Egenmelding og svangerskapspenger

Amorosa

Elsker forumet
Jeg er gravid i uke 31, og har 50% svangerskapspenger. De resterende 50% jobber jeg. Det fungerer fint, men nå kjenner jeg at jeg begynner og bli skikkelig forkjøla, vondt i halsen og skikkelig uggen i kroppen. Hvis jeg ikke blir bedre i løpet av kvelden/natta er jeg redd for at jeg ikke er i form til å dra på jobb i morgen. Hvordan er det med bruk av egenmeldinger når man går på graderte svangerskapspenger? Må jeg kontakte legen for å få sykemelding for (forhåpentligvis) en dag (satser på at jeg kommer meg i løpet av helgen!) på lik linje som hvis jeg hadde vært 50% sykemeldt? Eller kan jeg bruke vanlig egenmelding når jeg har svangerskapspenger?

Jeg vil tro at du kan bruke egenmelding, for det gjelder jo en av de dagene hvor du er i ditt vanlige arbeidsforhold..

SuperBerta skrev:
Jeg vil tro at du kan bruke egenmelding, for det gjelder jo en av de dagene hvor du er i ditt vanlige arbeidsforhold..

hvis man er i vanlig 50% sykemelding så kan man ikke bruke egenmelding ihvertfall...

Stemmer det. Derfor jeg lurer på om noen som kjenner reglene når man har svangerskapspenger? Ingen som har vært borti det?

du kan iallefall ikke ha en sykemelding samtidig som du har svangerskapspenger. det lærte jeg, da nuller den ut svangerskapspengene ifra den datoen du får sykemeldingen, så når sykemeldingen går ut så skal du i teorien tilbake i full jobb... vil tro du kan bruke egenmelding, men er ikke sikker. ville sjekka med arbeidsgiver/nav eller jordmor :)

Hmmm... Får ringe arbeidsgiver i morgen hvis jeg ikke er bedre. Men de har ikke vært borti svangerskapspenger før, jeg er den første der som har det, så mistenker at de ikke vet sånn umiddelbart heller (men de finner sikkert ut av det!). NAV her hadde ikke hørt om svangerskapspenger da jeg leverte papirene fra lege og arbeidsgiver (ja, jeg er helt seriøs),så vet ikke hvor mye svar jeg får der heller. Men jeg finner ut av det hvis det blir aktuelt, hadde bare et lite håp om at noen her hadde vært borti situasjonen!

Back
Topp