Egenmeldingsdager

minnimi93

Flørter med forumet
Heisann.
Jeg er nå 22 uker på vei, og den eneste plagen jeg har er intense smerter i øvre del av rygg.
MEN disse smertene oppstår som oftest på kvelden. Å ikke alltid like smertefullt hver kveld, noen dager oppleves det som bare litt ubehagelig.
Jeg jobber 100% å går turnus, tidligvakter går som oftest bra, men har nå begynt å slite en del på kveldsvakt nr2 om jeg går flere på rad.
Jeg har brukt 3 egenmeldingsdager så langt, de siste 5 ukene.
Det jeg lurer på er hvordan gjør dere det? Skal jeg fortsette å ta ut egenmeldingsdager når det er som verst? Burde jeg fått gradert sykmelding? Kan jeg avvente med å legge inn fravær når jeg har gradert sykmelding til de dagene jeg kjenner det er behov?

Har jo uker hvor det er mindre seinvakte, og har jo perioder hvor ryggen ikke er like ille, så dumt å være bort fra jobb når jeg føler meg bra...

Vært veldig lite syk fra min jobb, sitter derfor med lite kunnskap om hvordan sykmelding fungerer og hvor mange egenmeldingsdager det er greit å bruke.
 
Jeg også har begynt å slite med ryggen, ingen andre plager (av stor betydning). Jeg har gradert sykemelding..

For det første reduserer jeg da belastningen på ryggen, men får også frigjort tid og energi til trening av ryggen (øvelser fra fysio), gå rolige turer og ta vare på kroppen.

Du trenger ryggen din når baby kommer også, så jeg ville absolutt vurdert gradert en liten periode :Heartred

Når perioden for sykemelding er over, så skal du søke om sykepenger, og da skriver du inn for mye du jobbet. Om du jobbet mer, fordi ryggen var grei, så bare skriver du inn det :Heartred
 
Hvis du har en ålreit leder ville jeg forklart hvordan du har det til lederen din, og antageligvis ønsker de også at du skal stå i jobb så lenge son mulig. Kanskje de kan hjelpe deg med tilrettelegging ❤️ Hørt med hen om du kan få tilrettelegging før du går vis legen :) Utrolig mange ålreite ledere om man er ærlig og forklart situasjonen :)
 
Hvis du har en ålreit leder ville jeg forklart hvordan du har det til lederen din, og antageligvis ønsker de også at du skal stå i jobb så lenge son mulig. Kanskje de kan hjelpe deg med tilrettelegging ❤️ Hørt med hen om du kan få tilrettelegging før du går vis legen :) Utrolig mange ålreite ledere om man er ærlig og forklart situasjonen :)
This one :joyful: kanskje du kan få en bedre turnus som passer deg bedre nå :joyful:
 
Hvis du har en ålreit leder ville jeg forklart hvordan du har det til lederen din, og antageligvis ønsker de også at du skal stå i jobb så lenge son mulig. Kanskje de kan hjelpe deg med tilrettelegging ❤️ Hørt med hen om du kan få tilrettelegging før du går vis legen :) Utrolig mange ålreite ledere om man er ærlig og forklart situasjonen :)
Helt enig med denne. Ingenting er bedre enn om sjefen klarer å tilrettelegge slik at du slipper å bli sykemeldt, men dersom det ikke er mulig så kan du høre med legen om mulighet til gradert sykemelding
 
Takk for gode svar! Pratet med sjefen i dag og kom frem til at jeg skulle bruke opp egenmeldingsdagene mine først. Om jeg så at det ble for tungt å gå seint på kvelden ofte, så skal vi justere vakta litt (gå 12-20 osv). Om det også ble for tungt så skulle jeg gå for gradert sykmelding slik at jeg kan ta bort seinvaktene.
Turnusen min går frem til permisjon starter, så er litt vanskelig å få endret den stort nå. Men noe fikk de til :)
 
Hei
Jeg ville snakket med jordmor om svangerskapspenger kan være aktuelt i din situasjon, for å unngå å bruke sykepenger hvis du ikke er nødt til det. Da mener jeg at arbeidsgiver kan søke NAV om refusjon av svangerskapspengene. Du kan lese mer om svangerskapspenger på NAV sine sider.
Jeg brukte bare svangerskapspenger i mitt første svangerskap da jeg hadde sterke bekkensmerter og jobbet turnus.
 
Hei
Jeg ville snakket med jordmor om svangerskapspenger kan være aktuelt i din situasjon, for å unngå å bruke sykepenger hvis du ikke er nødt til det. Da mener jeg at arbeidsgiver kan søke NAV om refusjon av svangerskapspengene. Du kan lese mer om svangerskapspenger på NAV sine sider.
Jeg brukte bare svangerskapspenger i mitt første svangerskap da jeg hadde sterke bekkensmerter og jobbet turnus.
Svangerskapspenger er vell kun om det er risiko for fosteret, ikke pågrunn av plager hos mor?
 
Ville tro du får tilrettelagt ? Jobber 100 % i turnus selv, og lederen min er veldig på å tilrettelegge.
Hvis ikke du får tilrettelagt så må du få gradert sykemelding :)
 
Jobber egentlig 100% som sykepleier på langtidsavdeling på sykehjem. Har den siste måneden jobba 40%, de siste ukene går jeg oppå den vanlige bemanninga og gjør det jeg føler jeg orker. Blir 1 eller 2 lette stell, mating og medisinutdeling. Men nå byner dette å bli tungt også, så tenker å bli enig med sjefen over påske om å kanskje bare gjøre kontorarbeid og samtidig fortsette å jobbe 40%
 
Ville tro du får tilrettelagt ? Jobber 100 % i turnus selv, og lederen min er veldig på å tilrettelegge.
Hvis ikke du får tilrettelagt så må du få gradert sykemelding :)
Arbeidsoppgavene jeg har er 100% tilrettelagt. Men kan få like vondt i øvre del av rygg av å ligge på sofaen hjemme. Ryggsmerter kommer av at brystkassen utvider seg en god del mot kvelden og at muskulaturen i ryggen er i spenn fordi magen er så fremtung. Å det er ikke hver dag magen blir like stor på slutten av dagen, å da har jeg også mye mindre ryggsmerter. Men magen blir hvertfall ikke mindre fremmover, så ryggsmerter på kvelden blir vell mer vanlig å...
 
Back
Topp