Eggdonasjon i norge

Bkno5093420

Andre møte med forumet
Eggdonasjon er nå tillatt i norge, men lurer på tilgjengeligheten på donerte egg i norge?
Noen som har noe erfaring med dette og kan hjelpe med litt informasjon?
Tenker at det er sikkert ikke mange som har donert egg, og tilgjengeligheten for alle de som ønsker/trenger donerte egg er betydelig større..

Lurer også på kostnadene på denne behandlingen i norge for de som ønsker/trenger å få egg. Hvor mye koster det å få kjøpt egg i norge? Hvor mye koster det med hele pakka med egg og innsett?

Takk<3

Det er ikke kommet i gang enda.
Men jeg har vært i kontakt med Medicus, de har søkt helsedirektoratet om å få lov til å hente egg fra Finland. De venter svar innen et par uker og håper å være i gang etter sommeren.
Pris er ikke satt, men så en plass at det kunne ligge mellom 80000-100000kr. Vet ikke helt hva dette inneholder da.
Ellers vet jeg veldig lite om dette, det var ikke aktuelt med dette offentlig enda sa de der jeg går nå.

Men jeg har vært i kontakt med Medicus, de har søkt helsedirektoratet om å få lov til å hente egg fra Finland. De venter svar innen et par uker og håper å være i gang etter sommeren.
Pris er ikke satt, men så en plass at det kunne ligge mellom 80000-100000kr. Vet ikke helt hva dette inneholder da.
Ellers vet jeg veldig lite om dette, det var ikke aktuelt med dette offentlig enda sa de der jeg går nå.
Fertilitetsseksjonen på St Olav skriver på sine Facebooksider at de planlegger å være i gang med eggdonasjon i løpet av året.

Det var nyttig info. Veldig dumt det tar så lang tid da, snart ett år etter at det ble tillatt. Er veldig overrasket over at det ikke er kommet lenger.

Det var nyttig info. Veldig dumt det tar så lang tid da, snart ett år etter at det ble tillatt. Er veldig overrasket over at det ikke er kommet lenger.
Mye av problemet er nok både kapasitet og donorer. I hvert fall det jeg hadde inntrykk av hos St. Olav.
For oss som er satt inn i denne verden av assistert befruktning er det jo en selvfølge å være oppdatert på endringer i bioteknologiloven, men for mange som det ikke vedkommer går det hus forbi, selv om det har vært oppe i media. Jeg har flere venner av typen oppegående som ikke hadde bitt seg merke i dette, så jeg tror at med mindre dette er noe man engasjerer seg i personlig er det ikke noe folk reflekterer over, og derfor heller ikke noe folk kommer strømmende til klinikkene for å få utført.
Har ikke sett noen voldsom markedsføring heller, så mange som kanskje kunne vært aktuelle donorer vet nok heller ikke at det er behov.
Tenker at ett år fortsatt er kort tid bår det er så mye som skal på plass.
Men har aaabsolutt ingen problemer med å forstå utålmodighet rundt dette ❤️

Jeg tror ting blir vanskeliggjort fordi retningslinjene ikke er ferdige. Klinikkene kan ikke avertere etter donorer på en "effektiv" måte når man ikke vet mer enn at det skal være altruistisk. Ikke vet man aldergrense eller kompensasjon, tror jeg? Alt blir litt svevende når spesifikke detaljer ikke er på plass.

Klinikk Hausken la ut en post i går om at de nå endelig var godkjent fra helsedirektoratet, og at de kan starte med behandlingene. De skal ha eggbank i Haugesund og Oslo, men ha behandlingen i alle sine klinikker:)

Back
Topp