ehm.. strikkehjelp trengs.. babyteppe..

Oceania

Elsker forumet
Skal lage babyteppe.. kjøpte garn i dag.. 5 bunter med viking bjørk 50 gr.. Står pinne nr 3, men jeg kjøpte 4 siden jeg vil ikke ha det så tett.. står 25 m = 10 cm... Kjøpte også en bunt i hvit som jeg skal bruke til å hekle kant.. 
Meeeeeen..  hvor mange masker skal jeg legge opp? vil ha det sånn ca firkantet...  blir veldig enkelt.. strikke frem og tilbake..  har ikke lyst å begynne i ene hjørnet, selv om det kunne vært enklest.. 
er det noe enkelt regnestykke? eller tips fra noen som har litt peil? 

du BØR bruke pinne 3.... jeg har nettopp strikket to plagg med det garnet og det er TYNT og det blir veeeeeldig luftig....

En enkel oppskrift er denne:

1. TEPPE I RILLESTRIKK :

Legg opp 3 masker, øk 1 m i begynnelsen av hver pinn til du har ønsket størrelse. Fell så en maske i begynnelsen av hver pinn til du har igjen 3 m.

Noen hekler en kant rundt, andre ikke, helt valgfritt.

Om du strikker på samme måte, men istedenfor øker "innenfor" 3 maske i starten av hver pinn får du en pen kant rundt :-)

Det går med 3-4 nøster på et slikt teppe

Rillestrikk er bare rett rett rett rett rett hele veien på alle pinner...

takk, men jeg har som sagt lyst å legge opp alle maskene med en gang... jeg glemte å spørre i butikken, for hun så på et teppe for å se hvor mange bunter jeg måtte ha.. hun mente 4, så jeg kjøpte 5 for å slippe å dra tilbake om det skulle bli for lite.. 

:)

jess.. holder på.. men når en er helt blå på slikt så tenkte jeg spørre om noen her hadde peil 

*pilutta* skrev:
Jeg ville ha lagt opp 160 masker på pinne nr 4. Da får du et deilig og luftig teppe 

Takk, da prøver jeg det.. skulle til å legge opp 100, men synes det virket lite.. 

Back
Topp