Eksamen i sykdomslære.

Tøsa!

Gift med forumet
Hva ville dere lest på?

Det er da så myyyyyye!
Sykdomslære og farmakologi.
Har inntrykk av at det er penicillin og hjertemedisin som er gjengangere i farmakologien.

Vel, det eneste jeg IKKE leste på av sykdommer i førdøyelessystemet. Og GJETT hva jeg fikk.
Fikk mye hjerte/kar, slag og svulster også. Men det var Ulceriøs Kolitt og Crohn som gikk igjen.

Vi fikk mye om nyrer og hjerte. Men det er jo sikkert forskjellig fra sted til sted. Se på gamle eksamensoppgaver. De som gikk igjen på nesten hver oppgave, de fikk vi å (sjokk)

det lønner seg hvertfall å ha et vist overblikk over hjerte/kar-sykdommer, lungesykdommer, sykdommer i fordøyelsesystemet og nervesystem. egentlig alle de "store" gruppene, så må man bare velge ut noe å fordype seg mer i. det er jo nesten et sjansespill.. hehe. lykke til! 

Er vel greit å kunne NCAIDS også, og forskjellige typer tromboser.

ville lest hjerte/karsykdommer, diabetes, kreft

Ripley aka The Flying Teapot skrev:

NSAIDs, hva tror du de kommer til å spørre om i forhold til det?

*Jordbæra* skrev:
Hvilken type eksamen har dere da?

Skriftlig, 5 timer, case.
Sykdomslære og farmakologi.
Psykisk og somatisk sykdom, men har en følelse av at det er somatisk sykdom som blir prioritert. Iallefall på tidligere eksamener. 

Tøsa! skrev:

Her terper de i hvertfall på dem hele tiden. Hvilken effekt det har på kroppen. Og hva det hjelper mot.

Tøsa! skrev:

Her terper de i hvertfall på dem hele tiden. Hvilken effekt det har på kroppen. Og hva det hjelper mot.

Er ikke så mye snakk om det her, bare generelt ift smertebehandling og selvsagt ift interaksjoner (NSAIDs + marevan)

Det er nok veldig forskjellig hva de fokuserer på fra skole til skole.
Har aldri hørt snakk om forskjellige typer tromboser, bare at det kan oppstå, hvorfor det oppstår og hvilke konsekvenser det har.

Veldig forskjellig fra eksamen til eksamen... hos oss ble det mye nyrer og generelt sirlasjonssystemet. Vi hadde egen farmakologieksamen. Men det er noen år siden.

Les også om astmamedisin, og hjertekar, fordøyelsessystemet og lungesykdommer

hjertet er jo en gjenganger..
sist fikk vi om kreft, om nyrene, om fordøyelsen, øret.. nervesystemet...

les på alt.

Les på gamle eksamensoppgaver. Får dere studiespørsmål å jobbe med ? Da er jo gjerne eksamensspørsmålene direkte tatt ut fra disse? :)
Først nå (hvor jeg har hatt min siste skriftlige eksamen) at jeg ser verdien i de dumme studespørsmålene.
Lykke til! Sykdomslæren der jeg går er delt opp, 1/3 som eksamen, resten som studiespørsmål mens vi er i praksis. Easypeasy :)

Miriamsmams skrev:
Les også om astmamedisin, og hjertekar, fordøyelsessystemet og lungesykdommer

Stor sjanse for å få om de tre virkningsmekanismene ja tror jeg...
Dilaterende, antiinflammatorisk og slimoppløsende.

Regner med de ikke spør om preparatnavn, eller hvis et preparatnavn er med i casen, så vil det stå hvilket virkestoff eller hvilken type legemiddel det er...

Back
Topp