Dysmatur gutt

LilleSpiren2018

Elsker forumet
Novemberlykke 2018
Januarlykke 2020
Dere som har fått dysmatur barn, er det noe spesielt man må følge med på etterhvert som de vokser opp, eller gjør helsestasjonen det?

Fødte en dysmatur gutt 28/10-18, altså 6,5 mnd siden. Han var 2432 gram og 45 cm.
På 6 mnd kontrollen var han 9035 gram og 67 cm lang. Det vil si at han har tatt noe igjen på lengden, og vekten er litt utafor skjema:dead:
Han er sterk i nakke og kroppen generelt.
Han ruller begge veier, drar seg noen cm framover med hendene, men ruller helst hvis det er en leke litt langt borte. Veldig aktiv og "våken" hele tiden:Heartblue har vært hos habu på sykehuset, men det er så lenge siden at de var fornøyd med ett smil:hilarious: jeg føler han ikke ligger noe bak andre barn på samme alder, men kan skje det kan være tegn som kan være lurt å plukke opp underveis?

Er veldig takknemlig for svar:joyful:
 
Jeg har fått 2 premature og dysmature barn. Var ekstra oppfølging i begynnelsen for å sikre at de fikk i seg nok næring. Det har ikke vært noe spesiell oppfølging utover det knyttet til at de var dysmature. Når det gjelder å henge litt etter utviklingsmessig så trenger ikke dette å ha noe med dysmatur å gjøre, men hvis du er bekymret så vil jeg ta det opp med helsesøster.
 
Jeg har fått 2 premature og dysmature barn. Var ekstra oppfølging i begynnelsen for å sikre at de fikk i seg nok næring. Det har ikke vært noe spesiell oppfølging utover det knyttet til at de var dysmature. Når det gjelder å henge litt etter utviklingsmessig så trenger ikke dette å ha noe med dysmatur å gjøre, men hvis du er bekymret så vil jeg ta det opp med helsesøster.
Tusen takk for svar :joyful: jeg føler ikke han henger etter enda (forhåpentligvis gjør han aldri det), men de snakket om det på habu. Han krabber ikke enda for eksempel, men han er ikke 7 mnd enda en gang så det tror jeg er innafor :joyful:
Og så var han visst mer utsatt for allergier sa dem:nailbiting: men det får tiden vise :rolleyes:
Visste bare ikke om det var noe spesielt man kunne de etter:hilarious:
 
Høres ikke ut som du har noe å bekymre deg om, men om du er engstelig bør du ta kontakt med helsesykepleier eller der dere har vært fulgt opp.
Og å forvente krabbing ved 6-7 måneder er urealistisk.
Da vi var hos fysioterapeut på helsestasjonen ble det sagt 10 mnd ift krabbing
 
Tusen takk for svar :joyful: jeg føler ikke han henger etter enda (forhåpentligvis gjør han aldri det), men de snakket om det på habu. Han krabber ikke enda for eksempel, men han er ikke 7 mnd enda en gang så det tror jeg er innafor :joyful:
Og så var han visst mer utsatt for allergier sa dem:nailbiting: men det får tiden vise :rolleyes:
Visste bare ikke om det var noe spesielt man kunne de etter:hilarious:

Begge mine er som sagt premature og dysmature. Har en som har vært sent ute med det meste, har astma og cøliaki (det er hovedsakelig årsaken til at han har vært sent utviklet). Så har jeg en som har vært tidlig ute på det meste, unntatt å gå. Hun har astma, men ellers ingen allergier. Pappaen har astma, det samme har flere i hans familie. Vi har også cøliaki i familien. Legen mente derfor at det var pga arv. Som Eskimonika sier så krabber de færreste barn når de er 7 mnd.
 
Back
Topp