eksem og skyllemiddel

Aewen

Elsker forumet
Sommerfuglene
Flere sier her inne at skyllemiddel kan forverre eksemen, M er svært plaget med eksem og jeg vet snart ikke min arme råd[:(]

MED,- det jeg lurer på er om dere snakker om eksem på kroppen? For M er mest plaget i ansiktet og hodenbunn. Vil da det å kutte ut skyllemiddel ha noen effekt på dette? For han har jo kun lue på når han er ute ellers får jo både ansikt og hodebunn "puste". Hva tror dere? Er det mest eksem ellers på kroppen som får forbedring av å kutte ut skyllemiddel?

Og enda et spørsmål ang skyllemiddel,- når man ikke bruker det,- blir ikke klærne veldig stive?

hei

Hatt eksem i 30 år eg, både kropp og fjes. Bruker skyyllemiddel som ikke inneholder parafyme. Syns det ikke er godt å tørke seg med harde håndkle.

jeg var hos helsesøster idag fordi mini har veldig utslett.
hun ba meg kutte ut skyllemiddel for å se om det hjalp + at jeg skulle bruke hydrokortisonsalven 1 ukes tid 2 ganger pr dag.

Kiera er skikkelig tørr i hodebunn, og har skurv rundt om øverst i hodet. Jeg har smurt skurven med salisylsyre. Smører hodebunnen ofte med fukt og Aco. I dag kjøpte jeg en ny baby butter sak fra body shop som jeg tror kanskje kan funke. Hun ligger -mye- og gnir seg i puta og tror kanskje dårlig søvn skyldes at det klør :(

Mamman til Kieara: Tror nok ikke jeg kan smøre med noe acetylsalisylsyre, her er det betent eksem, på grensen til åpne sår[:(]

Utrolig vanskelig å vite hva jeg skal gjøre, fått beskjed om å bruke locoid (kortisonkrem og liniment) både i ansikt og hodebunn, så gjør det nå en periode, men det er jo bare 13 dager siden forrige kur.. Og nå er det like ille igjen. Kan jo ikke holde på med kortisonbehandling hele tida! Uff![:(] 

Ikke acetylsalisylsyre.. bare salisylsyre. Det er spesifikt for skurv og hudsamlinger. Får på apoteket og det står akkurat det på den.

Jeg skal høre med hs når vi skal på kontroll om et par uker hvis det ikke har blitt noe bedre. Foreløpig har salisylsyren hjulpet mot skurven, og det er mest kløe som ser ut til å plage henne stakkar.

Aner egentlig ikke, men jeg tenker først og fremst på eksem på kroppen.

Klærne som sentrifugeres på høy hastighet (1600) merker jeg ingen forskjell på. D.v.s. alt av hånklær, sengetøy, bomullsklær osv er like mykt uten skyllemiddel. (Vi har ikke tørketrommel, dersom du har det så blir vel alt mykt?) Alt jeg setter på finvask kan bli litt stivt dersom det henger til tørk inne, men ikke dersom jeg henger det ute. Uansett kjenner ikke jeg forskjell når jeg bruker det, bare når jeg legger det sammen. Den største ulempen uten skyllemiddel synes jeg er at de mørke klærne trekker til seg mer lyst støv og lo.[&:] Spesielt babyklær i mørk blå eller brun fløyel ser raskt støvete ut.[&:]

ORIGINAL: Mamman til Kiera

Ikke acetylsalisylsyre.. bare salisylsyre. Det er spesifikt for skurv og hudsamlinger. Får på apoteket og det står akkurat det på den.

Jeg skal høre med hs når vi skal på kontroll om et par uker hvis det ikke har blitt noe bedre. Foreløpig har salisylsyren hjulpet mot skurven, og det er mest kløe som ser ut til å plage henne stakkar.

Hehe[:D] Men jeg tror ikke syre er løsningen i hodebunnen her, er atopisk eksem dette.

Er atopisk eksem noe som forsvinner med tiden? og ikke minst, hvordan er det ubehagelig for babyen? kløe, utslett etc etc?

Er atopisk eksem noe som forsvinner med tiden? og ikke minst, hvordan er det ubehagelig for babyen? kløe, utslett etc etc?

De fleste vokser av seg eksemet, men tørr hud som klør lett varer hele livet. Og ja, det klør sinnsykt.

Ja, de sier at det som regel er noe de vokser av seg, men noen får det resten av livet.

Man kan vel ha forskjellige grader av det. M er fryktelig plaget[:(] Rød, vablete hud, klorer seg opp hele tiden, klør klør klør. Sover med sokker på henda! Drar da hodet frem og tilbake på madrassen for å få klødd seg.. Håret hans er blitt helt tovete pga dette.

I ansiktet ble det forrige uka så ille at de tok bakteriprøve av et åpent sår på kinnet, fordi de var redde for infeksjon der.

Nei, jeg er ordentlig bekymra for ham, og vet ikke hva jeg kan gjøre[:(]

quote:

Ja, de sier at det som regel er noe de vokser av seg, men noen får det resten av livet.

Man kan vel ha forskjellige grader av det. M er fryktelig plaget Rød, vablete hud, klorer seg opp hele tiden, klør klør klør. Sover med sokker på henda! Drar da hodet frem og tilbake på madrassen for å få klødd seg.. Håret hans er blitt helt tovete pga dette.

