Egne foreldre vs svigers på besøk etter fødsel

Familielykke

Betatt av forumet
Hei,

Jeg får kanskje lufte det ut her for å høre om jeg er sykt urimelig. Jeg fødte for en uke siden og lå alene på barsel 3 netter (kom hjem 20 tiden onsdag). I forkant hadde jeg vært 3 netter på observasjon på intravenøst antibiotika kur grunnet lekkasje av fostervann. Så jeg hadde en full uke på barselsavdelingen på 2mans rom. Mannen min var mye på besøk både før og etter jeg fødte, men han fikk ikke være der på nettene. Jeg hadde noen utfordrende timer etter fødsel med sying etc. jeg strever fortsatt med doturen, det å være i mye aktivitet og går med egenlagde bind av bomull og gasbind da vanlige bind har plast og gnisser og gir mye sår, som betyr en del blødning, søl på klær etc. Jeg har hatt moren min innom for støtte, hun har også kommet med en del praktiske ting som badekar og klær og hjulpet meg mentalt med amming og det å bli mamma. Min far og søster var innom en tur. Mannen min og jeg har mye med mine foreldre å gjøre og det er de som har hjulpet oss mye med alt fra flytting til biler og ferier.

Svigers og min manns søster har jeg ikke hørt fra siden de var på barsel besøk utenfor fødeavdelingen på dag 2. Min svigerfar sa ingen ting og ville fort hjem. De reiste på hytta fredag og kom hjem i dag. De har ikke bedt om å komme på besøk, men jeg forstår at min mann vil vise frem vårt dyrebare nurk. Men jeg er sliten og orker ikke tanker på at de skal innom nå, jeg har ikke det beste forholdet til svigermor, men vi prøver. Jeg orker ikke være sårbar foran dem, jeg orker heller ikke «ta» meg sammen for at de skal komme på besøk.

Hvordan løser dere andre det? Har dere gjort forskjell på svigers og egne foreldre? Jeg må si jeg søker min mor, jeg føler jeg lukter mensen, sår, urin og svette. Jeg strever med å dusje grunnet hevelser og sting der nede. Mannen min er forståelsesfull, men forstår jo at han syntes dette kanskje er litt dumt. Jeg er åpen for besøk, men svigermor er veldig brautende og på, så ønsker vel å utsette til jeg klarer å sette meg ned uten smerter!

Last edited:
Jeg vil bare presisere at du ikke er alene. Nå er det ikke særlig aktuelt med egen familie her så tidlig heller, men svigers ønsker jeg i hvertfall ikke før jeg er klar. Og jeg er såpass kjip at barsel eller rett etter hjemreise er uaktuelt også. De får komme når jeg har overskudd og ork.

Kanskje du må presisere til din kjære at det for deg er noe helt annet med egen familie enn svigers? Det er nok tøft å høre, men burde ikke være vanskelig å forstå. Antar dine foreldre ikke er første han ønsker på besøk om han hadde vært syk eller operert?

Forklar at når han lukter fødsel, har revna herfra til glufsehelvett, har blodpupp og født et stort lite vesen ut av rettetøtta, DA kan han bestemme hvem som kan komme på besøk.

Ellers er nei en fullstendig setning. De har allerede sett nurket, det får holde til du er komfortabel med å ha folk på besøk.

Hilsen hun som trua med å rømme på hotell hvis svigers satte foten inn her sist fødsel.

Jeg vil bare presisere at du ikke er alene. Nå er det ikke særlig aktuelt med egen familie her så tidlig heller, men svigers ønsker jeg i hvertfall ikke før jeg er klar. Og jeg er såpass kjip at barsel eller rett etter hjemreise er uaktuelt også. De får komme når jeg har overskudd og ork.

Kanskje du må presisere til din kjære at det for deg er noe helt annet med egen familie enn svigers? Det er nok tøft å høre, men burde ikke være vanskelig å forstå. Antar dine foreldre ikke er første han ønsker på besøk om han hadde vært syk eller operert?

Vil legge til at han ikke stritter i mot meg altså, men kjente en liten anelse av kald skulder når jeg sa det ikke var ønskelig. Han er veldig forståelsesfull, men opplevde mer at jeg ikke orket å ta ansvar for andres følelser rundt dette nå når jeg også trenger healing og ro! :joyful:

Forklar at når han lukter fødsel, har revna herfra til glufsehelvett, har blodpupp og født et stort lite vesen ut av rettetøtta, DA kan han bestemme hvem som kan komme på besøk.

Ellers er nei en fullstendig setning. De har allerede sett nurket, det får holde til du er komfortabel med å ha folk på besøk.

Hilsen hun som trua med å rømme på hotell hvis svigers satte foten inn her sist fødsel.

Haha! Truet med hotell ja! Han er ellers forståelsesfull til alt og er veldig hensynsfull til alle mine behov etter fødsel (sånn det skal og bør være). Men tror han opplevde det sårt at jeg ikke ville at hans foreldre kunne komme nå og det orker jeg ikke ta hensyn til nå :bag:

Jeg skjønner jo på den andre siden VELDIG gjerne at svigerforeldrene vil innom.
Må nok si at jeg synes at så lenge du orker besøk så må de få komme innom. Men begrense. Besøk er besøk. Får din familien komme på et kort, kort besøk så må hans også få lov til det. Altås sånn i og med at det er barnets besteforeldre som vil innom, de nærmeste barnet kommer utenom din mann. Hadde det vært mannens øvrige familie som tanter og søskenbarn kunne jeg skjønt at du satt ned foten.
Du kan derimot legge opp til en kort kaffekopp utendørs hvor du ikke er med og at de får holde barnebarnet innpakket i dyne og med lue. Eller at dere sier ja, men vi orker ikke mer enn en halvtime. Denne halvtimen kan du også velge å hvile på soverommet. Jeg synes ike det er riktig å ekskludere bare hans foreldre, som sikkert dør etter å få se litt mer av barnebarnet sitt. Det må være alle eller ingen. Tenk deg at du har en sønn som har fått barn - også får hele hennes familie komme innom, mens dere ikke får komme innom i 10 minutter en gang! Jeg hadde syntes det var ganske urettferdig, men hadde derimot skjønt om det var nei til ALT besøk. Men vært veldig vondt å vært eneste som ble ekskludert.
Litt hardt og ikke svaret du vil ha kanskje, men det er min umiddelbare tanke ❤️
Det er lov å be dem gå etter kort tid.

