Egenberedskap ved krise

Bustefrøken

Forelsket i forumet
Inspirert av tråden om jod-tabletter. :) Og siden noen ikke har fått med seg at vi er anbefalt å ha jod-tabletter så tenker jeg det er greit å gjøre oppmerksom på de offisielle rådene om hva vi bør ha hjemme i tilfelle krise.

Har dere det dere bør ha hjemme ved krise? Har dere tenkt gjennom hva som kan skje og hvordan dere skal klare dere?

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/ ligger en liste over hva vi bør ha:

Ditt eget beredskapslager
  • 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier, parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin
  • rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter (til bruk ved atomhendelser
 
Vi mangler et par av punktene og har ikke lagret nok vann og tørrmat, men jobber med saken.
Her vi bor er det en reell mulighet for langvarig strømstans (og dermed også å være uten vann siden vi har brønn med elektrisk pumpe), så det er stor sjanse for at vi vil få bruk for lageret allerede i vinter.
 
Har ikke det her vi bor nå, men absolutt planen etter flytting!
 
Vi mangler et par av punktene og har ikke lagret nok vann og tørrmat, men jobber med saken.
Her vi bor er det en reell mulighet for langvarig strømstans (og dermed også å være uten vann siden vi har brønn med elektrisk pumpe), så det er stor sjanse for at vi vil få bruk for lageret allerede i vinter.
Vi har heller ikke nok vann. Men vi har jo litt juice og brus stående, og det kan jo drikkes. Så med det er vi omtrent innafor tror jeg. Ellers burde vi kanskje ha et par gode lommelykter.

Hvis vannet blir borte får man heller ikke spylt ned i i toalettet. Hva gjør man da?
 
Vi har heller ikke nok vann. Men vi har jo litt juice og brus stående, og det kan jo drikkes. Så med det er vi omtrent innafor tror jeg. Ellers burde vi kanskje ha et par gode lommelykter.

Hvis vannet blir borte får man heller ikke spylt ned i i toalettet. Hva gjør man da?
Lommelykter er en av tingene vi trenger flere av. De er i daglig bruk - finnes jo ikke gatelys her inne i skævven...

Jeg tror jeg leste noe om at for toalettbesøk kan man ta tiss i do, men papir og bæsj i søppelpose.
Vi kan ha en bøtte som vi fyller i brønnen og bærer inn, men for de uten brønn er jo det vanskelig.
 
Vi har heller ikke nok vann. Men vi har jo litt juice og brus stående, og det kan jo drikkes. Så med det er vi omtrent innafor tror jeg. Ellers burde vi kanskje ha et par gode lommelykter.

Hvis vannet blir borte får man heller ikke spylt ned i i toalettet. Hva gjør man da?
Du kan tisse i do, men ikke bæsje. Du kan legge en plastpose i do å bæsje i den. Papir kaster du i søplepose ;)
 
Har rett og slett ikke plass til det meste på listen. Har vel stearinlys og fyrstikker, førstehjelpsutstyr, batterier, mobilbank og medisiner. Kort og godt det vi trenger til det daglige.
 
Nei vi har vel egentlig ikke forberedt oss...

Har stearinlys og fyrstikker, og en liten gassgrill.
Men ellers står det vel dårlig til.
Har mobilbanker, men de er i daglig bruk.
Har en del tørrvarer, men sikkert ikke nok.
Har soveposer og liggeunderlag. Telt.
Førstehjelpsutstyr har vi noe av. Ekstra medisiner til Frøkna har vi ikke mer av enn det vi trenger i hverdagen..


Spørs om det bør kjøpes inn litt etter litt.
 
Har stort tørrvare lager etter å ha hamstret i Sverige så vi skal ikke sulte :p vann er det verre med.
 
Back
Topp