e så utrolig sliten

EnToTre

Forelsket i forumet
har en utrolig krævanes 8 åring hu kjefte på mæ hu svare mæ å høre ikke etter i det hele tatt . har en 3 åring som e akkurat på samme viset nekte å hør nekte å spis maten æ ordne nekte å kle på sæ . har en baby som ska ha pupp hele natta. om kveldan e bare æ bra nok å puppen e kun bra nok .hu tar ikke smokk hu rase hyle å e helt gal. ja hu får my mat uten om .. å en samboer som ikke skjønne att man bli sliten. psykisk helt ferdig æ ...har knapt tatt mæ tid te en 5 minutters dusj 4 gang de siste to ukan for ungang e oppå mæ hele tia æ veit snart itj ka æ ska gjør . føle aldri att æ får slapp av ... derre kjeftinga te 8 åringen gjør mæ helt matt ... e så utrolig lei av å få kjeft fra ungna mine ikke rette sko ikke rette klær å middagen e no bare fysj å fy....

Uff, gir deg en klem og håper på roligere dager for deg. Jeg kan tenke meg det er et slitt med 3 stk noen ganger. Du gjør en super jobb :)

Høres vel ut som om du må ta deg en prat med din mann... Han må jo hjelpe til ...
Tenker å at når man har tre barn må man vel regne med at man blir sliten .
Jeg blir nå ihvertfall sliten med to. Men prøver hele tiden å se alt det positive i alt isteden for at jeg kun ser og tenker det negative.
Etter å ha lest en del av dine innlegg så får ihvertfall jeg en følelse av at du virkelig må ta en allvorsprat med din mann . fortell han det du skriver her inne. Det må da være mulig at det kan gå inn noe av det?! :) 

Sender deg en klem og håper du kan få litt mer hjelp hjemme :)))

Har skjønt at det har "toppet" seg litt for deg den siste tiden. I fare for å være for brutal her så er det egentlig bare du som får endret denne situasjonen. Mannen din er ett eget kapittel og slik jeg ser det virker det som om han lever uavhengig av dere. (seiler sin egen sjø)

Ofte kopierer søsken hverandre, så hvis den eldste jenta di kjefter og er umulig er det dessverre vanlig at de yngre gjør det samme.

Får den eldste datteren din noen konsekvenser for de handlingene hun gjør? Er du konsekvent nok med henne? For det høres ut som om hun styrer deg helt og dermed tapper deg for energi. Jeg ville nok fokusert der først, lage tydelige regler som hun SKAL følge hvis ikke vil hun få konsekvenser. Familievernkontoret er flinke til å organisere slike tiltak i hjemmet hvis du synes det er vrient alene. Vi bruker disse mye i jobben min og mange foreldre er superfornøyde!

Lykke til vennen! (Men dette må du tak i nå før det går helt over styr for dere alle sammen!)

ja toppet seg litt for og si det slik. ja 8 åringen får time out på rommet sitt det gjør også 3 åringen. sambo er flink med husarbeid når han er hjemme. men har jobbet mye i det siste .

Jeg tenker at kanskje time out på rommet ikke er "straff" for der har hun jo lekene sine osv. Hun burde få oppleve at det "svir" litt, enten det er mindre tv tid, (ikke få se det programmet hun hadde tenkt) eller mindre datatid, hvis hun har mobil kan hun jo miste den for en dag eller noe i den dur.

Håper dette ordner seg!

