Hei! Jeg har erfaring med Sellmer, så kan svare ut fra erfaringen jeg har hatt så langt
1.
Noen som kan fortelle hvordan dere opplevde det?
Har opplevd dem som ryddige og raske til å svare på henvendelser. Jeg valgte Sellmer blant annet fordi de har en donorbase man kan se i og sette opp favorittliste ut fra. Jeg liker å kunne medvirke i en så dyr og spesiell prosess, når jeg først måtte gå til dette steget. Liker også at donorene har fylt ut litt om seg selv og sin personlighet. Vi har vært heldige og fikk tilbud om donor som matchet listen vår ganske raskt.
2.
Hva dere endte med å betale?
Vi valgte først bronsepakken, som vel koster 55000 danske, men så kommer en del ekstra utgifter i tillegg, som rensing av sperm (icsi) og nedfrysning av blastocyster (om man får), oppbevaring, donormatch (betales kun en gang) og eventuelle tilleggsvalg som assisted hatching og embyoglue. Tipper vi brukte rundt 100 000,- på dette forsøket. Reisekostnader kom i tillegg. Vi hadde ikke ferskinnsett på dette førsøket, men fyseforsøk. Fikk fire blasto på frys totalt. Når jeg kom for innsett hadde de måttet tine alle fire, fordi de tre første blastoene ikke så bra ut etter opptiningen. Dvs. etter innsett av det siste av de fire, så hadde vi ingen igjen på frys heller. Dette er ikke vanlig, men de visste ikke hva som var skjedd.
Etter vi hadde svelget skuffelsen, så ville vi gi det et forsøk til. Ba klinikken om litt rabatt pga. det som skjedde og fikk det. Gikk denne gang for gullpakken, for da får man i alle fall refundert 75 prosent av prisen om det ikke går etter tre donorforsøk. Det ble litt all or nothing for oss. Denne koster 160 000,- danske og det meste er inkludert, med unntak av opprensing av sperm, som jeg tror er ca 1900,- danske. Vi fikk jo noe reduksjon i prisen. Betalte vel rundt 190 000,- danske totalt. Reiseutgifter kom i tillegg. Så totalt tipper jeg vi har brukt ca. 300 000,- norske på Sellmer så langt.
Det er også verdt å merke seg at det vil komme utgifter til ultralyd i Norge for å sjekle slimhinne osv, med mindre du kan gjøre det på Sellmer.
3.
Hvor mange forsøk før evt gravid eller ga opp?
Som nevnt, et veldig mislykket med første donor. Fikk raskt ny donor og er nå gravid på første ferskinnsett. Har i tillegg tre fine blasto på frys. Er ikke langt på vei enda (4+6 i dag), men ser foreløpig lovende ut. For meg var det ikke et alternativ å gi seg etter første forsøk, for vi har vært gjennom så mye og brukt mye penger på ni forsøk med egne egg også, at jeg ikke greide å se for meg et sluttresultat uten baby. Det sagt, så måtte vi låne penger til dette siste forsøket i Danmark.
4.
Hvordan var personalet?
Det vil jo alltid være litt sprik i personligheter, men de aller fleste har vært både hyggelige og omsorgsfulle. De jeg traff på nå sist, var veldig fine folk.
Det har vært annerledes å gjøre forsøk i utlandet, for reisedelen er jo en faktor som krever mer tid, penger og planlegging. Det er kanskje lettere om man bor nær en storby eller lignende. Det var også litt stress å finne timer til ultralyd på kort varsel her jeg bor, og det er jo noe jeg har måttet fikse selv. Så man må liksom være litt forberedt på å fikse en del selv også. Per nå, så har det jo gått bra for meg, og derfor føles alt verdt det, men går det dårlig, så aner jeg ikke hvordan jeg vil ta det. Jeg er uansett betrygget av gullpakken med garanti eller refusjon, men den har jo sin pris.