Dyspraksi

Ellen

Glad i forumet
VIP
Er det noen her som har erfaring med dyspraksi? 

Vi er ikke i mål med en diagnose,og er til utredning for 3 året på rad.Begynner å bli lei....og har hatt tusen ting jeg har lest om i min jakt på en diagnose.Har vel lest det meste....men så her om dagen leste jeg helt tilfeldig om dyspraksi.Det er myyye som stemmer med oss for å si det sånn.Akkurat nå kjemper vi for at han skal få logoped!Han trenger hjelp til uttale,taletrening,og få kartlagt det oralmotoriske siden han sliter slik.De siste dagene har jeg lest som en gal,og har omsider klart å lage et treningsprogram selv.

Uff ja.... at det skal ta sånn tid! det sliter på, med usikkerhet og bekymring!
Vi er på andre året, og håper vi snart er i mål med CP diagnosen nå... og hjelp har vi fått masse av gudskjelov :)
Dyspraksi virker som en litt ullen diagnose, og er som jeg har skjønt ikke så anerkjent i norge!

Vi er på andre året, og håper vi snart er i mål med CP diagnosen nå... og hjelp har vi fått masse av gudskjelov :)
Dyspraksi virker som en litt ullen diagnose, og er som jeg har skjønt ikke så anerkjent i norge!

Nica_ skrev:

http://lierlogopeden.no/tilbud/dyspraksi/
Jeg fant denne på nettet! Den forteller det som jeg har lest de fleste steder at dyspraksi ikke er så veldig kjent.Man kan vel som lege,eller spes.ped være skeptisk når de ikke kjenner så mye til og har null erfaring på området.Det er vel det største problemet.Jeg tror det er svært mange barn som har fått diagnosen cp istedet...eller blir feil diagnoserte.Ja, det er litt synd at helsedirektivet ikke gikk i gjennom på stortinget.De har nå sagt ja til de fleste direktiver fra EU siden vi er eøs-medlem.England er vel det landet med mest erfaring på området.
Kan  ikke si at jeg er fornøyd med at det skal gå så innmari lang tid før barn får den hjelpen de har krav på.Er veldig spent på forskjellen som kommer når han neste år  går fra bh. til skole.Vet du det??Følger de opp like mye der tro? Jeg syns det er gledelig at statped. legges om nå i disse dager.En av de endringene som kommer er at de skal sentraliseres i likhet med sykhusene,og deles inn på samme måte.Sør,nord,vest, og øst.Grunnen for dette er vissnok at brukerne rundt om skal ha tilgang på like tjenester.Jeg tolker det dithen at de som nå får behov for tjenester rundt om ikke skal bli tilgodesett med store forskjeller i tjenestene.Det vil jo si det samme som at hvis ppt ikke har  erfaring på området så må de søke tjenester hos statsped.Det er min konklusjon!Hvis ikke sykehuset du er tilknyttet har kompetanse på området så er det fritt fram å søke tjenester der de har slik kompetanse.F.eks fritt sykehusvalg.Diagnoser er inndelt i en diagnosekode.Det som du ofte ser f.eks når småen har ørebetennelse eller halsbetennelse.Da blir disse diagnosert med disse kodene.Internasjonale.Dyspraksi står på denne lista,men de ulike landene bruker ulike kriterer for å fastsette diagnosen.Her bør de vel bli enig?
Når skal du neste gang til utredning på sykehuset?Skal de 1 gang i året i hvor mange år mon tro? Er litt lei av å ikke se en framdriftsplan!!!!

Jeg har lest denne jeg også. Årsaken til at den er så  lite kjent kan vel skyldes at det ikke direkte henviser til en fysisk feil, som f.eks i noen CP tilfeller ser man jo klart skaden i hjernen, og kan relatere det til handikappet barnet har. Den favner flere handikap, uten en påviselig skade! Men ja, jeg har også tenkt at det kan like gjerne være det sønnen min har som CP.

Når det gjelder overgang fra BHG til skole er jeg stygt redd for at oppfølgingen ikke skal være like god der! Men det kan jo være motsatt for deres del. Vi har fått enormt god oppfølging i BHG, men jeg har skjønt at den ikke har vært så god hos dere!

