Efedrin -doping??

OneMore09

Glad i forumet
Jeg er helt rystet, for i dag fikk jeg vite en del ting jeg ikke viste, derfor spør jeg her hvor det er
folk fra hele landet.....

Er bruk av efedrin å se på som doping, eller er det helt greit??
Jeg har fått inntrykk av at bruk av efedrin som trenings og slankemiddel er helt greit å det sjokkerer meg!

Noen med synspunkter??

ORIGINAL: Dollysmurfen

Vel.. Det er jo lovlig.

Men om det er så bra er jo en annen sak.

Det står på dopinglista.. Og man får ikke kjøpt det i Norge. Det er også ulovlig å importere det.

Tror det er lovlig i USA men det er bare ett spørsmål om tid før det blir ulovlig der, leste jeg på en nett-side.

ORIGINAL: Sicily

Vel.. Det er jo lovlig.

Men om det er så bra er jo en annen sak.

Det står på dopinglista.. Og man får ikke kjøpt det i Norge. Det er også ulovlig å importere det.

Er det hostesaften det er snakk om?
For den liker jo legene å gi ut i hytt å pine på resept?
Har ikke hørt noe om at den ikke er å få lenger..

ORIGINAL: OneMore09

Hva mener du med lovlig....er det lov å kjøpe det eller bare lov å bruke det??

Hehe. Mulig jeg tenker på noe annet nå, men er ikke Efedrin medisin man kan få på resept? Mulig jeg blander med noe heeeelt annet. Sorry[8D]

Jo, man kan få det som hostesaft.

ORIGINAL: OneMore09

Hva mener du med lovlig....er det lov å kjøpe det eller bare lov å bruke det??

Hehe. Mulig jeg tenker på noe annet nå, men er ikke Efedrin medisin man kan få på resept? Mulig jeg blander med noe heeeelt annet. Sorry[8D]

Jo, efedrin er slimhinneavsvellende som man ofte får til unger med flask krupp. Noe dritt, og ungen min skal aldri få det igjen. Hun ble dirkete syk av det [&:]

Du tenker på ren efedringkapsler sant? De er ikke lovlige, og de KAN være direkte farlige..

Ja, det er et dop.

Man kan bruke det som astma-medisin....men det jeg tenker på er bruken blandt unge voksne som bruker det som trenings og slankemiddel.

Jeg bruker det.. men ikke for trening og slanking.. men fordi jeg har ME og innimellom MÅ jeg på butikken og jeg MÅ få vasket hus... og da hjelper effedrin meg. Uten effedrin hadde jeg hatt null liv.

Jeg liker ikke å bruke det, og merker godt på kroppen at det ikke er bra. Legene mine sier dog at det er ok å bruke det så lenge det ikke blir for ofte.

Jeg har satt meg godt inn i hvordan efedrin fungerer og hva det gjør med kroppen.

Synst ikke det er ok å bruke det til trening og slanking, og vil ikke annbefale folk å bruke det uten at de "må".

Må bare få med at mengden efedrin i hostesaften som heter Efedrin er miniminiminimal, så er ikke like skeptisk til å gi det til sønnen min om han har bruk for det.

Nei jeg er helt rystet over hvor lett mange tar på bruken av dette stoffet, så det var derfor jeg ville høre litt.
Bra det hjelper deg Lillezilje, men er enig med deg at det burde ikke brukes hvis man ikke må.

Bivirkningene jeg merker er forresten
- slimløsende. Så det renner fra nesen konstant når jeg tar en pille.
- blodfortynnene + blodtrykkøkende. Så jeg blør fort neseblod, og når blodet da er så tynnt så blør jeg store mengder og det tar evigheter før det stopper å blø.
- svimmel
- skjelven

Og jeg bruker bare halvparten av "annbefalt dossering"

efedrin er et prestasjonsfremmende middel, ligger på lista sammen med bl.a ventolin og adrenalin.
I idretts sammenheng vil man bli utestengt fra idretten hvis der ikke er meldt inn til idrettsforbund og særforbund om bruken, og kan framvise legererklering.
(hvis man blir tatt i en kontroll)

Jeg synes det er usportslig å bruke prestasjonsfremmende middler..det er juks!

som slankemiddel..synes det vitner om dårlig karakter!

Back
Topp