Egg..

Frukasp

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
O store eggdiskusjon. Har dere de i kjøleskapet eller på benken? Følger dere utløpsdato eller lukter dere? Jeg pleier og ha mine i kjøleskapet og bruker de til baking når de er utgått og lukter på dem. Men nå er det fullt i kjøleskapet og eggene står på benken. Så ble jeg litt usikker på holdbarheten.. Hva gjør dere?

De står i kjøleskapet, men tar de ut en stund før de skal brukes så de blir romtempererte.
Ingen behov for å lukte egentlig, da det er ganske tydelig når de klekkes om de er dårlig. Lukter ikke noe gjennom skallet. Klekker alltid i egen beholder først.
Egg holder jo veldig lenge, så jeg ser aldri på datoen om jeg kjøper i butikk, men stort sett så har vi gårdsegg og de holder en evighet.

De står i kjøleskapet, men tar de ut en stund før de skal brukes så de blir romtempererte.
Ingen behov for å lukte egentlig, da det er ganske tydelig når de klekkes om de er dårlig. Lukter ikke noe gjennom skallet. Klekker alltid i egen beholder først.
Egg holder jo veldig lenge, så jeg ser aldri på datoen om jeg kjøper i butikk, men stort sett så har vi gårdsegg og de holder en evighet.
Selfølgelig klekker jeg dem i en egen beholder, men har aldri vært borti egg som har vært dårlige så aner ikke hva det lukter, min mor sier alltid : du kjenner når det er dårlig :)
Hvorfor romtempert før bruk ? Alltid eller kun før baking? :)

Jeg har mine på benken, har opplevd dårlige egg en gang men de hadde stått leeeenge og ja man lukter at de er dårlige :P

De står på benken. Bakverk spesielt blir alltid best med romtempererte egg. Vi kjøper egg fra gård (økologiske) i brett på 30stk. De spiser vi opp på 1-2uker. Bryr meg fint lite om dato. Har spist egg som gikk ut på dato for 1mnd siden. Bruker vannteesten og øynene når det kommer til egg. Elsker egg!

Selfølgelig klekker jeg dem i en egen beholder, men har aldri vært borti egg som har vært dårlige så aner ikke hva det lukter, min mor sier alltid : du kjenner når det er dårlig :)

De lukter helt forferdelig når de er dårlige, så ingen tvil da;)
Romtempererte før baking. Står ofte at alt skal være romtemperert, men har ikke satt meg inn i hvorfor:p haha

Egg kan holde seg opp til et år om de lagres rett så jeg har de i kjøleskapet og ikke redd for å bruke etter utløpsdato

De lukter helt forferdelig når de er dårlige, så ingen tvil da;)
Romtempererte før baking. Står ofte at alt skal være romtemperert, men har ikke satt meg inn i hvorfor:p haha
Hehe! Sant det! Ofte følger vi bare oppskrifter og kommer på idet vi skal starte at det står romtempererte :p som med smør foreksempel, har alltid en pakke på benken i tilfelle :p

Kjøleskapet

Det lukter så fælt at du må lufte hele huset etterpå. Så man kan ta det med ro. Er de skikkelig dårlige så er også egget blitt grønt. Jeg og mamma lånte egg av en nabo for å lage vafler, men ble ikke mye vafler den dagen. Det egget som var grønt eksploderte også når vi prøvde å kakke det. Har selv egg i kjøleskapet og ser aldri på datoen.

Har de i kjøleskap men om kjøleskapet er fullt står de gjerne på benken.
Oppbevares de i kjøleskap holder de seg fort flere mnd over utløpsdato.

Har de alltid i kjøleskapet. Sjekker aldri holdbarhet, og har heller aldri hatt en dårlig egg. :) Men nå går det fort 3-4 kartonger med egg i mnd her. :)

Sjekker aldri dato, egg varer evig. :p
Har de i kjøleskapet, men setter de på benken i god tid før jeg skal bake. :)

Back
Topp