Dysmatur...ekstra oppfølging

Lillemor.89

Betatt av forumet
Sommerfuglene <3
Fikk vite at jordmor at jeg må følges opp ekstra dette svangerskapet fordi storebror ble født dysmatur (liten i forhold til alder), 2690 g og 49 cm i uke 38. Morkaken var helt normal og han er veldig frisk, med unntak av noe lav vekt og høyde og noen matintoleranser, så legen har ingen forklaring på hvorfor han er så liten :)
Har jo tenkt en del på om det er min/vår "feil" og at jeg/vi kanskje bare lager små barn eller om han var ment å være liten utifra genetikk. Blir ihvertfall spennende å se hvordan nestemann blir! Flere som skal bli tett fulgt opp i svangerskapet?

Jeg blir fulgt opp tett pga tvillinger, men foreløpig ser alt fint ut <3 De vokser som de skal

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fødte også en liten tass. 2852, 50 cm og fire dager på overtid. Da ble jeg satt i gang pga bekymring rundt det at han var liten og om morkaken forsynte han tilstrekkelig. Selv har jeg høy bmi og det var forventet ut fra symfysemål at han ble mello. 3500 og 4000 g. Jeg kommer faktisk til å spørre om tettere oppfølging denne gangen for å unngå det samme denne gangen. I dag er han en slank gutt i det jeg antar er normal høyde, og ellers frisk og rask. far er slank, så det kan godt hende han bare har arvet hans gener ( heldigvis)

Har også tenkt mye på om det var min "feil" at han ble liten. At jeg er overvektig eller at jeg faktisk var ganske restriktiv på matinntak fordi jeg fryktet stor unge. Men jeg tror ikke det har så mye hensikt å gå å bekymre seg heller. Vær glad at noen følger deg opp, det kommer jeg til å be om også:-)

Når det kommer til søsken kan det jo også bli helt annerledes. Min søster ble født på 2600, mens jeg var over 4000:-)

jeg blir fulgt opp tett på grunn av leververdiene mine, og pga prematur rier, oooog fordi jeg og gubben produserer store barn.

eldste blei født 5 uker for tidlig å veide 3500gram 50cm lang
og minste blei født 6 1/2 uke for tidlig å veide 2990gram. 49cm lang.

Jeg fødte også en liten tass. 2852, 50 cm og fire dager på overtid. Da ble jeg satt i gang pga bekymring rundt det at han var liten og om morkaken forsynte han tilstrekkelig. Selv har jeg høy bmi og det var forventet ut fra symfysemål at han ble mello. 3500 og 4000 g. Jeg kommer faktisk til å spørre om tettere oppfølging denne gangen for å unngå det samme denne gangen. I dag er han en slank gutt i det jeg antar er normal høyde, og ellers frisk og rask. far er slank, så det kan godt hende han bare har arvet hans gener ( heldigvis)

Har også tenkt mye på om det var min "feil" at han ble liten. At jeg er overvektig eller at jeg faktisk var ganske restriktiv på matinntak fordi jeg fryktet stor unge. Men jeg tror ikke det har så mye hensikt å gå å bekymre seg heller. Vær glad at noen følger deg opp, det kommer jeg til å be om også:-)

Når det kommer til søsken kan det jo også bli helt annerledes. Min søster ble født på 2600, mens jeg var over 4000:-)

Oi, nei det var ikke store karen heller! Vi er begge slanke så kan jo være han er arvelig belastet der ja... Tror grensen for " for liten" er 2800 g ved fødsel, så vet ikke om du får ekstra oppfølging automatisk. Sikkert be om det ja :) Hvor gammel et gutten din nå? Blir spennende å se hvordan det blir med knøttene :rolleyes:

Guttungen min var 2900 og 51 tre dager over termin, i uke 37 var han estimert til 2300. Fikk tett oppfølging på slutten av svangerskapet pga lavt og utflatende symfysemål (under normalområdet). Men morkake, blodgjennomstrømming og alt var helt fint. Husker legen som tok i mot han, var overrasket over at han var så lang, siden magen min var så liten. Jordmødrene sa at det sikkert var slike barn jeg skulle få, siden hverken jeg eller mannen er kraftplugger selv.

Jeg tenkte også mye på det med årsaken til at storebror var såpass liten, men samtidig ble jeg godt beroligget av jordmor og lege, og de sa at så lenge jeg fulgte kurven min, var det ikke behov for noe ekstra oppfølging da lillesøster var i magen. Mot slutten av graviditeten flatet symfysemålet ut igjen, og pga brorens fødselsvekt, ble det vekstestimering igjen. Hun var 3400 ved termin.

Dere lager sikkert bare små barn. Og at man får ekstra oppfølging er jo kun en gode :)

Skal ha noe ekstra oppfølging pga en genfeil som gir meg noe økt risiko for blodpropp. Alle gravide har økt sjanse for dette, men jeg har i tillegg litt ekstra. Derfor fikk jeg henvisning på sykehuset og skal på tidlig ul 16. desember og samtale med fødselslege :) Siden dette er barn nr 2, og genfeilen først ble funnet ut etter forrige svangerskap, regner jeg med at jeg ikke trenger blodfortynnende, men at dette skal vurderes underveis og mot slutten av svangerskapet. Sist svangerskap var jeg jo normal, siden jeg ikke visste om dette og da gikk det jo bra. Men kjenner det er greit å få litt oppfølging om det er ting jeg skal tenke på for å forhindre dette underveis.

Guttungen min var 2900 og 51 tre dager over termin, i uke 37 var han estimert til 2300. Fikk tett oppfølging på slutten av svangerskapet pga lavt og utflatende symfysemål (under normalområdet). Men morkake, blodgjennomstrømming og alt var helt fint. Husker legen som tok i mot han, var overrasket over at han var så lang, siden magen min var så liten. Jordmødrene sa at det sikkert var slike barn jeg skulle få, siden hverken jeg eller mannen er kraftplugger selv.

Jeg tenkte også mye på det med årsaken til at storebror var såpass liten, men samtidig ble jeg godt beroligget av jordmor og lege, og de sa at så lenge jeg fulgte kurven min, var det ikke behov for noe ekstra oppfølging da lillesøster var i magen. Mot slutten av graviditeten flatet symfysemålet ut igjen, og pga brorens fødselsvekt, ble det vekstestimering igjen. Hun var 3400 ved termin.

Dere lager sikkert bare små barn. Og at man får ekstra oppfølging er jo kun en gode :)
Takk for fint svar! Ja, er egentlig ikke så bekymret for dette med vekten, for det har jo gått så fint med den gutten vi allerede har! Er uansett godt å vite at andre også har fått relativt små barn uten at det har skyldtes sykdom/komplikasjoner og at nestemann ikke nødvendigvis blir like liten :)
Er jo dessuten veldig greit med små barn med tanke på fødselen :p

Back
Topp