Dårlig oppførsel - hvilke konsekvenser får det?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvis barnet gjør noe det ikke har lov til/ikke hører etter osv, hvilke konsekvenser får det da?

Si f.eks at barnet slår seg vrang i butikken, legger seg på gulvet å hyler fordi hun/han ikke får godteri akkurat i dag. Hva gjør du?

Elles søsken som krangler og sloss, hva gjør du?
 
Jeg har gått fra butikken med hylende unger på slep ett par ganger, det er heldigvis ikke ofte de slår seg vrange der.

Når de krangler og ikke klarer å ordne opp selv prater vi om det sammen og hvis de ikke roer seg får de leke hver for seg til de kjøler seg ned litt.
 
Tror ungene faktisk aldri har hylt over godteri. Men de har tullet så mye at jeg har slept de ut av butikken og gått inn for å betale varene dersom det har vært på nærbutikken.

Treåringen liker å late som at han ikke hører eller forstår, men om han ikke tar beskjeden når jeg ber han la noe være, går jeg bort og flytter han vekk mens jeg gjentar det jeg har sagt og ber han høre etter. Med en ganske krass tone. Har hendt at han har blitt skikkelig fornærma og marsjert inn på rommet :p

Seksåringen kan finne på å svare meg frekt, og gjør hun det mens hun spiller for eksempel, ryker spillet med én gang.

Tar de snop før jeg våkner, blir det ikke snop på lørdag.
Hopper og springer de i sofaen, får de beskjed om å slutte ellers må de sitte på gulvet.

For å ta noen eksempler. Jeg blir dritsur av å bli ignorert og jeg vil spy når ungene svarer frekt. Sånt er uaktuelt. Da fjernes goder. Så får man bare tåle å høre dumme mamma, stygge mamma, hater mamma, og det klages på at de får jo INGENTING og spiller litt dum, som om de ikke skjønner hva de fikk konsekvens for. :p Det siste er mest seksåringen.
 
Last edited:
Har aldri opplevd det på butikken, men treåringen kan finne på å løpe fra meg. Da får han ikke lov til å gå selv og må holde meg i hånden eller sitte i handlevogn med lillebror.

Krangling prøver jeg først å la dem løse litt selv, men hvis noen er voldelige må de si unnskyld. Minste på 1,5 klarer ikke å uttrykke seg særlig verbalt, så vi er tilstede hvis de krangler.

Konsekvenser avhenger av situasjonen, men for å ta noen eksempler: slår de med en leke tar jeg leken, hører de ikke på meg tar jeg dem bort og sier det igjen til de hører på meg (dette gjelder per nå kun eldste, yngste forstår ikke lengre setninger så der går jeg inn i situasjonen han er i og forklarer), hører de ikke etter når vi er et sted drar vi hjem (gjelder eldste og han får forvarsel).
 
Har aldri opplevd hyling i butikken.
Men som pedagog vet jeg at en skal ikke gi oppmerksomhet til dårlig oppførsel.
Det handler mye om samspill mellom barn- foreldre. Det er ikke alltid å «vinne kampen» som er viktigst, men å forberede barna på det som skal skje
 
Spørs på hva det er og hva som skjer først. Hvis jeg har sagt ifra flere ganger at noe ikke er greit eller at de ikke skal gjøre noe de er dere med å gjøre så blir det ganske kjedelig her en stund. Da får de ikke lov til noen ting. De får en del advarsler. Men har ei på 5.5 år og hu kan svare ganske frekt noe som er helt uaktuelt her i huset. 3 åringen stikker av og da har jeg bare gitt opp, får større reaksjon fra han på at ingen følger etter han eller at han mister oss ute av synes ett at vi prøver å snakke han til fornuft.
 
Dattera vår på 4 er skikkelig sta og har et temperament, men vi har vært rolige og konsekvente hele veien. Så vi får aldri noen scener i butikk osv. Hun vet at det ikke fører fram.

Viktig å ikke bli sur/sint/kjefte: man må forholde seg rolig. «Nei, du får ikke godteri i dag» kan man si en gang tydelig. «Jooooo jeg vil ha godteriii» sier de kanskje da. Aldri krangle med barnet. Ignorer og gå videre, si kansksje «kan du hjelpe meg å finne bananer? Vi trenger fire stykker». Om de likevel insisterer på å skrike eller slå seg vrang, sett deg på huk ved siden av dem og si rolig at om de ikke slutter å skrike kan dere ikke være i butikken. Fortsetter de, setter du fra deg vogna/kurven og går ut med dem, med en gang.

