Eggeplomme til baby

¤flickan¤

Betatt av forumet
Når begynte du å gi ditt barn eggeplomme? Mener å ha hørt fra seks mnd, mens andre mener fra ett år. Å spørre helsesøster som anbefaler grøt tre ganger pr dag føltes ikke så veldig aktuelt dessverre.
 
Min fikk smake en gang han var rundt 5 måneder. Kokt eggeplomme vel å merke. Han er ni måneder, og får smake eggeplomme når han vil:) grøt tre ganger om dagen er forøvrig helt ekstremt. Babyene må jo bli lei grøt da.
 
Det er jo litt forskjellige råd ute og går. Men jeg har hørt at om barnet får smake ting som man typisk blir allergisk mot mens mann ammer så er det mindre sannsynlighet for at barnet blir allergisk.
 
Mener å huske at man skal vente med egg til ca 10 mnd. Var iallefall sånn i 2009 da eldste her var baby.

Lillesøster fikk aldri rent egg, bare i bolle en gang og pannekake en gang før hun var 7-8 mnd, men da fikk hun påvist eggallergi så hun får fortsatt ikke egg. Jeg kunne heller ikke spise egg, så jeg spiste eggefritt i halvannet år mens jeg amma.

Jeg ville nok ikke begynt med kokt egg med en gang, ville brukt egg i mat aller først itilfelle det skulle bli reaksjon.
For er det allergi kan det bli kraftige reaksjoner.



Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det er jo litt forskjellige råd ute og går. Men jeg har hørt at om barnet får smake ting som man typisk blir allergisk mot mens mann ammer så er det mindre sannsynlighet for at barnet blir allergisk.
Det kommer jo an på om barnet er genetisk mottakelig for allergi eller ikke.
Frøkna her var allergisk mot egg som jeg også spiste og som hun fikk gjennom morsmelka. Så her var hun allerede allergisk mot egg fra hun var lita.
Og da hjelper det ikke å tilføre allergenene selv om man ammer ;-)

Noen ting skal man være forsiktig med, egg er en av tingene.

Vi får ikke gi henne noe egg før hun er testa på nytt i september.
Allergi mot egg tar et lenger tid å vokse av seg enn melkeallergi, så egg er ikke å spøke med ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det kommer jo an på om barnet er genetisk mottakelig for allergi eller ikke.
Frøkna her var allergisk mot egg som jeg også spiste og som hun fikk gjennom morsmelka. Så her var hun allerede allergisk mot egg fra hun var lita.
Og da hjelper det ikke å tilføre allergenene selv om man ammer ;-)

Noen ting skal man være forsiktig med, egg er en av tingene.

Vi får ikke gi henne noe egg før hun er testa på nytt i september.
Allergi mot egg tar et lenger tid å vokse av seg enn melkeallergi, så egg er ikke å spøke med ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det er ikke så lenge siden jeg leste dette med egg. Det samme skulle visst gjelde gluten.
Men fordi ting blir bevist og motbevist i ett sett så skrev jeg ikke at det er slik, bare at jeg har hørt det.
For som vi alle vet så får man forskjellige råd alt etter hvem man spør.
Det er frustrerende å få motsvarende råd hele tiden, og at helsepersonale ikke blir enige.
Men det er jo klart at man ikke skal tilføre noe barnet allerede er allergisk mot, det jeg skrev henviste jo til barn som ikke har blitt allergiske enda. Og at noen da mener at ved å tilføre egg og gluten mens man ammer så vil det kunne motvirke allergiene fra å oppstå. I ditt tilfelle så hadde du jo ikke kunnet motvirke noe, for det var allerede oppstått.
(men det er klart at vet man ikke at barnet er allergisk så hjelper det jo ikke å prøve å forebygge noe som helst.)

Som sagt så har jeg bare hørt det :)
 
Min kan ikke "beskyttes" gjennom amming da han får mme, så for min del er ikke den biten så aktuell dessverre. Hverken jeg eller mannen er allergiske mot egg, så tviler jo sånn sett for at knerten er det. Men så er det jo det at man aldri vet, og siden egg kan gi kraftige reaksjoner er det veldig vanskelig å vite når man kan introdusere det. Denne matintroduksjonen altså, for noe styr. Spiste jo egg mens jeg forsøkte å amme helt i starten, og kan ikke huske at han reagerte i det hele tatt. Han var vel mest irritert for å ikke få nok mat :p

Det eneste jeg kan finne fra Helsedirektoratet er
"Selv ved høy risiko er det ikke grunnlag for å utsette
introduksjon av matvarer eller å unngå matvarer som egg, fisk, nøtter eller erter, med
mindre allergi allerede er påvist."

