Egne regler for nettaviser?

*lykkeligst*

Forumet er livet
Man kan jo ikke legge ut bilder av folk uten samtykke (selv om jeg vet det gjøres hele tiden likevel), men er det andre regler for nettaviser?
Trenger ikke nettaviser å be om samtykke før de legger ut bilder av folk?

aviser har lov til å legge ut bilder av folk uten samtykke.. det er nedfelt i lov, og du samtykker på en måte ved å oppholde deg utendørs/på et arrangement.. ;)

Dollface skrev:
aviser har lov til å legge ut bilder av folk uten samtykke.. det er nedfelt i lov, og du samtykker på en måte ved å oppholde deg utendørs/på et arrangement.. ;)

Fader, da må jeg slutte å ta med dette fantastiske ansiktet ut av huset, for jeg vet jo at det kommer til å ende opp ei avis

Mener de kun kan publisere bilder av almenn interesse :D

Lettere om du kan spesifisere litt...
Media kan publisere bilder av deg i forbindelse med en sak om de har tatt det på offentlig sted, eller om bildet har vært publisert før. Feks stiller du opp på fem på gata kan de senere bruke bildet om du blir feks siktet for noe kriminelt.

bilder som er offentlige på din Facebook profil kan de også bruke i noen tilfeller.

Muskatt skrev:
Lettere om du kan spesifisere litt...
Media kan publisere bilder av deg i forbindelse med en sak om de har tatt det på offentlig sted, eller om bildet har vært publisert før. Feks stiller du opp på fem på gata kan de senere bruke bildet om du blir feks siktet for noe kriminelt.

bilder som er offentlige på din Facebook profil kan de også bruke i noen tilfeller.

Er ikke mye å spesifisere egentlig. Hadde bare en diskusjon med mannen om hva som var lov og ikke.
Vet det er lov å bruke situasjonsbilder av folk (det kan vel alle, ikke bare aviser). Men kan aviser bruke portrettbilder av folk uten å spørre de først?

Back
Topp