Egg på frys

Betyr det at man kan risikere å måtte betale for medisiner hvis man tar flere enn tre forsøk på ett barn ved å ta forsøk i det private i tillegg? Sett at man har to mislykkede forsøk i det offentlige, så tar et privat forsøk som også blir mislykket. Vil man da ved det tredje forsøket offentlig (det fjerde totalt på det barnet) ikke få dekket medisinene?

Medisiner får man kun dekket for tre ferskforsøk per barn ja (og alle fryseforsøk som følger med disse), men ett forsøk regnes kun som ett forsøk om man har hatt innsett i følge teksten hos HELFO. :) Husk og sende inn kvittteringene før de er blitt 6 måneder gamle.

Dette er teksten fra HELFO: "Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som et forsøk."

(Edit: Tror det egentlig gjelder for offentlig finansierte forsøk også, men jeg har som nevnt ikke klart å finne hele refusjonsteksten fra HOD, men fikk du vite om Ullevål teller at du er ferdig med første forsøk? For du får vel egentlig ett ekstra uttak, siden du ikke har hatt innsett.)

Last edited:
Medisiner får man kun dekket for tre ferskforsøk per barn ja (og alle fryseforsøk som følger med disse), men ett forsøk regnes kun som ett forsøk om man har hatt innsett i følge teksten hos HELFO. :) Husk og sende inn kvittteringene før de er blitt 6 måneder gamle.

Dette er teksten fra HELFO: "Uthenting av egg og tilbakesetting av befruktede egg i kvinnens livmor anses som et forsøk."

(Edit: Tror det egentlig gjelder for offentlig finansierte forsøk også, men jeg har som nevnt ikke klart å finne hele refusjonsteksten fra HOD, men fikk du vite om Ullevål teller at du er ferdig med første forsøk? For du får vel egentlig ett ekstra uttak, siden du ikke har hatt innsett.)

Det der er litt interessant.
Jeg har to avbrutte forsøk offentlig. På det ene ble det avbrutt etter uttak, og jeg fikk 6 på frys.
Når jeg da kom til Hausken sier han at det skulle ikke telt som avbrutt, ettersom jeg fikk egg på frys. Mens de i Porsgrunn var tydelige på at så lenge det ikke var innsett teltes det som avbrutt

Det der er litt interessant.
Jeg har to avbrutte forsøk offentlig. På det ene ble det avbrutt etter uttak, og jeg fikk 6 på frys.
Når jeg da kom til Hausken sier han at det skulle ikke telt som avbrutt, ettersom jeg fikk egg på frys. Mens de i Porsgrunn var tydelige på at så lenge det ikke var innsett teltes det som avbrutt

Overlevde noen av fryseeggene til innsett da? For jeg forstår teksten fra HELFO (gjelder altså kun legemiddel-utgifter) som at det handler om innsett totalsett. Altså at forsøk med fullfrys kan telle som forsøk, dersom det blir (minst) ett innsett av fryseegg. Kun avbrutt forsøk dersom ingen av fryseeggene overlevde til innsett.

Hausken opererer jo kun privat, så i forhold til offentlig finansiering av forsøk så får jo ikke de refusjon uansett, og da kan de jo lage sine egne regler for hva de teller som ett forsøk i sine pris-pakker. For dem vil det jo derfor være lurt å telle totalfrys som vellykket forsøk uavhengig av innsett.

Så igjen er det forskjellige ting man må tenke på, og holde tungen rett i munnen:
- Ferskforsøk med totalfrys, som til slutt ender opp uten noen innsett teller ikke som ett forsøk verken når det gjelder refusjon av legemidler fra HELFO eller refusjon av behandlingskostnader til offentlig institusjon som utfører behandlingen. Man kan altså få dekket ett ferskforsøk til innenfor både legemidler og også innenfor offentlig behandling (dersom man gikk offentlig).