Det du skriver om STATPED er jo interessant! Jeg har ikke lest så mye om det:)

Vi er inne i så mange instanser at jeg nesten blir gal... og hvor lenge vi skal holde på m det aner jeg ikke. Kan liste her, for jeg har mistet oversikten selv:
Habilitering hver 6.mnd
nevrolog hver 9 mnd
Øyelege hver 4 mnd
Kiropraktor 1 gang i mnd
Genetisk avd har vi hvert (håper vi er ferdige der da)
Huseby kompetansesenter skal vi inn 2 dager i oktober

Tror det er alle spesialister vi er innom! hvis det fortsetter slik må jeg jo slutte å jobbe nesten:)

Nica_ skrev:
Jeg har lest denne jeg også. Årsaken til at den er så  lite kjent kan vel skyldes at det ikke direkte henviser til en fysisk feil, som f.eks i noen CP tilfeller ser man jo klart skaden i hjernen, og kan relatere det til handikappet barnet har. Den favner flere handikap, uten en påviselig skade! Men ja, jeg har også tenkt at det kan like gjerne være det sønnen min har som CP.

Når det gjelder overgang fra BHG til skole er jeg stygt redd for at oppfølgingen ikke skal være like god der! Men det kan jo være motsatt for deres del. Vi har fått enormt god oppfølging i BHG, men jeg har skjønt at den ikke har vært så god hos dere!

Det du skriver om STATPED er jo interessant! Jeg har ikke lest så mye om det:)

Vi er inne i så mange instanser at jeg nesten blir gal... og hvor lenge vi skal holde på m det aner jeg ikke. Kan liste her, for jeg har mistet oversikten selv:
Habilitering hver 6.mnd
nevrolog hver 9 mnd
Øyelege hver 4 mnd
Kiropraktor 1 gang i mnd
Genetisk avd har vi hvert (håper vi er ferdige der da)
Huseby kompetansesenter skal vi inn 2 dager i oktober

Tror det er alle spesialister vi er innom! hvis det fortsetter slik må jeg jo slutte å jobbe nesten:)

http://www.statped.no/Kompetansesentre/Hovedkontor/Statped-omstilles/
Jeg har sørget for å få oppdateringer inn på min mailadr,-da kan jeg følge med.Vi har også vært til utredning ved et av disse.Men for tre år siden var det ikke så enkelt å teste ham.Han skal testes nå før skolestart igjen.Men jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal søke om utsatt skolestart,-ja,vet at de ikke vil det da.Men de blir nødt å vurdere det hvis jeg søker.Jeg blir skeptisk når vi har så store problemr med å få på plass nødvendig kompetanse for ham nå de siste årene.Også er det jo slik at de i større grad blir overlatt til seg selv hvis jeg ikke søker om assistent til han.Det bør han jo få når han har så store språkproblemer og ikke kan gjøre seg forstått.Det må være en assistent som kan tegn til tale.
Jeg bor i nord Norge og tenker at når det bor litt i overkant av 250 tusen mennesker i hele nor N. så kan de umulig samle god kompetanse på noe som forekommer svært sjelden slik som med oss.Her er det bh som får støtte,og foreldre blir overlatt til seg selv.Ja, man får jo info,men ingen håndfaste gode råd.Man får side opp og side ned med problemområder,men å samle de til et program,og dagsplan skriftlig,ja det hadde vært bra.Ikke vet vi hvilke tegn det jobbes med,og mange ganger gjør han tegn hjemme som jeg ikke kjenner.Det er frustrerende.
Jeg vet ikke hva jeg skal si om oppfølgingen her,bare at jeg kjenner meg veldig misfornøyd med ppt rolle,og at bh har gjort sitt beste.Men også der har det vært vanskelig.Bare det å jobbe for at han som 4 åring ikke skulle bli sittende bare sammen med ettåringen,og få lov å være med på det samme som de andre har vært en jobb for meg.Nå har jeg fått det på plass da.Men jeg tenker at nå har han gått glipp av en utviklingsmulighet!!

forresten så er det også skrevet at dyspraksi kan ofte ha sammenheng med låsninger i nakken;-KISS/KIDD!

forresten så er det også skrevet at dyspraksi kan ofte ha sammenheng med låsninger i nakken;-KISS/KIDD!

Back
Topp