Egoistisk?

Inlovewiththedream<3

Forelsket i forumet
Jeg må bare lufte dette og få noen tilbakemeldinger..
Tidligere i dag fikk jeg spørsmål om å være med på en bursdagsgave til en kollega av meg som fylte 30 nå nylig. Jeg svarte at det har jeg ikke lyst til å være med på, rett og slett fordi ingen av mine kolleger brydde seg om å samle inn penger til gave til meg da jeg giftet meg i fjor, eller bursdagsgave til meg da jeg fylte 30 i februar. Jeg har ikke lyst til å være med på sånn urettferdig opplegg. Jeg føler at jeg er fryktelig egoistisk som tenker på denne måten, men hvorfor skal jeg bry meg om alle de som tydeligvis Ikke bryr seg om meg. Alle andre som har giftet seg på jobben har fått gave, men jeg fikk nada. Ikke en gratulasjon fra jobben engang.. Og jeg har hatt arbeidsplassen min i snart 10 år. Syns det er skuffende at de driver med så stor forskjellsbehandling. De fleste har også fått en oppmerksomhet når de har fått barn, og igjen sitter jeg igjen med ingenting annet enn følelsen av å være en kollega som ikke er verdt noe. Skulle så gjerne byttet arbeidsplass, men det er så vanskelig å få noe nytt uten skole.

Jeg er konsekvent ikke med på fellesgaver på jobb. Jobber i et stort firma, og det er til enhver tid 2-3 innsamlinger på gang. Om det er noen jeg kjenner utenom jobbsammenheng får de heller en gave privat.

Fikk ikke noe da jeg fylte 30, og det er helt ok :) Kommer også til å si fra at jeg ikke vil ha noe når ungen er født.

Vi har heldigvis ikke innsamlingsaksjoner sim det. Men jobben ordner en liten gave ved bryllup og 50(75). (Og med jobben mener jeg meg på vegne av firma)

Spesielt at det ikke er likebehandling. (altså at alle får)

Eg strikka tøfler da sjefen fikk baby i vinter, gjentar med lærlingen nå i mai. Men det er jo ganske enkelt og lite så relativt overkommelig [emoji4] ellers har vi ikke noe slikt hos oss, dvs folk blir sterkt oppfordra til å ta med kake på bursdagen sin - slik at resten kan være med å feire [emoji106]

På jobben min så måtte den som hadde bursdag ta med seg kake, og ja, vi hadde en tullete regel om at den dom hadde bursdag MÅ ha med seg kake [emoji28]
Når noen fikk barn så betalte arbeidsplassen for en blomsterbukett og en liten bamse, og eneste gangen det ble gjort innsamlinger var hvis noen skulle slutte, noe jeg syntes var helt greit! En fin måte å vise at vi setter pris på arbeidet som personen har gjort [emoji4] og med lite gjennomgang av personell på jobben så hendte dette sjeldent [emoji4]
Men syntes absolutt ikke at du er egoistisk! Syntes det hele høres ut litt som en barneskole der ikke alle blir invitert i bursdagen. Enten så får alle få gave eller ingen!

Synes det er helt innafor å ikke delta, når de tydeligvis systematisk ikke har samlet inn for deg. Mulig at de som styrer med det ikke skjønner det, men det for være deres problem

Her på jobben samles det til runde tall, fødseler og når noen slutter. Det blir stort sett bukett fra firmaet og gave fra de på avdelingen; før var det sjefen som samlet inn, men nå er det gjerne sånn at en tar initiativ og ordner - og de fleste er flinke til å minne andre på når det skjer noe :) har sånn sett opplyst om to-tre som har fylt 30 i fjor som ellers kanskje ville blitt oppdaget etterpå

Vi betaler inn 10 kr i mnd til en gavekasse på jobb. De som er med pp den får gave, de som ikke er med på den får ikke gave :) veldig greit opplegg til tross for at man i teorien betaler vår egen gave :)

Synes ikke det er egoistisk. Men synes det er veldig dårlig og urettferdig gjort av arbeidsplassen å forskjellsbehandle på den måten der.

Er glad vi ikke har noe innsamling hos oss når noen har bursdag. Men har pleid å spleise på gave når noen har sluttet.

Tidligere var det innsamling i konvolutt på jobben hver gang noen fylte 50 og 60, og så var det frivillig å gi. ofte kunne det være både 2 og 3 konvolutter som lå der samtidig. Og når bidraget var 20 kr/10 kroner blir det jo etterhvert litt. Jeg jobber på en ganske stor arbeidsplass så for min del så jeg det kun som naturlig å bidra hvis jeg kjente den som fylte år. Jeg tror det kom til noe forskjellsbehandling, noen som fikk oppmerksomhet og noen ikke. Så nå er det slik at arbeidsplassen gir blomster til de som fyller 50 og 60 år, og det synes jeg er en grei ordning - da får alle det samme. Og de som ikke ønsker oppmerksomhet kan si fra om det.

Har forståelse for deg som ikke ønsker å være med på gave. Er enig i at likt skal være likt. Jeg synes i utgangspunktet at gaver gitt på arbeidsplass bør gis av arbeidsgiver. Så kan kolleger evt gå sammen om noe utenfor jobb.

Alle eller ingen mener jeg. Så nei, det er ikke urimelig eller egoistisk av deg å si nei til å være med.

Jobber i en stor bedrift hvor de har klare regler på slikt, dvs man får gave (blomster og gavekort) fra bedriften når man har runddag og ved fødsel/bryllup. Også er det kake på alle ved feiring av runde dager og når noen slutter.

På min (lille) avdeling har vi tatt en ekstra innsamling ved fødsler, da har de som har hatt lyst spytta i 50 kr og vi har kjøpt et rørospledd + noe godt for det som ble til overs (ville sikkert gjort tilsvarende for noen som giftet seg). Også kjøper vi kort når noen slutter, og tar oss gjerne en tur ut og spiser. Men det gjelder jo for alle, ikke bare noen få.

Vi samler inn en viss sum i halvåret som vi bruker til blomsterpenger på jobb.
Det er klare, nedskrevne regler på hvilke anledninger vi gir blomster, og til hvilken sum.
I tillegg er det innsamling til "runde" bursdager og til de som går av med pensjon/slutter, fast sum 30 kr. Der er alle enige i at om man har jobbet med personen eller føler man har et slags forhold så kan en gi, men om en ikke føler en har noen relasjon til personen så må man ikke. Jeg jobber i en institusjon med mange ansatte i ulike grupper og avdelinger, og det er likt på hele huset:)

Høres veldig strengt ut når jeg ser det skrevet ned sånn, men reglene har oppstått nettopp pga situasjoner der noen har fått og andre ikke har. Det oppleves såklart urettferdig av de som ikke har fått en oppmerksomhet.
Når du i tillegg skriver at du har jobbet der i 10 år forstår jeg godt at du blir skuffet...

Back
Topp