og propolis på hele kroppen på kvelden som funker kjempebra på han:-).

Finnes da andre oljer enn babyline som kan brukes, men kan med fordel unngå natusan og dess like da. Alt med parfyme. Og ellers finne ut hva barnet reagerer på. Det et nemlig ingen fasit på eksem, det som funker for en er håpløst for en annen.
Oljer ja, man kan fint bruke ren hvetekimolje eller ren olivenolje. Men nå tenkte jeg på shampo og såper. Er vel kun babyline og nautral som er helt fri for allergifremkallende stoffer, om man har litt peiling og interesse for det, så er det ikke så vanskelig å lese seg opp på. Weleda inneholder allergifremkallende stoffer, og det gjør 99% av andre babyprodukter også. Så har barnet eksem så bør man være helt sikker på at produktene man bruker er helt fri for allergifremkallende stoffer og aller helst holde seg langt unna alt av såper. Men problemet er at de fleste foreldre tenker at så lenge det er svanemerket så er det trygt å bruke, og slik er det dessverre ikke. Natusan er en av de mest solgte babyproduktene og er blandt verstingene når det gjelder allergifremkallende stoffer. Noen av babylineproduktene inneholder lanolin, som er supert for tørr og sår hud, så lenge man ikke er allergisk mot lanolin. Lanolin finnes i maange hudpleieprodukter, både til barn og voksne. Lanolin er ullfett, og det finnes i ullundertøy som da igjen kan gi mer eksem hos de som er allergiske. Så reagerer man på ull, sjekk at ikke produktene som skal på huden inneholder lanolin.

Lanolinprodukter har mange navn i kremer, salver, såper med flere: lanolin, adepslanae, woolalchohol, acetylated woolalchohol, modulan, lanolin olie, amerchol, cerolan, hartolan, type HO, golden dawn, nimco og lantrol.

Dette ble litt langt:)

Last edited:
Lanolin er godt. For dem som tåler det.

Hos dem med eksem er det oftest den mekaniske effekten av ull som er problemet. Ikke lanolin.

Hos de fleste med eksem er og blir det en hudsykdom, ikke allergi. Men hos en del er det begge deler.

Såpe og sjampo ja, der er det mye gruff. Men slikt har jeg ikke brukt på ettåringer, så tenkte ikke i den retning.
Neutral sine babygreier mener jeg er gode, sant?

At de parfymert og allergifrmkallende merkene selger mye er dels skremmende. Men folk flest tåler det. (og fy søren, tenk solkrem da, hvor innmari mange som smører med nivea. Allergifrmkallende, hormonforstyrrende.... At folk tørr!!!)

Back
Topp