Eggfrie oppskrifter

Reana

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
❤️ Februarskattene 2019 ❤️
Juligull2021
Frøkna på litt over 6 mnd er veldig matglad, men vi kjører eggefritt hjemme til oss nå da hun er under utredning for eggallergi.

Har prøvd med på grøtlapper, men de henger ikke sammen og får de heller ikke gjennomstekt :( Har noen tips til grøtlapper/bananlapper og evt matmuffins uten egg? Brød er ikke særlig populært enda, men hun elsker kavring og grøtkjeks jeg har laget. Har lyst på et annet alternativ enn grøt til formiddagsmat :) Ellers spiser hun middag og grøt til kvelds.
 
Hmm, vi lagde jo pannekaker osv uten egg vi, og det hang sammen. Men jeg klarer ikke nå huske hva vi brukte...

Elleerd gikk det jo i brød her, og diverse grøt.
 
Vegansk eggerstatning kunne kanskje funket i noen oppskrifter?
 
Hmm, vi lagde jo pannekaker osv uten egg vi, og det hang sammen. Men jeg klarer ikke nå huske hva vi brukte...

Elleerd gikk det jo i brød her, og diverse grøt.
Her faller det bare sammen.. må nok finne noe som binder det litt mer sammen.
 
Bruker mye fiberhusk som bindemiddel. Linser, bønner og kikerter inneholder mye stivelse og fungerer også som bindemiddel når de moses (fungerer også fint i matmuffins). Et tips er også å steke lappene i stekeovn da slipper du å snu de.
 
Ja, det går kanskje. Selges det på vanlig matbutikk tro?
Jeg har sett det på Meny i hvert fall.

Kom på at chiafrø også funker som erstatning for egg. Får ganske lik konsistens når de er bløtlagt.
 
Bruker mye fiberhusk som bindemiddel. Linser, bønner og kikerter inneholder mye stivelse og fungerer også som bindemiddel når de moses (fungerer også fint i matmuffins). Et tips er også å steke lappene i stekeovn da slipper du å snu de.
Fiberhusk har jeg i skapet så det skal jeg prøve! Takk :)
 
Jeg lagde pannekaker, egg og melkefri. Lagde røra litt tykkere enn vanlig, og med en god dæsj bakepulver i. Når jeg stekte de, lagde jeg dem mindre enn jeg gjør med vanlige pannekaker. Holdt da godt sammen.

Vafler, da lagde jeg ekstra tykk vaffelrøre av grovt og fint mel, litt sukker, bakepulver, smeltet margaring, havremelk og en dæsj vaniljesukker og passet på å smøre jernet godt mlm hver steking. Til tider brukte jeg moset banan i vaffelrøra som bindemiddel, funket fint og smakte godt.

Bananlapper; banan, (havre)melk, havremel, bakepulver, godt blandet i blender til tykk røre.

Ellers er beste tipset mitt å Google det du ønsker å lage, men bruk «vegansk» i tillegg som søkeord. Husker jeg lagde «veganske arme riddere», «vegansk matmuffins», «veganske amerikanske pannekaker» etc. Det meste kan lages uten egg, og jeg kan nesten garantere at en eller annen vegansk blogg har en oppskrift eller to :)
 
Frøkna på litt over 6 mnd er veldig matglad, men vi kjører eggefritt hjemme til oss nå da hun er under utredning for eggallergi.

Har prøvd med på grøtlapper, men de henger ikke sammen og får de heller ikke gjennomstekt :( Har noen tips til grøtlapper/bananlapper og evt matmuffins uten egg? Brød er ikke særlig populært enda, men hun elsker kavring og grøtkjeks jeg har laget. Har lyst på et annet alternativ enn grøt til formiddagsmat :) Ellers spiser hun middag og grøt til kvelds.

Lomper!:) det er potet bindemiddel. Har laget lomper med most banan i røra også. Funker veldig bra!:) blir litt flate, ja, men vært fine å spise her i gården, spesielt med leverpostei på:)
 
en standard vaffeloppskrift uten egg, men på bloggen finnes uttallige andre også, både i grønnsaksvarianter, og i grovere varianter.
http://www.veganmisjonen.com/2015/03/oppskrift-mine-beste-vafler-veganske.html

Her er mange varianter av pannekaker:
http://www.veganmisjonen.com/search?q=pannekaker

Her er en veldig grei oversikt over enkle måter å erstatte egg på i oppskrifter
https://blogs.sas.com/content/efs/2016/07/27/incredible-edible-egg-substitutes/

Selv bruker jeg ikke disse veganske erstatningene, finner enten oppskrifter direkte uten egg i, eller bruker f.eks. 1/2 banan, litt ekstra bakepulver eller eplemos
 
Har en datter som fikk påvist eggallergi. Vi bruker denne pannekakeoposkrifta, og vi digger den!

180g hvetemel
1/2 Ts sukker
1 Ts bakepulver
3,5 dl melk
30g smeltet margarin
1 dryss kardemomme

Bruker denne oppskrifta til meg og henne. Dobler den om barnefar også skal ha. Halverer den om kun hun skal ha.
 
Back
Topp