E-resept og taushetsplikt.

Kattla

Flørter med forumet
Januarhula 2014
Noen som vet om apotekene har kontrollrutiner på hvem som kan gå inn på e-reseptene? Kan hvem som helst søke opp meg eller hvem som helst, for å sjekke hvilke medisiner vi for eksempel står på?

Et av barna mine går på astmamedisiner, og i dag fikk jeg melding av ei jeg kjenner som jobber på apotek at vi burde endre dosene ho skulle ha. Barnet mitt har akkurat fått medisiner så det er bare den nærmeste familie som vet at ho skal ha det.

Ble så forfjamset at jeg glemte å spørre hvordan ho vet dette. Det ligger jo flere medisiner og utstyr inne på resepten, og hvis det er sånn at hvem som helst kan søke opp og gi ut opplysninger så syns jeg det er ganske urovekkende.

Litt spesielt da :/

Jeg jobber i apotek og vi har blitt veldog strenge på fullmakt for henting av andre og man skal også vise leg ved henting hos oss!

Hadde ikke gått inn på mine bestevenninder sine barn og blandet meg i dosering, da måtte jeg heller sagt det hvis jeg ekspederte henne :)

Man har ikke lov å sjekke e resept for egen vinning på jobb. - man har ikke engang lov å informere over telefonen fra apotek til kunde . - at venninnen din har sjekket deres e resepter er grovt og ulovlig.

Man har ikke lov å sjekke e resept for egen vinning på jobb. - man har ikke engang lov å informere over telefonen fra apotek til kunde . - at venninnen din har sjekket deres e resepter er grovt og ulovlig.

Så da kan hvem som helst som jobber på apoteket bare søke på mitt eller noen andre sitt navn for å finne ut om det ligger noe inne? Dette skal jeg ta opp med henne hvis det er ulovlig. Synes ikke noe om at det har blitt sneket på barna mine.

Så da kan hvem som helst som jobber på apoteket bare søke på mitt eller noen andre sitt navn for å finne ut om det ligger noe inne? Dette skal jeg ta opp med henne hvis det er ulovlig. Synes ikke noe om at det har blitt sneket på barna mine.
Ja vi som jobber i apotek kan sjekke hvem vi vil men det er IKKE lov å gjøre det . På samme måte som man ikke kan kikke opp journalen til folk bare fordi man jobber på sykehus og er nysgjerrig. - det er altså ulovlig for din venninne å sjekke din ( eller andres) e resepter med mindre dere har vært i hennes kasse eller bedt om det. Det kan du også godt fortelle henne at du ska ha deg frabedt og at hun ska være glad for at du ikke legger inn en klage på henne.

Oi shit.. Hørtes ikke helt bra ut! I teorien kan man jo sjekke opp hvem som helst, men man har jo ikke lov til det. Jeg kan søke opp hvem jeg vil i journalsystemet på jobb (sykehus), men jeg har jo ikke lov til det og risikerer å miste jobben hvis jeg gjør det. Ville absolutt tatt dette opp med henne, og ville sterkt vurdert å gå videre til apoteket med at de generelt bør påminne de ansatte om hvilke lover og regler som gjelder ang slikt. Det er en ting om man står på apoteket og blir ekspedert av noen, og man tilfeldigvis kjenner vedkommende, men å sende en sms om slikt. Veldig spesielt. Og ulovlig.

Back
Topp