Vi har aldri behøvd å gjøre det i butikken, men har gjort lignende når vi er på tur. For eksempel lillesøstera sover i vogna og storesøster hyler over noe. Da stopper en av oss med henne mens den andre går i forveien med vogna. Når storesøster har roet seg og er klar til å gå videre og å oppføre eg ordentlig går vi sammen igjen.

Dette gjøres selvfølgelig uten drama og sure miner. Om man lar seg rive med og blir sur/sint/kjefter gjør man bare vondt verre. Det er ikke en konkurranse. Foreldrene må være tydelige, konsekvente og trygge.

Når det gjelder konsekvenser er de naturlige. Kommer aldri med trusler om konsekvenser som ikke følges opp. Tror ikke på straff.
 
Har aldri opplevd hyling på butikken, men sutring og ikke hørt etter... Da er det en advarsel, blir den ignorert så er det rett ut i bilen. Å få være med på butikken ol er ingen rettighet men en gode.

Men veldig enig med Cosacita, svare frekt, ignorerer osv er så forkastelig! Det får konsekvenser, fordi det er IKKE greit. Hvis de ikke hører etter under måltid så får de gå ifra og sette seg i trappa på Timeout. Også komme tilbake etterpå hvis de har tenkt seg om, og vil høre etter. Hvis ikke blir det ny timeout! Også når vi andre er ferdige med å spise så takker vi for maten og går ifra, slik at hvis de tuller så blir de sittende å spise siste maten alene- og det er ikke så gøy:wacky: Derfor er det lurt å høre etter slik at vi alle spiser sammen :happy: Vi forventer bordskikk, ikke grise med maten ol. Lek og moro kan vi gjøre resten av dagen, men ikke under måltid o_O

Timeout gjelder hjemme hvis det ikke høres etter, er vi borte så drar vi hjem, orker ikke å ha med barn som ikke hører etter. Heldigvis sjeldent.. Men i trassalderen testes grensene, og da må man bare stå i det- ikke gi seg.
 
Last edited:
Har ei på snart 2,5 år som tester grenser og er passe rampete. Litt rådville på hvordan vi skal håndtere rampestrekene. Og er litt redd for hvor dette vil ende :angelic:

Typisk er at hun gliser og ser på meg rett før hun gjør noe hun forventer reaksjon på. Det kan være f.eks å slå/knipe hunden, dra hunden i halen, tømme melken sin på gulvet, kaste bestikket/fatet med mat på gulvet, knipe/slå oss voksne, hoppe i sofaen...

Typisk rampestreker for å få en reaksjon. Og når hun går etter hunden f.eks får hun jo det, jeg må jo forte meg å avverge situasjonen. Kniper hun meg så klarer jeg jo å ignorere det.

Prøver å forklare rolig, men strengt, at det ikke er greit, da kan hun finne på å le, slå meg eller løpe av gårde og finne på noe nytt tull.

Ved middagsbordet er det et styr hver eneste dag med mat og ting som flyr veggimellom, mye å rydde opp, og en unge som spiser minimalt... Har prøvd time out et par dager nå ifbm middagen, men føler ikke det blir helt rett. Det er ihvertfall oppmerksomhet, ser mest ut som hun koser seg :banghead:

Er hun stygg med hunden må hun si unnskyld og gi en kos, og si at hun ikke skal gjøre slikt igjen...

Noen gode råd?
 
Har ei på snart 2,5 år som tester grenser og er passe rampete. Litt rådville på hvordan vi skal håndtere rampestrekene. Og er litt redd for hvor dette vil ende :angelic:

Typisk er at hun gliser og ser på meg rett før hun gjør noe hun forventer reaksjon på. Det kan være f.eks å slå/knipe hunden, dra hunden i halen, tømme melken sin på gulvet, kaste bestikket/fatet med mat på gulvet, knipe/slå oss voksne, hoppe i sofaen...

Typisk rampestreker for å få en reaksjon. Og når hun går etter hunden f.eks får hun jo det, jeg må jo forte meg å avverge situasjonen. Kniper hun meg så klarer jeg jo å ignorere det.

Prøver å forklare rolig, men strengt, at det ikke er greit, da kan hun finne på å le, slå meg eller løpe av gårde og finne på noe nytt tull.

Ved middagsbordet er det et styr hver eneste dag med mat og ting som flyr veggimellom, mye å rydde opp, og en unge som spiser minimalt... Har prøvd time out et par dager nå ifbm middagen, men føler ikke det blir helt rett. Det er ihvertfall oppmerksomhet, ser mest ut som hun koser seg :banghead:

Er hun stygg med hunden må hun si unnskyld og gi en kos, og si at hun ikke skal gjøre slikt igjen...

