Egen jordmor

tussiliten

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg var så heldig å ha ei fantastisk jordmor under fødselen av førstemann. Nå skal vi ha nr 2 og jeg har et sterkt ønske om å ha med samme jordmor under denne fødselen.
Så spørsmålet er: Er det noen mulighet? Hvordan går jeg i så fall frem?

Tok det opp med jordmoren på helsestasjonen, men hun bare lo og sa at det kom nok til å fungere med den jordmoren som har vakt på føden.
 
Du kan jo skrive et brev og levere eller sende til de som er på føden at du ønsker denne jordmoren igjen..
 
Det er jo hvertfall veldig hyggelig for jordmoren å få denne tilbakemeldingen! Jeg hadde skrevet et brev. Hvor skal du føde?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Jeg har aldri hørt om noen som har fått det, men det skader absolutt ikke å spørre :)
 
Takk for tilbakemeldinger, men jeg tror nok ikke dere helt har forstått hva jeg mente.

Alle jordmødre jobber turnus og med min flaks så er ikke "min" jordmor på vakt den dagen babyen melder sin ankomst. Så jeg lurer litt på hvordan jeg kan gå frem for å leie henne som min private jordmor. Altså at hun blir med meg på fødselen hvis hun ikke er på jobb. Om det er lov.

Jeg skal til samtale på sykehuset for å få skrevet ned i journalen som ligger klar på føden i forbindelse med min sykdom. Og trenger da råd om hvordan jeg skal fremlegge problemstillingen.
 
Trodde ikke det var noe som het "egen jordmor", med unntak av at man har en spesiell som følger deg under selve svangerskapet. På sykehuset vil du kanskje til og med oppleve at noen går av vakt og andre kommer, avhengig sv hvor lang fødselen din er :) Men du kan jo alltids høre :)
 
Ja da misforsto jeg, men jeg tror ikke det er mulig dersom hun/han jobber offentlig.

Det finnes jo private jordmødre som driver med hjemmefødsler osv men det er jo en annen sak..

Uansett, lykke til! Håper du uansett blir fornøyd med jordmoren du får enten det blir som du på forhånd ønsker eller ikke :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hmmm. Jeg ville heller ha kkontaktet en doula. For det er jo noe med skatt osv i forhold til å leie inn hun du hadde sist. Er hun på vakt er du jo ikke sikret at hun kan være der for deg, det kommer jo an på hvor mange fødende de har osv. Jeg ville ha kontaktet din første jordmor og hørt med henne først, det er jo første bud. Men i og med at du ikke vet når babyen kommer så høres det veldig komplisert ut.
 
Hei!

Så fantastisk å høre at du er fornøyd med jordmoren din! Det er jo vårt høyeste ønske :)
Jeg skjønner godt at du som gravid ønsker å ha den samme jordmoren en gang til- det ville sikkert gitt deg en enorm trygghet.
Som du også vet, så jobber de fleste jordmødre på fødeavdelingene i turnus - dvs både dag, kveld og natt.
De fleste sykehus gir nok ikke mulighet for å "bestille" jordmor til sin fødsel, fordi det er vanskelig organisatorisk.
I tillegg er problemet det, at hvem skal betale hennes lønn? Sykehuset eller den fødende?
Ikke alle sykehus tillater private jordmødre eller freelancere å ta fødsler på sykehuset - fordi fødselshjelp på sykehuset egentlig er en gratis tjeneste

Men- du kan jo sende denne jordmoren en henvendelse privat, og spørre om dette i det hele tatt er mulig å få til?
Det avhenger både av henne og av sykehuset, regner jeg med!

Det er utrolig givende å være med kvinner en kjenner på forhånd til fødsel, men hvis en har familie selv, er det selvsagt også med og påvirker hvor fleksibel du kan være, om du kan stikke ut midt på natten eller i helgen osv....

Så det letteste ville nok være å sende henne en melding direkte, så kan du helt sikkert få et korrekt svar!

Lykke til da! :)

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp