Egenmelding og svangerskapspenger

*Lillekorn*

Tillamor
Jeg får 50% svangerskapspenger, men har nå vært borte 2 dager jeg egentlig skulle jobbet på grunn av forkjølelse og halsbetennelse. I dag sendte sjefen meg melding og sa at jeg må skaffe sykemelding for disse dagene siden jeg allerede er 50% sykemeldt. Forklarte henne at jeg ikke er sykemeldt, men at jeg får svangerskapspenger.
Både legekontoret mitt og Nav er stengt nå, men skal ringe de i morgen for å høre hva som gjelder siden sjefen ikke visste dette.

I mellomtiden lurer jeg veldig på om noen av dere vet hvordan dette fungerer? Vet jo at man ikke kan bruke egenmelding når man allerede er delvis sykemeldt, men gjelder det samme ved svangerskapspenger?

Høres rart ut hvis du går på svangerskapspenger du ikke kan ha egenmld da du pr def ikke er syk, men kan ikke reglene...

Jeg og tenker sånn, men skal som sagt høre med NAV i morgen. Finner ingenting om det på hjemmesidene deres eller nettet generelt..

Jeg og tenker sånn, men skal som sagt høre med NAV i morgen. Finner ingenting om det på hjemmesidene deres eller nettet generelt..

Min efaring er at på nettet er det skrevet med minst mulig info sånn du må dessverre snakke med de...

Tror du kan bruke egenmelding, men ville tatt en telefon til nav for sikkerhets skyld.

Du kan bruke egenmelding når du får svangerskapspenger. Arbeidsgiveren din kan i tillegg søke om fritak fra arbeidsgiverperioden, så får arbeidsgiver dekket alle egenmeldinger av NAV.

Du kan bruke egenmeldingsdager på lik linje med vanlig sålenge du går på svangerskapspenger, akkurat vært gjennom det selv.

Du kan bruke egenmeldingsdager på lik linje med vanlig sålenge du går på svangerskapspenger, akkurat vært gjennom det selv.

Snakket med NAV nå, og de mente at jeg måtte ha sykemelding siden jeg allerede er delvis sykemeldt. Prøvde å forklare igjen at jeg ikke er sykemeldt, men får 50% svangerskapspenger. Det er ikke meg det er noe galt med, men forhold på jobben som setter fosteret i fare. Og at jeg nå har vært forkjølet i noen dager, altså det har vært noe med meg, og ikke fosteret denne gangen.. Da visste han ikke hvilke regler som gjelder, så måtte sende spørsmålet videre i systemet...
Tydelig at de ikke vet hva de driver med, noe som er litt frustrerende:shifty:

Snakket med NAV nå, og de mente at jeg måtte ha sykemelding siden jeg allerede er delvis sykemeldt. Prøvde å forklare igjen at jeg ikke er sykemeldt, men får 50% svangerskapspenger. Det er ikke meg det er noe galt med, men forhold på jobben som setter fosteret i fare. Og at jeg nå har vært forkjølet i noen dager, altså det har vært noe med meg, og ikke fosteret denne gangen.. Da visste han ikke hvilke regler som gjelder, så måtte sende spørsmålet videre i systemet...
Tydelig at de ikke vet hva de driver med, noe som er litt frustrerende:shifty:
Er det rart folk blir frustrert av NAV :-O

Vet ikke hvordan det er med egenmelding - men har selv vært ute i 60% svangerskapspenger de siste 6 ukene før permisjonen. Hadde et par dager jeg i tillegg var syk - det var ikke noe problem. Har en veldig støttende og forståelsesfull sjef:-)

Jeg synes det høres litt smålig ut når sjefen krever sykemelding når du alt er delvis ute i svangerskapspenger - de risikerer jo og miste deg helt om de ikke legger godt nok tilrette.

Back
Topp