Jeg er enig med Varme om at det må tas noen grep, men ikke i at timeout eller straff som svir er løsningen.
Vi arbeider mye med familer og utfordringene og det økte konfliktnivået som gjerne følger med familieforøkelse. Når små barn får søsken må de dele 50% av oppmerksomheten med et nytt barn, og dette medfører ofte at barna "roper" etter oppmerksomhet på måter som ikke er kontstruktive - ofte aggresjon og krangling.
Mye kan løses med positiv forsterkning. Dette kan hele familien benytte seg av. Når situasjonen er håpløs må man se etter bittesmå ting som man kan skryte av. For å ta et lite eksempel. Istedenfor "Ikke sleng jakka di på gulvet!" (som er dømt til å medføre kjefting tilbake) kan du si: "Kan du være flink og henge jakka di på knaggen?" og gi skryt de gangene dette blir gjort.
Har du lest Jesper Juul? En kjent familieterapeut som har mange interessante teorier og han benytter seg av positiv forsterkning.
Jeg vil tro treåringen kopierer atferden til storesøster. Åtteåringen er stor nok til at du kan ta henne på tomannshånd (eller tremannshånd sammen med din samboer) og spørre hvordan dere ønsker å ha det hjemme. Ønsker hun at alle kjefter og smeller, eller ønsker hun at dere er hyggelige og vennlige mot hverandre?
Du kan også innføre "premier" for god atferd dersom du tror dette fungerer for dere.

En annen ting som slår meg er at eldstejenta er veldig aktiv? Vi kaller dette "initiativ" - som er en positiv vinkling av å være vanskelig/urolig, og dette kan også snus til noe positivt. Energiet bør få utløp på konstruktive måter (som håndball/fotball/turer i skogen eller andre fysiske aktiviteter), for ellers "renner det" lettere over på mindre konstruktive måter hjemme.

Det er viktig at dere begynner nå, for minstejenta vil se opp til sine to storesøstre og oppføre seg i tråd med dem.

Uti fra hva du skriver så kan det virke som om dere har kommet litt inn i en ond sirkel. Det er ikke noe nederlag å søke litt hjelp for å snu treden. Kanskje 8-åringen syns det er tøft med 2 småsøsken og trenger å få ett eget lite"rom" med deg, noen faste timer i uka hvor hun er 1.pri? Og 3 år er jo trassalderen, men hun trenger kanskje også litt kvalitetstid med mamma?.  Sender deg en klem.
varme
skrev:
Har skjønt at det har "toppet" seg litt for deg den siste tiden. I fare for å være for brutal her så er det egentlig bare du som får endret denne situasjonen. Mannen din er ett eget kapittel og slik jeg ser det virker det som om han lever uavhengig av dere. (seiler sin egen sjø)

Ofte kopierer søsken hverandre, så hvis den eldste jenta di kjefter og er umulig er det dessverre vanlig at de yngre gjør det samme.

Får den eldste datteren din noen konsekvenser for de handlingene hun gjør? Er du konsekvent nok med henne? For det høres ut som om hun styrer deg helt og dermed tapper deg for energi. Jeg ville nok fokusert der først, lage tydelige regler som hun SKAL følge hvis ikke vil hun få konsekvenser. Familievernkontoret er flinke til å organisere slike tiltak i hjemmet hvis du synes det er vrient alene. Vi bruker disse mye i jobben min og mange foreldre er superfornøyde!

Lykke til vennen! (Men dette må du tak i nå før det går helt over styr for dere alle sammen!)

Ser du har fått mange gode svar.. Mine tips er at time out på rommet kanskje ikke er riktige veien og gå. Her har vi en krakk som står på kjøkkenet, der må Patrick sitte i 3 minutter dersom han er umulig/gjør ting som ikke er lov. Etter 3 minutter går vi bort til han, setter oss ned på hans nivå og snakker sammen og han sier unnskyld og saken er ute av verden... Rommet er barnas fristed, ikke et rom for straff synes hvertfall jeg..

Og når du sier at minste henger i puppen og ikke tar smokk.. Hadde du fått det bedre om du rett og slett avslutta ammingen? Ikke for å råde noen til det altså, men jeg hadde nok hatt best av å slutta og heller fått mannen til å ta kampen om soving de dagene det pågår før hun lærer seg og sovne enten med eller uten smokk, men hvertfall uten pupp.. Det hadde jeg gjort, kanskje det vil gi deg en bedre hverdag også?

Back
Topp