I ansiktet ble det forrige uka så ille at de tok bakteriprøve av et åpent sår på kinnet, fordi de var redde for infeksjon der.

Nei, jeg er ordentlig bekymra for ham, og vet ikke hva jeg kan gjøre

huffamei, dette er virkelig leit og høre.
ikke noe særlg at små barn klør, de kommer ikke til som oss voksne.
huff :(
håper det en dag bedres for den lille gutten din eaks.

Heffa: Takk for det[:)] Ja, får bare krysse fingra for at det blir bedre, nå snart!

Jeg hadde hvertfall ikke brukt skyllemiddel med såpe.. tror jeg hadde kuttet det uansett om han ikke har eksem på kroppen. Hendene kommer jo borti klærne.

Her har storesøster eksem. Vært hos hudspesialist flere ganger. jeg trodde hun hadde vokst det av seg, untatt hendene da.. det siste året er det bare på hendene hun har hatt utbrudd. Men har vært helt fin også innimellom. Men nå etter vannkoppene er hele huden ødelagt. Eksemen har blusset opp noe veldig! Særlig på hendene. [:(] Så nå har vi begynnt med locoid behandling.

Hvis sårene er infiserte ville jeg badet han i kaliumpermanganat. Badet Nora i det i fjor da hun hadde store sår. Har virdert det nå også, men nå har hun begynnt og få skorpe på sårene, så har et håp om at det skal forsvinne...

Vet ikke hvilken fuktighetskrem du bruker..men locoid repair synes jeg er veldig bra!

God bedring til lillegutten din, håper dere blir kvitt eksemet snart!

Stinemor:

Ja, skal kutte ut skyllemiddel nå, en må jo bare prøve alt.. Bruker locoid repair,- veldig god for de tørre partiene, men den har dessverre ikke klart å holde eksemen i sjakk likevel..

Så trist å høre at storesøster har fått eksemen igjen, kjedelig når man endelig trodde den var overstått. Takk for god bedring ønsker,- sender deg mange herifra også[;)]

Jeg vokset ikke av meg atopisk eksem, etter denne fødselen er det blitt skikkelig gale. Fikk det i underlivet også, brukte locoid som er klasse 2 og locobase repair etterpå. men sliter med hendene og fjeset nå.. Fått det også i munnen, skikkelig sår og blemmete[:'(] Skal til spesialist igjen på mandag. Beste er å høre på legen, ville ikke tatt hs særlig seriøst, stoler ikke helt på dem. På alle mine gutter bruker jeg locobase repair eller apobase ved behov og sjelden gang kortison. Vaskemaskinen har jeg stilt inn på ekstra skylling.
stakkar små som skal få dette, klør særlig på nettene..arg..

Jeg vokset ikke av meg atopisk eksem, etter denne fødselen er det blitt skikkelig gale. Fikk det i underlivet også, brukte locoid som er klasse 2 og locobase repair etterpå. men sliter med hendene og fjeset nå.. Fått det også i munnen, skikkelig sår og blemmete Skal til spesialist igjen på mandag. Beste er å høre på legen, ville ikke tatt hs særlig seriøst, stoler ikke helt på dem. På alle mine gutter bruker jeg locobase repair eller apobase ved behov og sjelden gang kortison. Vaskemaskinen har jeg stilt inn på ekstra skylling.

lacobase rapair er det noe alle kan bruke?
apobase vet jeg hva er.
tror jeg kjøper den i morra.
greit og ha en litt fet krem.
er den rød eller blå best ??

ORIGINAL: *HeffaOgMini*

Jeg vokset ikke av meg atopisk eksem, etter denne fødselen er det blitt skikkelig gale. Fikk det i underlivet også, brukte locoid som er klasse 2 og locobase repair etterpå. men sliter med hendene og fjeset nå.. Fått det også i munnen, skikkelig sår og blemmete Skal til spesialist igjen på mandag. Beste er å høre på legen, ville ikke tatt hs særlig seriøst, stoler ikke helt på dem. På alle mine gutter bruker jeg locobase repair eller apobase ved behov og sjelden gang kortison. Vaskemaskinen har jeg stilt inn på ekstra skylling.

apobase vet jeg hva er.

Ja, det er fuktighetskrem. Så den kan alle bruke. Den er veldig god på eksem sårene til Nora.. gjør at de gror litt fortere synes jeg. Og så holder den huden bløt lenge. når den blir tørr klør hun fortere. Ellers liker jeg best den røde apobasen. [:)]

quote:

ORIGINAL: *HeffaOgMini*

quote:

apobase vet jeg hva er.

Ja, det er fuktighetskrem. Så den kan alle bruke. Den er veldig god på eksem sårene til Nora.. gjør at de gror litt fortere synes jeg. Og så holder den huden bløt lenge. når den blir tørr klør hun fortere. Ellers liker jeg best den røde apobasen.

er det slik at den røde er feitere, altså med olje, mens den blå bare er vanlig - eller den er vel litt fet den også?

Rekkefølgen er den blå, så rød og gul. Blåe vil jeg ikke brukt, ikke særlig fet den.. Liker å bytte mellom apobase og locobase repair:)

Back
Topp