Egoistisk samboer

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Samboeren min gjør ofte som det passer seg, mens jeg må «tråkke opp stien hans».

blant annet har han mange hobbyer, dette tar ofte 5 timer når han først setter igang. Da forventer han at jeg tar meg av barn og hus disse timene. Det er helt greit altså, men han tar det virkelig for gitt.

Vi leverte barna i bhg en dag vi begge hadde fri for å gjøre unna litt hjemme. Det endte med at jeg måtte følge med maten han absolutt skulle tilberede på sparket, mens han selv dro for å drive med hobbyen sin? Ikke kom han hjem eller tenkte på at ungene måtte hentes heller. Så de planene jeg hadde den dagen fikk jeg ikke gjennomført.

nyttårsfeiringen ville han helst ta med kompisene sine. Jeg spurte om han virkelig tenkte at jeg skulle sitte alene, også ble det ikke mer prat om det. Jeg VET det er fordi han er redd for å høre at jeg sier nei.

I tillegg har vi en slektning som har vært utenlands, jeg ønsket ikke besøk pga smitte. Han inviterer likevel besøket, og mens besøket sitter her får vi beskjed om at vedkommende er nærkontakt?

Alt dette har skjedd bare denne uka, så det sier seg selv hvordan det er gjennom hele året. Jeg er dritt lei, og vet ikke om jeg orker dette parforholdet lengre. Jeg må slite meg ut og tilrettelegge for at han skal gjøre det han vil.

Er jeg helt på jordet eller er denne mannen ubrukelig??

Her er det på tide å gjøre noe ja, han kan ikke oppføre seg sånn som det her og jeg er helt enig med deg.
Ta kontakt med familievernkontoret og be om en time du, vi har selv vært der og opplevde det som veldig givende og mye lettere å nøste opp i ting med en nøytral (og profesjonell) tredjepart som belyste begge sider av saken.
Sånn som han oppfører seg tror jeg kanskje ikke det vil være nok bare at dere setter dere ned hjemme for å ordne opp i ting med en samtale.

Enig med den over her ja. Ikke greit å oppføre seg sånn. Blir nok tatt for gitt en del jeg også og det er så frustrerende. I mitt tilfelle handler det om husarbeid og andre ting som må gjøre/ordnes. Det et visst mitt ansvar av en eller annen grunn:wacky: Men å reise fra meg og unger i flere timer for å drive med sitt, er uaktuelt.

Takk for svar! Jeg skal bestille time, dette går ikke. Jeg blir mer og mer sint jo mer jeg tenker på alt dette.

Har dere barn felles er det felles ansvar og det må deles på. Lykke til å snakke med han og vær tydelig på hva du forventer og trenger

Dette tenker jeg også ikke blir ok! Det handler for meg om prioriteringer, og at en del ting i mine øyne er noe en voksen person skal vite av seg selv uten at noen må si fra om det. For min personlige del blir det også et spørsmål om hvor mye tid det blir igjen med ungene? Borte 5 timer fra før middag? Og borte nyttårsaften? Folk lever ulike liv, og for noen fungerer dette, men for meg hadde det ikke vært akseptabelt å ikke prioritere tid med ungene på merkedager som bursdag, jul, 17.mai - og det hadde heller ikke vært greit at de få timene som er på ettermiddag/kveld ofte blir brukt på seg selv heller enn barna man har valgt å få.

Så er det hensynet til deg oppi dette. Å la den ene ofte sitte med eneansvaret og jobben er ikke greit når man ikke er enige om det. Så kan man jo tenke seg at du tok like stor plass i forholdet som han, da ender det jo bare med at dere to ikke møtes til slutt.

Dette må du ta opp med han, enn så ubehagelig det er. Her må dere avklare hvor stor plass den enkelte og den personen sine hobbyer kan taxør det går galt mellom dere.

God klem :Heartred
Har en samboer som til tider har vært litt på samme nivå i forhold til hobbyer, men jeg har desverre ingen gode råd.
Det er ikke enkelt, når den andre parten bare skal ut en liten tur og blir borte til kl 01.00 fordi han bare skulle gjøre ferdig noe (som ofte ikke ble ferdig likevel).
Her har det bare vært samtaler av den mer alvorlige typen når forholdet har hengt i en ganske tynn tråd innimellom som har hatt noen effekt på endring i oppførsel over tid, men vi har fortsatt en lang vei å gå.
Dog er det god og jevn kommunikasjon og samarbeid i fredstid som gjør ting bedre her, i dårlige perioder får hobbyer mye større plass tidsmessig.

Back
Topp