Eggledere

3blir4idesember

Forelsket i forumet
Julegavene 2019
Noen som vet hvordan egglederne fungerer, slipper dem egg fra begge hver mnd eller kun en side om gangen? Jeg hadde exu i januar og opererte bort en eggleder, så lurer litt på om jeg kun kan bli gravid annen hver mnd :-/

Noen som vet hvordan egglederne fungerer, slipper dem egg fra begge hver mnd eller kun en side om gangen? Jeg hadde exu i januar og opererte bort en eggleder, så lurer litt på om jeg kun kan bli gravid annen hver mnd :-/
Mener det er slik at når du har en så slipper kroppen egg fra den egglederen hver mnd.

Ja når du tar bort en eggleder så tar den andre jobben til begge og produserer hver mnd :)

Det er tilfeldig hver måned hvilken eggleder som slipper egg. Det er en konkurranse, begge forsøker å modne egg, og den som modner egget raskest vinner. Så det er ikke annenhver gang.

Om man har bare en eggstokk så vil den slippe hver syklus (ingen konkurranse), men om du har to eggstokker kan begge slippe egg fortsatt, men den gjenværende egglederen kan faktisk fange opp egg fra motsatt eggstokk. :) Det finnes kvinner som har fjernet en eggstokk, og fjernet motsatt eggleder - og likevel fått flere barn. Det er utrolig fascinerende. Man regner med at over 98 % av alle egg som slippes fra eggstokkene klarer å finne veien til egglederen. Det er et veldig robust system.

Back
Topp