E

Ja d var nok d den heter ja :)
Men er så usikker når de ikke vet om fostre påvirkes osv og hva kan grunnen være for at d ikke kan taes i 3 trimester....

snupsii skrev:
Ja d var nok d den heter ja :)
Men er så usikker når de ikke vet om fostre påvirkes osv og hva kan grunnen være for at d ikke kan taes i 3 trimester....

Hvis det blir påvirket og satt i fare, så skal ikke legen anbefale/skrive ut dette.

Jeg tror ikke man skal ta kvalmestillende for gøy...

Men er det en nødvendighet for at mor skal klare seg, og ha det bra, så ja. Da hadde jeg tatt det (og har tatt de i tidligere svangerskap.)

Er jo litt som at Narkose skal ikke taes på gravide. Men om du feks får blindtarmbetennelse så hiver de deg jo under narkose, for fordelen er så mye større enn risikoen...

Hvis det er Afipran du har fått så hadde jeg ikke vært redd for å ta det....

Mazter skrev:

litt-anonym skrev:
Jeg tror ikke man skal ta kvalmestillende for gøy...

Men er det en nødvendighet for at mor skal klare seg, og ha det bra, så ja. Da hadde jeg tatt det (og har tatt de i tidligere svangerskap.)

Er jo litt som at Narkose skal ikke taes på gravide. Men om du feks får blindtarmbetennelse så hiver de deg jo under narkose, for fordelen er så mye større enn risikoen...

Hvis det er Afipran du har fått så hadde jeg ikke vært redd for å ta det....

Dette er jeg enig i, men så tror jeg heller ikke det er tilfellet for noen av oss her på forumet! Jeg fikk dem fordi jeg var så kvalm at jeg var ute av stand til å ta meg av datteren min omtrent. Så jeg har ikke noe valg. Kan ikke ta meg av ei på 21 måneder når jeg bare sitter i en stol, for å unngå å kaste opp. Så de gangene jeg prøver å legge vekk tablettene nå sørger jeg for at det er i helga, så jeg ikke risikerer å bli dårlig når hun er hjemme med meg alene. Foreløpig går det ikke, men prøver hver uke med håp om at det skal gå snart. For det er vel ingen av oss som ønsker å gå på noen form for medikamenter om det ikke er helt nødvendig tror jeg :) Men jeg mener også det er viktig å ikke skremme de av oss som trenger de for å klare hverdagen.

Det var ikke ment mot deg, eller dere som sliter.. Jeg vet hvor jævlig det er selv.. De 2 andre gangene var jeg innlagt x antall ganger, ingen kvalmestillende funket... Uten om noe spesielle greier de puttet iv...
Dette fordi jeg mistet 7 kg på 4 dager...

Jeg tror nok ikke dere tar det for gøy, men vet om mange som kanskje har vært kvalm 1 morgen før de løper til legen å får ut afipran,....

Men En annen ting som er viktig å få frem er at prostafen, afipran og en til, er så ufarlige som det går ann å få blitt.. så lenge det taes før 3.trimester. Jeg husker jeg hadde hørt skrekk historiene om de på 80 tallet som fikk kvalmestillende og fødte missdannede barn..

DISSE ER IKKE LENGER I SALG;OG AFIPRAN VIRKER IKKE PÅ DEN MÅTEN....

Jeg må si jeg har så ufattlig medfølelse for dere som sliter...

Mazter: Synes du er heldig som har afipran som funker... Jeg følte meg som verdens verste mor, som klarte å opp å se 20 min barnetv med min da 2 åring sist jeg var gravid før jeg måtte legge meg i et mørkt rom igjen.. Klarte ikke inntrykk eller mye lys....

En ting som hjalp veldig på meg, var å spise lite og ofte, og det jeg hadde lyst på..

Levde 2 mnd på bare cola... Legen min mente at det "verste " som kunne skje var en koffein avhening unge, men det fikk vi ta når det kom, fordi det var det eneste jeg klarte å holde på, og da fikk jeg litt energi.
Jeg kuttet ut tv og data til det minimume. Lagde aldri avtaler, for med en gang jeg måtte noe så spøy jeg.
Til og med bare det å skulle til legen. Da lå jeg rett ut. for da måtte jeg opp..

Men glemmer aldri den dagen jeg var så fin i form at jeg var med ei venninne til byen, så kommer det ei eldre dame, jeg vet godt hvem er mot meg, hun studerer colaen og lurer på om jeg er gal.. Nei sier jeg, jeg får nemmelig lov a min lege å drikke så mye cola jeg bare ville...

Ja da måtte jeg bytte lege, for jeg kunne ta livet av barnet... Så i grunn bare dumt på henne og så du hadde nok og drukket cola om det hadde vært det eneste du klarte å holde på!!!

Takk for svar :)
Men nå har jeg fått tabelettene her og de heter phenergan..... meget usikker her altså. Står jo at gravide ikke bør ta de.... hmm

snupsii skrev:
Men nå har jeg fått tabelettene her og de heter phenergan..... meget usikker her altså. Står jo at gravide ikke bør ta de.... hmm

De har jeg tatt og jeg fikk streng beskjed på sykehuset at dette var aller siste utvei, når ingen av de andre 5 forskjellige de prøvde på meg... Og jeg var dehydrert, og innlagt.

Jeg hadde spurt om å prøve afipran først. Evt, kan du i samråd med lege prøve prostafen...

litt-anonym skrev:

snupsii skrev:

De har jeg tatt og jeg fikk streng beskjed på sykehuset at dette var aller siste utvei, når ingen av de andre 5 forskjellige de prøvde på meg... Og jeg var dehydrert, og innlagt.

Jeg hadde spurt om å prøve afipran først. Evt, kan du i samråd med lege prøve prostafen...

Har bestemt meg for å ikke bruke disse!! Jeg er usikker på all medisin i svangerskapet, til og med paracet så skal nok komme meg gjennom dette. Klarte d sist i alle 9 mnd så holder mest sannsynligvis ut nå også ;)

Jeg fikk resept på postafen av gynekologen jeg var hos når jeg tok ul. De får man og uten resept. Jeg var og litt redd for at det kunne være skadelig, men både han og fastlegen min sa at det gjorde ikke no skade på fosteret. Men jeg brukte det bare i nesten to uker, for kvalmen begynte å avta etter da. Men de hjalp virkelig når kvalmen stod på som verst. Før jeg begynte på dem så spøy jeg bare jeg så en liten matbit. Men heldigvis er kvalmen så og si borte nå :) Nå får jeg det kun hvis jeg ikke spiser med jevne mellomrom. 

Back
Topp