Ehh.. Sjalusi...??

Cinnamon*

Gift med forumet
Jeg tror kanskje mange her inne misforstår begrepet "Sjalu"..!
Litt inspirert av en annen tråd her inne, men jeg ønsker å få presisere noe for min egen del.

Dersom DU finner 10.000 kroner i skogen og beholder disse, og noen påpeker at dette ikke er riktig, så gjør nok ikke vedkommende det fordi h*n er sjalu i 98% av tilfellene..

Sjalu er å ønske seg noe noen andre har. Det å mene at noe ikke er moralsk riktig er på ingen måte det samme som sjalusi.

men det kan også være sjalusi som driver en til å tenke at noen ikke burde gjøre sånn og sånn.. 

sjalu har tydeligvis flere betydnigner...for d vil ikke BARE si at du ønsker deg noe som andre har!

ORIGINAL: Qualitas

men det kan også være sjalusi som driver en til å tenke at noen ikke burde gjøre sånn og sånn.. 

Helt klart!
Hadde en person vunnet 10.000 kroner hadde jeg nok blitt småsjalu..
Men da hadde jeg nok sagt det fremfor å sagt at det ikke var moralsk riktig og beholde pengene..

Er vel bedre å si misunnelse.. Men når jeg reagerer på sånt, så er det aldri av misunnelse.

ORIGINAL: Cinnamon*

ORIGINAL: Qualitas

Helt klart!
Hadde en person vunnet 10.000 kroner hadde jeg nok blitt småsjalu..
Men da hadde jeg nok sagt det fremfor å sagt at det ikke var moralsk riktig og beholde pengene..

ja jeg syns helt klart det er en umoden måte å skjule sjalusien sin på.

Om en person slår ned ei gammel dame på gata og raner henne, og kommer unna med 10 000 spenn fordi hun nettopp har vært og tatt ut trygden sin for å legge den i madrassen - så vil jeg IKKE si at det er sjalusi over pengene som gjør at en påpeker at det er galt..

Og ja, det er å dra den langt - men det er samme sansen som slår inn (bare mye sterkere i dette tilfellet)...

Back
Topp