- Ferskforsøk med totalfrys, som til slutt ender opp uten noen innsett kan godt telle som ett forsøk i en privat klinikk i forhold til det man betaler direkte til klinikken (enkeltforsøk eller tre-pakning osv.) Dette må man lese gjennom i kontrakten på forhånd. Dersom man velger å gå privat og ikke har vært gjennom tre forsøk på dette barnet allerede så skal man kunne få refundert medisiner fra HELFO, og hos dem vil dette altså ikke telle som ett forsøk, utifra teksten deres.

Haha... Nå har jeg litt for mye tid på sofaen, lest så mye regler, vedtekter, brev fra regjeringen osv. Rotete system er det hvert fall!

Ja, flere som overlevde til innsett. Hadde to fryseforsøk, og har 1 igjen på frys.

Ja, flere som overlevde til innsett. Hadde to fryseforsøk, og har 1 igjen på frys.

Og da fikk du altså dekket fem ferskforsøk på ett barn, istedenfor tre hos Porgsrunn (kun egenandel på 1500)? Hmm... Da tror jeg de har klart å omgå noen av takst og refusjonsordningene, for ett forsøk skal telle ved innsett av fryseegg.

Og da fikk du altså dekket fem ferskforsøk på ett barn, istedenfor tre hos Porgsrunn (kun egenandel på 1500)? Hmm... Da tror jeg de har klart å omgå noen av takst og refusjonsordningene, for ett forsøk skal telle ved innsett av fryseegg.
Nei, ikke fem ferskforsøk på et barn. To avbrutte og et fullført på søsken. Pluss to frys.

Nei, ikke fem ferskforsøk på et barn. To avbrutte og et fullført på søsken. Pluss to frys.

Ja, men når de kalte forsøkene for avbrutte, fikk du beskjed om at du ville få innvilget nytt ferskforsøk til kun egenandel på 1500? :) (Selv om du slapp å benytte deg av dette altså).

Ja, men når de kalte forsøkene for avbrutte, fikk du beskjed om at du ville få innvilget nytt ferskforsøk til kun egenandel på 1500? :) (Selv om du slapp å benytte deg av dette altså).
Ja.

Første var avbrutt grunnet manglende befruktning, så den var jo grei.
På forsøket som ble avbrutt grunnet overstimulering, fikk jeg beskjed om at jeg da hadde 3 forsøk igjen.
Hadde da to fryseforsøk som var negative og et ferskforsøk som var negativt.
Fikk da beskjed om at jeg hadde to forsøk igjen.

Valgte å ta et forsøk privat av ulike grunner, og ble da gravid.

Ja.

Første var avbrutt grunnet manglende befruktning, så den var jo grei.
På forsøket som ble avbrutt grunnet overstimulering, fikk jeg beskjed om at jeg da hadde 3 forsøk igjen.
Hadde da to fryseforsøk som var negative og et ferskforsøk som var negativt.
Fikk da beskjed om at jeg hadde to forsøk igjen.

Valgte å ta et forsøk privat av ulike grunner, og ble da gravid.

Ja, manglende befruktning er jo helt uten rom for diskusjon, så den skal man få nytt offentlig finansiert forsøk for. :) Spesielt at de fikk til å gi deg nytt offentlig refundert forsøk for det som endte med totalfrys med overlevende fryseegg til innsett, det skal jo egentlig telle som ett forsøk. Hm... Jeg vil virkelig gjerne lese hele refusjonsveilederen fra HOD kjenner jeg, jobber på sykehus selv og vet jo at noen avdelinger/leger er flinkere til å kode seg til refusjon enn andre (og innimellom er det jo direkte kodejuks).

Godt du ikke trengte å bruke opp alle forsøkene ekstra uansett! :D

Nei, Ullevål teller ikke dette som et fullført første forsøk, så vi har ikke brukt opp noe forsøk enda (hvis det var det du mente?) :) Jeg mener da det var det de sa på en kontroll i alle fall.

Nei, Ullevål teller ikke dette som et fullført første forsøk, så vi har ikke brukt opp noe forsøk enda (hvis det var det du mente?) :) Jeg mener da det var det de sa på en kontroll i alle fall.

Ja, og det blir det samme til HELFO, for legemidler. :)

Back
Topp