Dysseleksi... arvelig?

Annishjen

Betatt av forumet
Eg lure på da med dysseleksi, eg har ein mild grad av dysseleksi som gjer at eg ikkje lese like fort som andre og har litt problem med rettskriving, og får ikkje med meg da eg lese. Sambo er totalt motsatt av meg, han har kjempe karakterar i alle fag og har ingen problem med å forstå innhaldet han les eller å skrive.

Det eg lurar på er det at, er det stor sannsynligheit for at mine ongar vil få dysseleksi når dei kjem til verda? Veit det er arvelig, men blir det mindre sjangse sidan sædcella inneheld jo genene og han har jo ikkje dysseleksi?

Er jo ikkje ein kjempe stor "sjukdom", men er litt greit å vere forbredt.

jeg kjenner en familie med 6 barn, der er det 3 som er dyslektikere, pappan dems er det

ORIGINAL: lnie

Oh, dette lurer jeg på og. Sambo har noe dysleksi-"greier" mens jeg ikke er i nærheten av noe sånt,-

samme her!

Ja det KAN være arvelig, men ikke nødvendigvis!![;)] En fordel å opplyse om slikt til f.eks barnehage og skole da fanger de kanskje opp evnentuelle vansker tidlig og man får hjelp veldig tidlig!![:)]

Det lurer jeg også på.
Jeg har det, men sambo er helt motsatt igjen!
Håper hun arver fra pappan sin da![:D] hehe...

Pappa var dyslektiker men ikke mamma. Jeg har i allefall ikke arvet det! Leser kjapt og selv om jeg skriver feil noen ganger så tror jeg de fleste feilene mine er fordi jeg bommer på tastene i farta...  [8D] 

Jeg har dysleksi (audio) og min mor-mor har det... Håper virkelig at det ikke er arvelig, for jeg vil ikke at mine barn skal få det... IKKE noe morro nei!!

Riktig kosthold kan gjøre mye for å forbedre dysleksi drastisk.

Dysleksi kan være arvelig.. Men man kan følge med barnet sitt og fange opp ting tidlig å få gjort noe med det. Det er svært viktig for barnet å gå igjennom ALLE trinn man skal. De fleste som har dysleksi hoppet over krabbestadiet, og da mister man noen svært vitkige og elementere momenter som er viktige for lesing og skriving. Dessverre blir det oppdaget så alt for sent på de fleste og mange lærere aner ikke hva de skal se etter. Så her tror jeg det er viktig som forelder å holde øynene åpne. Jeg har dysleksi og reiste meg da jeg var 9mnd og gikk. Hoppet over hele krabbestadiet rett og slett. Jeg er også svært redd for at barnet jeg har i magen skal få det og kommer til å følge med på at alle trinn blir gjennomgått.

ORIGINAL: Hyppolyta

Dysleksi kan være arvelig.. Men man kan følge med barnet sitt og fange opp ting tidlig å få gjort noe med det. Det er svært viktig for barnet å gå igjennom ALLE trinn man skal. De fleste som har dysleksi hoppet over krabbestadiet, og da mister man noen svært vitkige og elementere momenter som er viktige for lesing og skriving. Dessverre blir det oppdaget så alt for sent på de fleste og mange lærere aner ikke hva de skal se etter. Så her tror jeg det er viktig som forelder å holde øynene åpne. Jeg har dysleksi og reiste meg da jeg var 9mnd og gikk. Hoppet over hele krabbestadiet rett og slett. Jeg er også svært redd for at barnet jeg har i magen skal få det og kommer til å følge med på at alle trinn blir gjennomgått.

Dette er EN teori, ingen sannhet!![;)] Man sier at de som hopper over krabbestadiet KAN ha andre problemer senere, men ingen fastslått sannhet!![:)] Men ja er enige i at man kan være observant som foreldre også. Så derfor synest jeg også det er viktig at man involverer barnehage eller skole også. Aner ikke lærere eller pedagoger hva de skal se etter, så må de hvertfall sette seg ned og lese og søke hjelp etter en slik henvendelse![;)][:)]

ORIGINAL: Annishjen

Det eg lurar på er det at, er det stor sannsynligheit for at mine ongar vil få dysseleksi når dei kjem til verda? Veit det er arvelig, men blir det mindre sjangse sidan sædcella inneheld jo genene og han har jo ikkje dysseleksi?

det er gener i eggcellene også.. Det er ikke uten grunn at barnet kan ligne moren også[8|]
Men er det ikke sånn at dysleksi er mer arvelig fra faren?? Eller gjelder det fargeblindhet? For det er riktig at noe arves letter fra faren, andre ting arves letter fra moren.

Men det er også riktig det Hyppolyta sier, psykisk utvikling avhenger veldig av motorisk utvikling. Vet ikke helt om det er bevist, men det er iallefall mange teorier på det. Og en stor andel av barna som har lese/skriv/konsentrasjonsproblemer har vært rompehumper og lignende. Min mor var rompehumper, og har dysleksi, jeg krabbet, jeg har det ikke[:D]

ORIGINAL: Hyppolyta

ehh dette er vel bare en teori, og stemmer ikke for alle.. ikke for meg iallefall, har krabbet som Bare det, men er dessverre dyslektiker for de.

Dysleksi kan være arvelig ja, menge i min familie som har det, men jeg har vert "heldig".
Jobber med tidlig språkutviking i barnehage, der er vi veldig oppmerksomme dersom et barn mangler f.eks k-lyden, sier toppen istedefor koppen osv. Dette kan være tidlige tegn på lese og skrivevansker, da går vi inn og sjekker det audiotive kortidsminnet, f.eks ber barnet hente to fargeblyanter, og ser om de husker antallet på de de skulle hente. Selfølgelig er det ikke alle vi klarer å fange opp før skole alder, og dette er bare de helt enkelt skisert, men er iallefall vert å merke seg de barna som har slike tegn, slik at de tidlig kan fanges opp av hjelpeaparatet. Dersom det er stor hyppighet av dysleksi i familien, og barnet går i barnehagen ville jeg gjort barnehagen oppmerksom på dette.
Uff ble jo en liten avhandling dette, men...

Back
Topp