Egg!?

Bokstavkjeks

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Leste/hørte et sted at man ikke skal spise bløte/rå egg? Rått egg spiser jeg jo aldri da, men bløtkokte egg og stekt egg med bløt plomme er jo det som er godt! Kan man ikke spise det?:o

<3 venter en vinterbebi <3

Last edited:
Jeg har forstår det slik at bløtkokt egg er på nei lista.

Matportalen: "Norske egg som selges i butikk og som er pakket i kartong skal ikke inneholde Salmonella og kan derfor trygt spises rå. Situasjonen er annerledes for egg utenfor norske grenser."

Hm? Har jeg ikke fått med meg :/ jeg har jo spist stekte egg med rennende plomme nesten hver dag i Spania i 2 uker.. Men salmonella, kan det skade barnet?

Sent from my iPad using BV Forum

Salmonella er vel generelt ikke bra men jeg vet faktisk ikke .. Går sikkert fint:) selv om det er utland er det jo ikke dermed sagt at det er salmonella i det

<3 venter en vinterbebi <3

Spiser egg med bløt plomme er jo godt, men tenker jeg dropper det i ferien;)

Sent from my iPhone using BV Forum

Matportalen: "Norske egg som selges i butikk og som er pakket i kartong skal ikke inneholde Salmonella og kan derfor trygt spises rå. Situasjonen er annerledes for egg utenfor norske grenser."

Det er tull for eggekartong SUGER til seg bakterier av alle slag!
Egg bør vaskes og legges i en ren beholder.
Og at vi ikke har salmonella i Norge er også tull, for det har vi.. MEN.. Det er så små mengder at det ikke snakkes om.

Mattilsynes skjuler så vanvittig mye info at det er skummelt. Det vet jeg med sikkerhet for jeg kjenner folk som driver med matproduksjon.

Ingen kritikk til deg personlig, for det su skriver står jo faktisk på sidene til matportalen, men gaaah det står så mye tull der.

Feks.. Røkelaks som mange er redd for å spise.
Røkt laks kan helt trygt spises, men laks som er sprayet med røyksyre og kalt røkelaks skal IKKE spises av gravide.
(blir provosert av myndighetenes råd som er gitt av folk som ikke kan mat)

Edit: røkte kjøttpølser fra Gilde er og sprayet med røyksyre, som KAN være uginstig for både mor og barn. Det opplyses ingen steder, meg bekjent.

Mitt beste råd, spis alt dere kan økologisk!

Og at vi ikke har salmonella i Norge er også tull, for det har vi.. MEN.. Det er så små mengder at det ikke snakkes om.

Mattilsynes skjuler så vanvittig mye info at det er skummelt. Det vet jeg med sikkerhet for jeg kjenner folk som driver med matproduksjon.

Ingen kritikk til deg personlig, for det su skriver står jo faktisk på sidene til matportalen, men gaaah det står så mye tull der.

Røkt laks kan helt trygt spises, men laks som er sprayet med røyksyre og kalt røkelaks skal IKKE spises av gravide.

Edit: røkte kjøttpølser fra Gilde er og sprayet med røyksyre, som KAN være uginstig for både mor og barn. Det opplyses ingen steder, meg bekjent.

Men vi koker jo egga da. Og om det kommer bakterier i eggekartongen har vel ikke noe så mye å si vel? Vi koker jo egga og alt som blir kokt dør jo? Eller? :-/

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Men vi koker jo egga da. Og om det kommer bakterier i eggekartongen har vel ikke noe så mye å si vel? Vi koker jo egga og alt som blir kokt dør jo? Eller? :-/

Minimalt med et normalt renhold :)
Men legg feks ikke grønnsaker nær eggekartong :)

Minimalt med et normalt renhold :)
Men legg feks ikke grønnsaker nær eggekartong :)
Grønnsaker i skuffen og egga i døras eggbeholdere ;-)
Men det kommer uansett bakterier på alt man kjøper av ja si Mat da.. vasker en person ikke henda etter do og så tar på matvarer så blir de med hjem så ja bakterier er der.. men i forhold til egga så er det vel mest de som kan Være inni egget vi må passe for ;-) men vi må jo bare stolte på det matportalen sier om egga :-)

Økologisk er veldig bra ja, det kjøper vi så langt det lar seg gjøre. Jeg orker ikke å være helt hysterisk altså, maten i Norge er godt kontrollert i forhold til mange andre land.. men er godt kjent med at det mye av "røkt" mat er marinert i syre, så det spiser jeg verken med eller uten barn i magen.

Men altså... all (ihvertfall så godt som all) røkelaks man får kjøpt på butikken i dag er jo sprayet med rø ty karoma!!! Samme med bacon :-/

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Men altså... all (ihvertfall så godt som all) røkelaks man får kjøpt på butikken i dag er jo sprayet med rø ty karoma!!! Samme med bacon :-/

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app
Ja :( Men det lønner seg å være selektiv :)

Hm? Har jeg ikke fått med meg :/ jeg har jo spist stekte egg med rennende plomme nesten hver dag i Spania i 2 uker.. Men salmonella, kan det skade barnet?

Sent from my iPad using BV Forum
I Spania skal du kun spise hardkokte egg. I Norge er bløtkokt helt trygt :)

Men det har sikkert gått bra, hadde du fått salmonella hadde du merket det, jeg fikk det i Spania av kylling og holdt på å dø. Det er nok veldig skadelig for barnet også, men igjen, merker du ingenting er du heller ikke smittet av noe :)

http://www.kk.no/livsstil/vær-forsiktig-med-egg-på-ferie-22542

I Spania skal du kun spise hardkokte egg. I Norge er bløtkokt helt trygt :)

Men det har sikkert gått bra, hadde du fått salmonella hadde du merket det, jeg fikk det i Spania av kylling og holdt på å dø. Det er nok veldig skadelig for barnet også, men igjen, merker du ingenting er du heller ikke smittet av noe :)

http://www.kk.no/livsstil/vær-forsiktig-med-egg-på-ferie-22542
Enig det merker man.. eg åt en ikke helt stekt hamburger i turkia.. (såg ikke det før eg nesten var ferdig! :-( ) trudde eg skulle dø! værste ever!
Best å være føre var for egg,kjøtt og fisk ;-)

Det står i et innlegg hos lommelegen at egg kan inneholde toxoplasmose. Jeg har selv ikke vært så veldig nøye med norske egg, men ville vært litt mer forsiktig i sør-Europa.

Back
Topp