Noen gode råd?
Trygghetssirkelen, les deg opp i det, vill gi gode tips og råd til å håndtere en trassig 2 åring :) veldig god erfaring med den metoden på vår 2 åring, samt sitter alltid igjen med god samvittighet
 
Har aldri opplevd hyling på butikken, men hadde tatt meg meg ungen under armen og reist hjem. Godteri vet de ikke hva er så det er heller ikke noe problem.

Har alltid vært konsekvent når jeg sier nei så de vet at nei betyr nei. De er heller ikke vandt med å få noe på butikken eller kjøpesenter så de spørr aldre etter det.

Når de gjør noe de ikke får lov til, eks kaste leker, får de først en enkel advarsel (det er ikke lov å kaste leker), deretter advarsel + konsekvens (det er ikke lov å kaste leker du kan ødelegge xxx/ andre kan få vondt ), gjør du det en gang til tar jeg lekene). Hvis de kaster en gang til da tar jeg de aktuelle lekene og legger bort resten av dagen. Etter å ha gjort der noen ganger skjønner de at lekene forsvinner. Gjør det samme hvis de leker med maten e.l

Når de krangler setter jeg meg ned og prater med de. Så gir de hverandre en kos og sier unnskyld.
 
Trygghetssirkelen, les deg opp i det, vill gi gode tips og råd til å håndtere en trassig 2 åring :) veldig god erfaring med den metoden på vår 2 åring, samt sitter alltid igjen med god samvittighet

Hvor leser man mer? Jeg fant veldig lite på google for en gangs skyld, iallefall lite som forklarte denne sirkelen i sammenheng med trassige barn.
 
Hvor leser man mer? Jeg fant veldig lite på google for en gangs skyld, iallefall lite som forklarte denne sirkelen i sammenheng med trassige barn.
Har ikke googlet det selv, vi har gått kurs. Regnet det sto mye om det på nett, man må få forklart/lært hvordan møte barnet der den er på sirkelen. Hmmm, merkelig!
 
Ikke opplevd hyling i butikken men de kan småsutre litt om de ikke får viljen sin men ikke verre enn at jeg tusler videre og så er det glemt. Men om vi alle sammen drar i butikken kan de teste grensene mer og utfordre mer enn om jeg er alene med ungene i butikken.

Hjemme derimot.... De 2 eldste på 2.5 og 4 år tester grenser så det holder, krangler osv osv. Teller ned til leggetid så og si hver dag for å få dem til å høre etter er skikkelig utfordrende da eldste spesielt kan finne på å bare stå og flire om han får beskjed om at nok er nok. Mellomste på 2.5 er ekspert på å terge opp broren og dra strikken langt. Lukker ørene, kan fint springe rett ut på parkeringsplassen ved bhg uten å høre etter eller vil gå i veien. Da må han holde meg i hånden. Den som ofte går med en vogn med en hylende unge i den ene hånden, en hylende unge på slep i den andre hånden som nekter å høre etter samt en som vaser rundt hjem fra bhg er meg
 
Ikke opplevd hyling i butikken men de kan småsutre litt om de ikke får viljen sin men ikke verre enn at jeg tusler videre og så er det glemt. Men om vi alle sammen drar i butikken kan de teste grensene mer og utfordre mer enn om jeg er alene med ungene i butikken.

Hjemme derimot.... De 2 eldste på 2.5 og 4 år tester grenser så det holder, krangler osv osv. Teller ned til leggetid så og si hver dag for å få dem til å høre etter er skikkelig utfordrende da eldste spesielt kan finne på å bare stå og flire om han får beskjed om at nok er nok. Mellomste på 2.5 er ekspert på å terge opp broren og dra strikken langt. Lukker ørene, kan fint springe rett ut på parkeringsplassen ved bhg uten å høre etter eller vil gå i veien. Da må han holde meg i hånden. Den som ofte går med en vogn med en hylende unge i den ene hånden, en hylende unge på slep i den andre hånden som nekter å høre etter samt en som vaser rundt hjem fra bhg er meg

Sorry men for en ironi med nicket "2 søte små" når du skriver sånne beskrivelser! :p (Selv om de garantert mest av alt er søte, men du skjønner nok hva jeg mente :p )
 
Sorry men for en ironi med nicket "2 søte små" når du skriver sånne beskrivelser! :p (Selv om de garantert mest av alt er søte, men du skjønner nok hva jeg mente :p )
Haha ja:). Bare 18.5 mnd mellom dem så var ikke så mye krangling osv frem til nr 2 begynte å bli mer mobil og de skulle ha de samme lekene osv:). Har nå fått en liten en til så burde vel endre nicket til noe med 3 små
 
Back
Topp