Egenandel kontroll

Firsttry2019

Glad i forumet
Novemberbarna 19
Junibollene 2023
Var på første kontroll hos fastlegen forrige fredag. Gikk ut igjen og regnet med at alt var greit. I dag har jeg fått faktura derfra på 230kr for egenandel konsultasjon.. Skal det betales egenandel av svangerskapskontroller altså? Trodde disse var gratis jeg...

Den tror jeg ikke at du skal betale, ville ringt og hørt. Jeg fikk beskjed om at jeg bare skulle gå og at det ikke kostet noe.

Ring og spør. Alt i svangerskapet skal være gratis. Jeg betalte ikke en gang for testene da de påviste graviditet på legevakt og fastlege

Du skal ikke betale egenandel ved svangerskap, verken ved kontroller eller blodprøver eller noe sånt som har med graviditeten å gjøre. Så her har det nok skjedd en feil. Jeg ville ha ringt legen og ordnet opp. Ikke betal regninga iallfall. :)

Du skal ikke betale egenandel når du er gravid, men legekontoret kan ta betalt for materialer som er brukt ved feks blodprøver. Det er opp til legen så varierer fra sted til sted.

Du skal ikke betale egenandel når du er gravid, men legekontoret kan ta betalt for materialer som er brukt ved feks blodprøver. Det er opp til legen så varierer fra sted til sted.

Fakturaen er kun for kontrollen..de rakk ikke ta blodprøver da, så var tilbake for det i dag.. På kontrollen ble ikke noen utstyr ellers brukt.. Får vel ringe de og høre..

Koster jo uansett ikke 200 kr for blodprøve da, og det inngår jo vel som regel i egenandelen (som jo skal dekkes). Jeg betalte ikke noe selv om jeg tok mange blodprøver.

Du skal ikke betale det. Ring og gi beskjed. Du skal kun betale for eventuelt utstyr som blir brukt. Husker det eneste jeg betalte for hele sist svangerskap var den sukkerdrikken på glukosetesten

Fastleger kan ikke ta betalt for materiell ifm. blodprøver og sånt, det er kun spesielt utstyr man kan ta betalt for, og blodprøveutstyr og annet smått undersøkelsesutstyr er ikke slikt utstyr. Ikke betal noe som helst!

Da jeg tok blodprøve for å bekrefte graviditet via HCG-nivåer, så spurte damene på lab'n om jeg var gravid og da sa de at jeg ikke skulle betale egenandel for noe i forbindelse med graviditeten. Håper det stemmer, ellers så kommer snart ramlende inn flere betalingspåminnelser fra legevakt og legekontor, he he.

Back
Topp