effektivisere hverdagen?

Lois Lane

Forumet er livet
Jeg trenger tips til hvordan jeg kan bli mer effektiv i hverdagen, og ikke ta alt i skippertak som jeg pleier....

Jeg er mye alene med tre barn, hvor to går på skole, og minsten en 2 år gammel turbo. Når mannen er på havet, så er han gjerne ute i 1 - 1 1/2 mnd i slengen. Jeg begynte i 100% stilling i går, og koser meg, men trenger å ha ting litt mer på stell hjemme.
I går, satte jeg på potetene o morgenen og lot de koke i ca 5 minutter, før jeg satte de av. De var da ferdig kokte til jeg kom hjem fra jobb, og jeg trengte bare varme de opp. Jeg skal straks inn på kjøkkenet og lage lasagne som vi skal ha til middag i morgen[:D]
jeg vasker klær så pass ofte, at det ikke lar seg hope opp, og jeg legger de sammen og på plass med en gang. jeg finner også fram klær til alle tre barna om kvelden, sånn at det skal gå rimelig kjapt om morgenen.

Men hva mer? Noen som har noen supre husmortips? Har dere kalender for hva dere skal gjøre hver dag? f.eks støvsuge mandag og torsdag osv osv.

bring it on!!

jeg er ikke så veldig effektiv, og jeg har liksom bare holdt på med middagsstyret og legge frem klær til guttene siden søndagskveld[8D]

det er ikke strøkent her, men jeg prøver å rydde litt hele tiden

gi guttene arbeidsoppgaver? ENkle ting de kan gjøre, som forenkler din hverdag...
T svinger seg ofte med støvsuger, vaskefille og støvklut, han tømmer oppvaskmaskinen og han dekker og rydder av bordet etter middag.

de to eldste på 10 og 8 år, tømmer oppvaskemaskinen og går ut med bosset + at de skal ha rommene sine ryddige til lørdag. De skal også begynne med leksene før jeg kommer fra jobb, sånn at de/jeg ikke blir hengende over bøkene resten av kelden.... Meeeen, det er ikke alltid de har komt så veldig langt til jeg kommer.

Kjenner jeg gler meg litt til mannen kommer hjem ja.

Øy! Takk for tips med potetene! [:)]

Har vel egentlig ellers ingen andre gode råd å komme med.... Gjør litt hver dag jeg [:)] Men følger med på tråden!!

Dersom du klarer å holde deg til dem, så er lister gull verdt. Å vaske badet, tørke støv, vaske gulvet osv, tar ikke så veldig lang tid dersom du sprer dem utover uka. Jeg har en ukeplan, men det varierer hvor flink jeg er til å følge den.

fortsett med det du gjør.. jeg har blitt mye flinkere selv til å ta litt hele tiden og holder på å lære min sønn på 2.5 å rydde opp etter seg[;)] jeg har ikke kropp til å fly å rydde opp etter han hele dagen.. også har jeg en tørr mopp som jeg har stående fremme hele tiden som jeg sveiper over gulde når de trengs[;)]

jeg ville gått ned i stilling hvis det var mulig.

Jobber bare 60% selv og er i samme situsjon som deg, bare ett barn mindre..
Begynner 12.45 3 dager i uken, og 9.15 de 2 andre dagene, da gjør jeg mesteparten av husarbeidet på formiddagen..

ellers ,det å begynne på middag og finne fram klær som du gjør, er veldig lurt.

Kanskje det dukker opp noen tips jeg kan låne også [:)]

å gå ned i stilling kommer jeg ikke till å gjøre med det første. begynte i 100% på mandag, og skal jobbe i den stillingen frem til sommeren. så lenge jeg ikke har fast jobb, så tar jeg det jeg får, og håper det dukker opp noe fast i løpet av noen år (er lærer). Har lister på jobben, så skal se om jeg får de overført til hjemmet.

Tenker også at det er lurt å spre husarbeidet over hele uken. Er jo utrolig deilig å faktisk ta helg på fredagen, uten å stå med hodet i vaskebøtta og vaske til sent på kveld[&:]
Tror jeg skal sette meg ned å lage en skikkelig liste i morgen, og se om jeg er så flink at jeg klarer å holde den. Lasagnen står i alle fall nesten ferdig i ovnen, og er bare til å varme i morgen når jeg kommer fra jobb. Evt be en av guttene om å sette den på, sånn at jeg kommer hjem til varm middag.
Kommer heldigvis hjem til middag hver dag når mannen er hjemme, for matlagning tar tid.
Her vi bor, så får de lunsj både på skolen og i barnehagen, så slipper å lage niste til andre enn meg selv om morgene[:D]

Back
Topp