Last edited:
Jeg skjønner jo på den andre siden VELDIG gjerne at svigerforeldrene vil innom.
Må nok si at jeg synes at så lenge du orker besøk så må de få komme innom. Men begrense. Besøk er besøk. Får din familien komme på et kort, kort besøk så må hans også få lov til det. Altås sånn i og med at det er barnets besteforeldre som vil innom, de nærmeste barnet kommer utenom din mann. Hadde det vært mannens øvrige familie som tanter og søskenbarn kunne jeg skjønt at du satt ned foten.
Du kan derimot legge opp til en kort kaffekopp utendørs hvor du ikke er med og at de får holde barnebarnet innpakket i dyne og med lue. Eller at dere sier ja, men vi orker ikke mer enn en halvtime. Denne halvtimen kan du også velge å hvile på soverommet. Jeg synes ike det er riktig å ekskludere bare hans foreldre, som sikkert dør etter å få se litt mer av barnebarnet sitt. Det må være alle eller ingen. Tenk deg at du har en sønn som har fått barn - også får hele hennes familie komme innom, mens dere ikke får komme innom i 10 minutter en gang! Jeg hadde syntes det var ganske urettferdig, men hadde derimot skjønt om det var nei til ALT besøk. Men vært veldig vondt å vært eneste som ble ekskludert.
Litt hardt og ikke svaret du vil ha kanskje, men det er min umiddelbare tanke ❤️
Det er lov å be dem gå etter kort tid.

Takk for et annet syn på saken, jeg har snakket med mannen min og han var ikke 100% klar over de helsemessige vanskene jeg har hatt og har. Vi tar en dag av gangen og han ønsket ikke å presse meg. Vi har god kommunikasjon, men var usikker på hva andre har av tanker rundt dette :happy:

Last edited:
Skjønner og det er det som har vært litt på tanken. Det er en del annet som ligger til grunn for at jeg ønsker noe privatliv fra svigers for øyeblikket, de har ikke bedt om å komme på besøk ei heller har vi hørt noe særlig fra dem siden onsdag. Jeg tenker uansett at det naturlig ligger mer for mor å søke sin familie den første tiden, men er åpen for at far kan oppleve å bli satt litt til side. Min mor har vært innom da jeg hadde behov for støtte. Jeg ønsker gjerne å være mer mobil og på når svigers kommer og nå som jeg føler meg sårbar og med mye vondt i kroppen så ønsker jeg å skjerme dette for at jeg skal få beholde noe privatliv og intimitet. Føler hele Norge har glana oppi fiffi og dratt meg i puppene :bag:

Tenker at det er fint man har ulike tanker om dette, og at det er lov å ikke ønske alle oppå seg. Ikke alle har et like godt samarbeid med svigers og jeg vil nyte de første dagene hjemme uten å sette meg selv i en uønsket posisjon. Takk for at du delte dine tanker rundt dette, flott at man har ulike syn på slike ting :cool:

Du kan som sagt trekke deg tilbake og ikke være tilstede når svigers er på besøk. Hvordan hadde du følt det selv om du nå har fått en sønn og skulle blitt holdt helt utenfor etter fødsel av ditt barnebarn?
Men dette må dere komme til en enighet om sammen din mann og deg, selv om du har født er barnet like fullt hans :) ❤️

Du kan som sagt trekke deg tilbake og ikke være tilstede når svigers er på besøk. Hvordan hadde du følt det selv om du nå har fått en sønn og skulle blitt holdt helt utenfor etter fødsel av ditt barnebarn?
Men dette må dere komme til en enighet om sammen din mann og deg, selv om du har født er barnet like fullt hans :) ❤️

Redigerte innlegget du siterte nå etter en samtale med mannen min:

Takk for et annet syn på saken, jeg har snakket med mannen min og han var ikke 100% klar over de helsemessige vanskene jeg har hatt og har. Vi tar en dag av gangen og han ønsket ikke å presse meg. Vi har god kommunikasjon, men var usikker på hva andre har av tanker rundt dette
:happy:

Jeg forstår deg såå godt! Ta hensyn til deg selv og barnet først! Hadde jeg også gjort. Flott at mannen din forstår!:)

Her hadde vi avtale om at svigers kunne komme på et kort besøk i den første uka vi kom hjem uten oppvartning (orket ikke å lage til noe), skjønner jo godt at de ville hilse på. Snakker her om maks 1 times besøk. Mine foreldre var mer innom, men de var innom pga praktiske ting: hjalp oss med å handle, vaske litt o.l derfor ble det mer «besøk» fra de, men da fulgte jeg bare mine egne rutiner.

Jeg syns forøvrig ikke man skal ta lett på den enkeltes forhold til resten. Det er ikke en menneskerett å se egne barnebarn kort tid etter fødsel, noe besteforeldre bør skjønne. Og mor har faktisk mer å si på dette her av biologiske årsaker.

Kunne for eksempel selv ha invitert en venninne før familie fordi det for min del er mer komfortabelt og mindre stressende.

Og i TS sitt tilfelle har de jo sett lille på barsel :)

Back
Topp