Har lyst til å introdusere det med tanke på hvor mye næring det er i det, men man blir jo livredd av å tenke på hva som kan skje. Får kanskje bare høre med hs når vi skal på fem mnd kontroll til uka, selv om jeg er skeptisk til hele dama. :rolleyes:
 
Er det eggeplomma dei fleste er allergisk mot? Er eggekvite heilt greitt?
 
Eggehviten er vel verst? Tror jeg, mener å ha hørt det. Men uansett er det i eggeplommen alle godsakene er, så å gi kun eggehvite føles nesten litt bortkastet for min del. Dessuten er den langt mer fast enn plommen, ser for meg det blir vanskelig å gi til en som ikke tygger enda, med mindre man moser egget :p Plommen skal helst gis flytende mtp næringsutbytte, så det er lett å få i dem.

Min lille blir fem mnd på onsdag og lot han smake på litt eggeplomme i dag. Tenker som så at om han er allergisk så vil han reagere uansett om han er fem eller ni mnd gammel. Dyppet barneskjeen i plommen og ga den til han, han smattet som bare det og ville ha mer. Ingen reaksjoner :)
 
Eggehviten er vel verst? Tror jeg, mener å ha hørt det. Men uansett er det i eggeplommen alle godsakene er, så å gi kun eggehvite føles nesten litt bortkastet for min del. Dessuten er den langt mer fast enn plommen, ser for meg det blir vanskelig å gi til en som ikke tygger enda, med mindre man moser egget :p Plommen skal helst gis flytende mtp næringsutbytte, så det er lett å få i dem.

Min lille blir fem mnd på onsdag og lot han smake på litt eggeplomme i dag. Tenker som så at om han er allergisk så vil han reagere uansett om han er fem eller ni mnd gammel. Dyppet barneskjeen i plommen og ga den til han, han smattet som bare det og ville ha mer. Ingen reaksjoner :)
Nå er det jo i eggehviten alle proteinene er, så det er jo absolutt lurt å gi hviten også, om du først skal gi egg.. ;)


Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nå er det jo i eggehviten alle proteinene er, så det er jo absolutt lurt å gi hviten også, om du først skal gi egg.. ;)


Prins 03.03.08 og prinsesse 14.04.14 <3


Sent from my iPhone using BV Forum

Jo altså, når han kan tygge hviten så skal han selvfølgelig få den. Eggehvite er ikke noe jeg kommer til å mose for å få i han. Egg som helhet er jo noe av det desidert sunneste man kan få i seg :) Men vil uansett si at plommen er viktigst, med tanke på fettinnhold og alle vitaminer og mineraler.
 
Min kan ikke "beskyttes" gjennom amming da han får mme, så for min del er ikke den biten så aktuell dessverre. Hverken jeg eller mannen er allergiske mot egg, så tviler jo sånn sett for at knerten er det. Men så er det jo det at man aldri vet, og siden egg kan gi kraftige reaksjoner er det veldig vanskelig å vite når man kan introdusere det. Denne matintroduksjonen altså, for noe styr. Spiste jo egg mens jeg forsøkte å amme helt i starten, og kan ikke huske at han reagerte i det hele tatt. Han var vel mest irritert for å ikke få nok mat :p

Det eneste jeg kan finne fra Helsedirektoratet er
"Selv ved høy risiko er det ikke grunnlag for å utsette
introduksjon av matvarer eller å unngå matvarer som egg, fisk, nøtter eller erter, med
mindre allergi allerede er påvist."

Har lyst til å introdusere det med tanke på hvor mye næring det er i det, men man blir jo livredd av å tenke på hva som kan skje. Får kanskje bare høre med hs når vi skal på fem mnd kontroll til uka, selv om jeg er skeptisk til hele dama. :rolleyes:
Hverken samboer, jeg eller storebror er allergiske mot egg, likevel er frøkna allergisk ;-)
Så ingen garanti dessverre ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Hverken samboer, jeg eller storebror er allergiske mot egg, likevel er frøkna allergisk ;-)
Så ingen garanti dessverre ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Man kan jo aldri garantere noe som helst i en sånn sammenheng :) ingenting annet å gjøre enn å prøve seg frem med forskjellig mat.
 
Back
Topp