Eksem - hjelp!

Asnnie

Asnnie
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Augustlykke 2015
Noen som kjenner igjen denne typen eksem og vet hva det kommer av? Er han allergisk mot noe? Det er mye mer flammerødt enn på bildet og går ned under haken og litt nedover brystet!
ImageUploadedByBV Forum1454825524.075581.jpg
Noen gode råd og tips til både behandling og krem vi kan bruke? Takk!!

Vanskelig å si.... Best å ta med til legen :) men det ser ut som atopisk eksem. Smør på masse fuktighetskrem, unngå parfymer, parfymert vaskepulver, ullklær rett på huden... Er det bare i ansiktet?

Vanskelig å si.... Best å ta med til legen :) men det ser ut som atopisk eksem. Smør på masse fuktighetskrem, unngå parfymer, parfymert vaskepulver, ullklær rett på huden... Er det bare i ansiktet?
Var på 6 mnd kontroll denne uken og legen bare "ser ut som barneeksem eller noe, bare smør på fet krem".
Ikke så mye hjelp der med andre ord, men var heller ikke like ille da. Har blitt mye mer siste dagene. En liten mistanke om at han reagerer på egg. Skal prøve å kutte det ut helt :) ja, det er nesten bare i ansiktet, men sett at det nå har begynt å røre seg noe smått mot brystet! Har du tips til en bra krem mot atopisk eksem?

Siden det er så nært munnen ville jeg være forsiktig med å smøre på kremer og salver med kortison. Gå på apoteket og spør om råd :) ta med barnet så de får se. Lykke til! Selv har jeg god erfaring med å holde eksemet i sjakk ved bephanten salve.

Noen som kjenner igjen denne typen eksem og vet hva det kommer av? Er han allergisk mot noe? Det er mye mer flammerødt enn på bildet og går ned under haken og litt nedover brystet!
Vis vedlegget 160653
Noen gode råd og tips til både behandling og krem vi kan bruke? Takk!!
Babyen min har atopisk eksem og blir sånn i ansiktet når han er i nærheten av ting han reagerer på (f.eks hund). Smør med a-derma krem for atopisk eksem, her blir det bra etter noen dager :) smører han flere ganger om dagen for å holde det i sjakk og det er ikke synlig, kjenner det bare er litt tørre flekker noen steder på kroppen innimellom. Barn med atopisk eksem tåler ikke ull rett på huden, da kan det bli verre og det er heller ikke behagelig. Atopisk eksem heter også barneeksem :)

Babyen min har atopisk eksem og blir sånn i ansiktet når han er i nærheten av ting han reagerer på (f.eks hund). Smør med a-derma krem for atopisk eksem, her blir det bra etter noen dager :) smører han flere ganger om dagen for å holde det i sjakk og det er ikke synlig, kjenner det bare er litt tørre flekker noen steder på kroppen innimellom. Barn med atopisk eksem tåler ikke ull rett på huden, da kan det bli verre og det er heller ikke behagelig. Atopisk eksem heter også barneeksem :)
Takk for svar :) han har hatt ull innerst siden høsten. Og ikke hatt eksem før nå siste måneden. Noe som kan komme sånn etterhvert?

Jeg har hatt atopisk eksem hele livet og barna mine har allergier. Den beste kremen for eksem i mine øyne er protopic, men den må du få på resept fra lege. Lillejenta mi på 5 mnd har den milde versjonen og den er veldig bra. Så smører jeg med fete kremer som f.eks a-derma. De skal ikke ha for varme bad, og skal heller ikke bades for ofte.1 gang i uka holder. Og ha litt badeolje i karet. Så får man heller vaske de med en klut der det trengs ellers. Hvis barnet ditt viser mye misnøye ellers, klør voldsomt i perioder og kanskje får litt "pipepust" kan man kanskje tenke allergi. Gutten min klødde seg blodig når han var baby. Klarte ikke sove lenge av gangen for han hadde så vondt i magen og hadde eksem på omtrent hele kroppen. Legene sa at det sikkert bare var atopisk eksem og avfeide det med fete kremer. Det tok kanskje to år før vi visste om alle allergiene og han endelig fikk sovet godt på natten og eksemen forsvant. Så hvis du mistenker allergi så ikke gi deg. Få de til å teste. Men atopisk eksem er veldig vanlig, så det kan fort bare være det også. Gutten min var allergisk mot egg, hvete, soya, peanøtter, hund og midd og nå også bjørk, så det å kutte ut matvarer funket ikke for oss, men det er verdt et forsøk :)

Takk for svar :) han har hatt ull innerst siden høsten. Og ikke hatt eksem før nå siste måneden. Noe som kan komme sånn etterhvert?
Her begynte det med melkeutslett som gikk over til eksem, men, ja, det kan også komme når barna er noen mnd gamle. De fleste vokser det av seg :)

Her bruker vi miniderm kremen, funker supert! Synes den er akkurat passe fet... På de verste områdene bruker vi ceridal krem, mye fetere... Vi bruker locoid og mildison kortisonkremer, men dette er noe man bør få resept av med lege etter at eksem er påvist. Mange barn som først får det rundt munn og i ansikt, er jo alltid våt rundt munnen :)

Ikke vask med våtservietter, og ikke med såpe!!!! Vask med vann og olje.

Guttene mine har atopisk eksem og ser slik ut konstant nå som det er vinter. Her er det temperaturforskjellene som gjør det. Jeg har ikke eksem, men blir også slik om jeg er ute for lenge i for kaldt vær og ikke er flink å smøre meg med fet hudkrem når jeg er inne, og da sprekker til slutt huden, og det er så vondt! Så jeg anbefaler deg å smøre med en fet hudkrem når dere skal holde dere inne, og spesielt om dere har vedovn og fyrer, for da er lufta ekstra tørr inne. Kan også være greit å ta en tur til legen for å få diagnose på det om det er eksem, og muligens også få utskrevet en kortisonsalve som kan hjelpe mye i tillegg til fet hudkrem. Min eldste fikk kjøttsår på kinnet da han var 3 mnd, på grunn av at det først ikke ble behandlet med kortison, og så feil type krem fordi legen trodde det var brennkopper, så han var 8 mnd før kinnet ble fint igjen :( Derfor er det veldig lurt å dra til legen selv om det kan være helt uskyldig.

Var på 6 mnd kontroll denne uken og legen bare "ser ut som barneeksem eller noe, bare smør på fet krem".
Ikke så mye hjelp der med andre ord, men var heller ikke like ille da. Har blitt mye mer siste dagene. En liten mistanke om at han reagerer på egg. Skal prøve å kutte det ut helt :) ja, det er nesten bare i ansiktet, men sett at det nå har begynt å røre seg noe smått mot brystet! Har du tips til en bra krem mot atopisk eksem?
Sånn så frøkna ut her når hun reagerte på egg. Så jeg måtte kutte ut egg helt i min kost i halvannet år mens vi ammet.

Bare pass på å les innholdsfortegnelse nøye på mat. Er egg i mye man ikke trodde det var egg i...

Vi fant det ut ved en tilfeldighet, hun skulle til barnelege på sykehuset pga mistanke om astma. Da prikktestet de henne, og utslaget på egg kom.

Nå tåler hun egg i små doser, altså ikke hver dag og ikke mer enn ett egg om dagen. Hun er 3.5 år nå, og vi begynte å introdusere egg i påsken i fjor. Da hadde det ikke slått ut på prikktesten vi tok på nytt et halvår tidligere.

Ville tatt det med fastlegen og fått henvisning til barnelege på sykehuset.

Back
Topp