Ebay hjelp... toll/avgifter

Smurfekringla

Gift med forumet
Jeg skjønner ikke noe jeg...
Når jeg bestiller noe, så betaler jeg jo frakt og det varen koster.
Men kan jeg risikere å måtte betale toll/avgifter når jeg skal hente pakken på postkontoret da?
Og hvordan vet jeg om jeg må betale det? Og hvordan vet jeg hvor mye det blir liksom? :P

du må betale toll dersom du handler for mer enn 200 norske kr per selger.. alså kan ikke handle for mer enn 199 inkl frakt kostnader..

Om du handler varer frå samme selgar for UNDER 200NOK + porto, så slepp du toll.
Om du handlar varer frå samme selgar for OVER 200NOK + porto, må du betale toll for heile beløpet (ink porto)

Bare hyggelig! :) Husk at posten tar seg litt betalt også, hvis du må fortolle noe.

http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat

Synes det er så mye å forholde seg til, at jeg pleier å gjøre mitt beste for at prisen på varen kommer på under 200kr. Kan hende du er heldig og at det går igjennom uten at du må betale noe ekstra, men så heldig har ikke jeg vært :p

Har aldri opplevd at selgere på Ebay skriver opp frakten som en del av verdien på varen, så har aldri regna med frakten på 200 kroners grensa Om jeg mot formodning kjøper noe til over 200 kroner får jeg enten selgeren til å skrive at det er gave eller sette ned verdien.

Det meste du handler på feks ebay er tollfritt. Man betaler ikke TOLL om man kommer over 200-kronersgrensen, man betaler norsk moms og et fortollingsgebyr (dersom du ikke fortoller varen selv).

Back
Topp